וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החקלאים למשרד החקלאות: "נמצאים בסכנה של פשיטת רגל"

17.7.2017 / 13:15

גל החום שהוביל למחסור במלפפונים ועגבניות ולירידת מחירים פוגע במגדלי הירקות, שפנו לשר החקלאות בדרישה לקבלת תמיכה: "חייהם של רבים מהחקלאים עלול לרדת לטמיון"

אפליקציית טריות פירות וירקות. אבי כהן
אפליקציית טריות פירות וירקות/אבי כהן

גל החום שפקד את הארץ בשבועות האחרונים פוגע קשות בחקלאים, שלטענתם אינם מצליחים לכסות את הוצאות הגידולים בעקבות זאת, כמו גם בשל הירידה במחירי הירקות. מכתב חריף ששוגר אתמול (ראשון) לשר החקלאות, ח"כ אורי אריאל, מארגון מגדלי הירקות - מציג את מצבם העגום של החקלאים, ודורש את תמיכת המשרד בחודשים אלה.

"ירקות ופירות נשפכים בשוק במחירים ירודים שהם מתחת להוצאות הייצור - וראה זה פלא, משרד החקלאות ומנכ"לו לא נזעקים לסייע להזעיק את האוצר לעזרה," כתב מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי הירקות.

עוד כתב יפרח: "אין פנייה לארגונים להיוועצות, אין דיבור עם החקלאים על מצב בלתי סביר זה, הנמשך תקופה ארוכה. השווקים מלאים מכל טוב ובזול, האם שמענו שמישהו זועק את צעקותינו? האם פניתם לאוצר בבקשה לסיוע, למשל באמצעות הורדת מחירי מים ל-1.54 שקל לקוב עקב צריכת יתר של מים בגלל עומסי החום? האם מישהו חשב מה קורה לחקלאים, שמשלמים עבור מים, עובדים, חומרים נגד מחלות ומזיקים והובלה - מבלי שיוכלו לכסות את הוצאותיהם?".

המכתב שוגר על רקע התחזית של משרד החקלאות, לפיה צפוי היצע מוגבר בחלק מפירות הקיץ שהבשילו מוקדם השנה, לצד מחסור במלפפונים ובעגבניות שנפגעו מהחום. כמו כן, פורסם מדד המחירים לצרכן, שהציג ירידה במחירי הירקות והפירות בחודש יוני.

"סכנת פשיטת רגל מרחפת מעל חקלאים רבים. אנו ציבור חזק ומסור - אבל יש גבול. בכל פעם חייהם של רבים מהחקלאים עלולים לרדת לטמיון, ועל מה הם נענשים? על רצונם להמשיך לעבד את אדמות הארץ ולספק תוצרת איכותית כל שנה לתושביה?", כתב יפרח וסיכם: "ואילו המצב היה הפוך והמחירים היו גבוהים, מיד דרמה: עידוד לסיטונאים ולרשתות, הורדת מכסים, יבוא מכל יעד שהוא - צעדים שמוכחים כבלתי מוצלחים בעליל אבל פוגעים בחקלאים".

תזכורת:

בגלל עומס החום: המלפפונים התייקרו, העגבניות הוזלו - והמחסור בפתח

לכתבה המלאה

היערכות למחסור בביצים בחגי תשרי

בתוך כך, משרד החקלאות אישר יבוא ביצים בפטור ממכס, על מנת למנוע מצב של מחסור בביצים בחגי תשרי. במשרד החקלאות מסבירים כי מדי שנה בתקופות החגים נרשם מחסור עונתי בביצים עקב הביקוש הרב, ולכן גם השנה נפתחה מכסת ייבוא בהיקף של 100 מיליון ביצים. המשמעות היא מכסה כמעט ללא הגבלה, כך שלא תהווה מגבלה לייבוא; וכן מתוך ההנחה שהיבואנים יביאו ביצים רק בהתאם לביקוש המקומי, כפי שקרה בשנים האחרונות.

במשרד החקלאות מוסיפים כי השנה המשרד אינו נסמך רק על ההמלצות של מועצת הלול, אלא מבצע בדיקה מקיפה עם גורמים שונים בענף.

מהמשרד נמסר כי "מדינת ישראל מייצרת לעצמה את הרוב המכריע של הביצים הנצרכות בישראל, בהיקף של כשני מיליארד ביצים בשנה. בתקופות בהן הביקוש עולה על ההיצע, בעיקר סביב חגי תשרי ופסח, מאשר משרד החקלאות יבוא ביצים כדי למנוע מחסור בשוק. השנה יובאו ביצים מספרד, פורטוגל ואיטליה לאחר בחינת המדינות. מתחילת השנה יובאו כ- 52 מיליון ביצים לישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • חקלאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully