וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוב לסביבה, טוב לכיס: כך צמצום זיהום האוויר יכול גם לחסוך לכם כסף

5.6.2017 / 12:45

שימוש נכון ובחירה נכונה של מוצרי החשמל יכולים לתרום למאבק בזיהום האוויר, וגם לחסוך לכם הרבה מאוד כסף. אז איזה מזגן כדאי לקנות, איפה לשים את המקרר וכמה זמן לבשל אוכל בתנור? לרגל יום איכות הסביבה העולמי - המדריך המלא

מזגן מזגנים. ShutterStock
כל מעלה מתחת ל-23 מעלה את צריכת האנרגיה/ShutterStock

זיהום הסביבה הוא בעיה שכל העולם מתמודד איתה. לאחרונה קיבל הנושא בולטות מיוחדת לאחר הכרזתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על פרישה מהסכמי פריז, שנועדו להציב בפני כל מדינות העולם יעדים לצמצום הזיהום אותו היא מפיקה.

ואולם, התמודדות עם בעיית ההתחממות הגלובלית לא רלוונטית רק ברמת המדינה. גם הצרכן הפרטי נושא באחריות ויכול לסייע במלחמה למען סביבה ירוקה יותר. לכבוד יום איכות הסביבה הבינלאומי החל היום (שני) אספנו עבורכם בעזרת גילה ליבנת, מנכ"לית שירות פל - מקבוצת פל, המספקת שירות למוצרי חשמל ביתיים, טיפים שיסייעו כל אחד מכם להבין כיצד רכישת מכשיר חשמלי משפיעה על צריכת החשמל שלנו ועל ההוצאות החודשיות.

אילו פרטים צריך לדעת במעמד הקנייה?

מרבית מוצרי החשמל צורכים כמות גדולה של חשמל, אך בשנים האחרונות החלו לייצר בכל רחבי העולם מכשירי חשמל ירוקים וידידותיים יותר לסביבה. על מכשירי החשמל המוצעים למכירה בישראל מוטבעות שתי תוויות – תווית תקן ותווית אנרגיה מטעם מכון התקנים ומשרד התשתיות. מטרתה של תווית האנרגיה שעל המכשיר היא לדרג את רמת צריכת האנרגיה שלו. בנוסף אליה, ניתן למצוא נתונים דומים לגבי מדדי צריכת האנרגיה של המכשיר גם במדריך ובמפרט המצורפים אליו. דירוג האנרגיה המקובל נעשה באמצעות אותיות לועזיות, כאשר האות A מציינת מכשיר ירוק וחסכוני במיוחד והאות G מציינת מכשיר "זללן" מבחינת צריכת החשמל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מה היתרונות ברכישת מוצרי חשמל ירוקים?

להקפדה על רכישת מוצרי חשמל ירוקים בעלי דירוג A יתרונות משמעותיים. מכשירים אלה צורכים פחות אנרגיה ולדבר יש השפעה על חשבונות החשמל החודשיים. בנוסף הטכנולוגיה המתקדמת המרכיבה אותם גורמת להם להיות עמידים ולשמור על איכותם לאורך זמן. בנוסף ליתרונות הכלכליים מוצרים ירוקים אלה מצמצמים את פליטת גזי החממה לאטמוספירה ובכך עוזרים לשימור הסביבה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מזגנים

מזגני אינוורטר הם חסכוניים יותר מבחינת צריכת חשמל. בטכנולוגיה זו בעצם המזגן מתאים את פעולתו לתנאים הסביבתיים ואינו פועל במלוא התפוקה כל הזמן כמו המזגנים הרגילים, אלא בתפוקה משתנה, בהתאם לתנאים הקיימים בחדר.

נתון נוסף שיש להתייחס אליו הינו סוג הגז שנמצא במזגן. בשנת 2005 נחקק חוק במדינה המגביל את השימוש בגזים שאינם ידידותיים לסביבה. כיום במזגנים החדשים יש גז 410 הנחשב ידידותי לסביבה (בניגוד לגז 22 הנמצא במזגנים הישנים).

טיפים לחיסכון חשמל במזגן:

• כשמפעילים מזגן יש לוודא שהחלל בו מופעל המזגן סגור ומבודד, ושאין למשל חלונות פתוחים.

• כדאי לכוון את השלט על טמפרטורה של 23-24 מעלות. הטמפרטורה הנ"ל מספיקה לשמור על טמפרטורה נעימה בבית. כל הורדה של מעלה אחת במזגן תגרום לעלייה של כ-5% בצריכת החשמל שלו.

• יש לנקות את הפילטרים במזגן אחת לתקופה מסוימת. פילטרים סתומים גורמים למזגן להתאמץ יותר על מנת לקרר את הבית ולכן - לעלייה בצריכת החשמל.

• כשרוכשים מזגן חדש חשוב להגיע לחנות עם מידות מדויקות של החלל שהמזגן אמור לקרר, וזאת על מנת שהמוכר בחנות יתאים לכם את גודל המזגן הרצוי. למשל, רכישת מזגן קטן מדי לחלל יגרום לכך שהמזגן יפעל תמיד במלוא התפוקה אך לא יצליח לקרר את חלל הבית במידה הרצויה.

מקררים

מקרר, בחשבון השנתי, הינו צרכן האנרגיה הגדול ביותר בבית, מאחר שהוא פועל במשך ל 24 שעות ביממה.

טיפים לחיסכון בפעולת המקרר:

• בעת רכישת המקרר התאימו את גודל המקרר לצרכי הבית. אין צורך לקנות מקרר ענק ליחיד או למשפחה קטנה. ככל שהמקרר גדול יותר, צריכת החשמל שלו גדולה יותר.

• כדאי להתייחס גם בעת רכישת המקרר לתווית האנרגיה המוצמדת לו. תווית האנרגיה היא תקן אירופי לדירוג של מוצרי חשמל, שאומץ בישראל. על תווית האנרגיה של מקררים ניתן למצוא את נפח המקרר (והמקפיא) לפיו ביצעו את ההשוואה, את צריכת החשמל השנתית בקוט"ש, את תאריך התפוגה של התווית (סימן השמש בתחתית) וכמובן - את הדירוג האנרגטי מ A ועד G. התווית היא פרמטר חשוב בקניית מוצרי חשמל בכלל ובקניית מקרר בפרט. חשוב להבין כי התוויות הותאמו כדי להשוות בין מקררים בעלי מאפיינים דומים. כמו כן, התווית כוללת סימון של סוג האקלים CLASS. ישראל מסווגת עצמה בתקן כאקלים טרופי (T) והתקנים בארץ מחייבים שכל המקררים המיובאים לארץ יעמדו בקריטריונים של אקלים טרופי, ולכן על כל מקרר אנו נמצא את הסימן CLASS T.

• מבחינת יעילות אנרגטית עדיף לרכוש לבית מקרר אחד גדול מאשר שניים מאחר ושני מקררים צורכים יותר אנרגיה ממקרר בודד.

• במקרים רבים, מקררי דלת לצד דלת (side by side) יהיו צרכני אנרגיה גדולים יותר מאחיהם – המקרר והמקפיא שעומדים אחד על השני. לעיתים מדובר בהבדל של כעשרה אחוזים בצריכת החשמל, ואת הנתון הזה אפשר לבדוק בנתוני הצריכה בתווית.

• "קיוסק" הוא שם להתקן מובנה במקרר המספק מים קרים וקרח. מסתבר שהקיוסק הוא זללן אנרגיה לא קטן. במקרים רבים הקיוסק עשוי להעלות את צריכת החשמל עד 20% מצריכת החשמל של מקרר דומה ללא קיוסק. לכן כשבאים לרכוש מקרר כדאי לחשוב שוב האם באמת יש לכם צורך באופציה הזו.

טיפים לשימוש חסכוני ויעיל:

כיוון הטמפרטורה במקרר: את הטמפרטורה שבמקרר כדאי לכוון לטמפרטורה של כשלוש-ארבע מעלות, ואילו המקפיא יעבוד ביעילות בטמפרטורה של כארבע מעלות מתחת לאפס.

דלת אטומה: יש להקפיד לסגור את דלת המקרר. דלת שאינה אטומה לגמרי עשויה לגרום למקרר לבזבז אנרגיה, ולהפעלת מנוע המקרר בתדירות גבוהה בהרבה מהנדרש. ניתן לערוך בדיקה פשוטה ומהירה לשם כך: דלת מקרר אטומה צריכה להחזיק דף נייר בין הגומי לגוף המקרר מבלי שהנייר ייפול. אם הבדיקה נכשלה והנייר נופל אזי יש צורך להחליף את אטם הגומי המקיף את הדלת.

מיקום המקרר: מקרר שנמצא ליד מכשירי חשמל אחרים כמו תנור אפייה או מדיח כלים צורך אנרגיה רבה יותר ומתאמץ יותר בקירור. הציבו את המקרר רחוק ממכשירי חשמל הפולטים חום וכמובן גם הרחק מקרינת שמש ישירה.

אל תכניסו מזון חם למקרר: מזון חם יחמם את המקרר, יאיץ את פעולת המדחס ויבזבז אנרגיה. יש לחכות מעט עד שהמזון יתקרר ורק אז להכניסו למקרר.

מקפיא מלא: כאשר אנו ממלאים את המקפיא, המזון הקפוא מהווה מעין קוביות קפואות וגדולות שעוזרות לשמור על יציבות הטמפרטורה במקפיא ולחיסכון בצריכת החשמל של המקרר.

תנו לאוויר לזרום: הימנעו מלהשתמש במקרר כמדף לאחסון. המקרר זקוק לזרימה חופשית של אוויר מלמעלה ומהצדדים כדי לאוורר את המעבה. במשרד התשתיות ממליצים לשמור על רווח של לפחות 10 סנטימטרים בין הקיר לגב המקרר, 15 סנטימטרים מלמעלה, ורווח של חמישה סנטימטרים לפחות מכל צד.

ניקיון המקרר: כדאי לבצע ניקיון פנימי וחיצוני לפחות פעם בשנה, וזאת כדי לשמור על תקינות המקרר. ככל שמצטבר לכלוך על אזור המנוע של המקרר - כך פעולת הקירור מתבצעת בקושי רב יותר ומתבזבזת יותר אנרגיה.

מקרר נירוסטה Side By Side. ShutterStock
דלת ליד דלת? המקרר הזה זולל אנרגיה/ShutterStock

מכונת כביסה

מכונת הכביסה משמשת אותנו כמעט מדי יום והיא אחת המובילות בצריכת האנרגיה בבית. לכן מומלץ לבחור במכונת כביסה יעילה וחסכונית. בנוסף, תפעול נכון של מכונת הכביסה יכול לחסוך לכם בצריכת האנרגיה ובעלות השימוש.

טיפים לרכישת מכונת כביסה

• לפני רכישת מכונת כביסה חדשה יש לבדוק ולהשוות את המידע שעל תווית האנרגיה במספר סוגי מכונות כביסה. תווית המידע, המוצמדת לכל מכונת כביסה, מאפשרת לבחון את מידת יעילות האנרגיה וחסכוניות המוצר.

• בין הנתונים המופיעים בתווית האנרגיה: דירוג A-G - ככל שהדירוג גבוה יותר והוא מתקרב לעבר A הרי שיעילות צריכת האנרגיה גבוהה יותר, וצבע הדרגה משתנה מאדום לירוק . G היא הדרגה הנמוכה ביותר המותרת על-פי חוק.

• ככל שהיחס בין צריכת החשמל לבין מטען הכביסה נמוך יותר, כך תהיה מכונת הכביסה יעילה יותר.

• יש לוודא כי קיימים שני חיבורים למים. האחד למים קרים והשני למים חמים. אמצעי זה יאפשר ניצול מים חמים מדוד השמש מבלי שיהיה צורך לחמם אותם במכונה.

• יש לוודא כי קיים מתג להפעלה במחזור חלקי, וכי ישנו מתג בורר מהירות סחיטה.

• כמו כן, כיום יש מכונות בשוק שיש להן רכיב של שקילה אלקטרונית של הכביסה והתאמת כמות הכביסה לתוכנית שבחרנו.

טיפים לשימוש במכונת הכביסה

• מרבית האנרגיה לכביסה דרושה לחימום מים. לכן, יש לכוון את התרמוסטט לטמפרטורה מתאימה, לא גבוהה מדי. כדאי לכבס בטמפרטורה נמוכה על ידי שימוש בחומרי כביסה המתאימים גם למים פושרים ולמכונת הכביסה שברשותכם.

• רצוי להפעיל את מכונת הכביסה כאשר התוף מלא בבגדים על-פי יכולת הקיבול המומלצת על-ידי היצרן. מכונה שאינה מלאה מבזבזת אנרגיה ומים.

• יש להתאים את תכנית הכביסה לצרכים. ככל שהתוכנית ארוכה יותר – כך תצרוך יותר אנרגיה.

• יש לנקות את מסנן המכונה לעיתים קרובות.

• אין להוסיף חומרי ניקוי על סמך האינטואיציה. כשמוסיפים יותר מדי חומר ניקוי, מכונת הכביסה צריכה לכבס למשך זמן רב יותר וצורכת יותר מים. לכן מומלץ להשתמש בכמות שמומלצת על-ידי יצרן אבקת הכביסה.


נוסף על החיסכון בחשמל, ביכולתנו לתרום לאיכות הסביבה על ידי הקפדה בשימוש אבקת כביסה ומרכך כביסה ידידותיים לסביבה. המים הנותרים מפעולת מכונת הכביסה עושים דרכם למערכת מי השופכין ומגיעים למרכזי טיהור המים. המים עוברים תהליכי טיהור ומוחזרים להשקיה חקלאית. תהליכי הטיהור אינם כוללים הסרת מלחים וחומרי גלם סינטטיים הקיימים באבקות הכביסה הסטנדרטיות. כיום קיימים בשוק תחליפים שונים ידידותיים לסביבה לאבקות הכביסה (חומרים טבעיים, כדורי כביסה וכו').

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדיח כלים

כשקונים מדיח כלים יש לבחור במכשיר בעל צריכת המים הנמוכה ביותר. דגמים שמשתמשים ב-8-10 ליטרים מים למחזור שטיפה מייצגים ממוצע טוב. תכניות כגון "Half Load" מתאימות במיוחד לשטיפה של כלים מעטים. כך חוסכים בכסף וגם באנרגיה.

תנור אפייה

• כדאי לכבות את התנור כמה דקות לפני שהארוחה מוכנה, משום שהחום הקיים בתנור יעשה את העבודה, וישלים את פעולת הבישול.

• הימנעו מפתיחה של דלת התנור- כ-10% מן החום שבפנים נפלט החוצה בעת הפתיחה.

• השתמשו בסיר לחץ עבור כל מנה שמצריכה בישול ארוך יותר מ-20 דקות בסיר מסורתי, כגון תפוחי אדמה ונזיד בשר. כך ניתן לקצץ את צריכת האנרגיה בשיעור של עד 30%, והארוחות שלכם יהיו מוכנות בתוך זמן קצר בהרבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully