וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשה באוגוסט? זה טוב לעובד - אבל גם למעסיק

מיכל דן הראל

24.7.2017 / 12:31

במדינות מסוימות זה כבר חלק מהאתוס הלאומי: אוגוסט הוא החודש המועדף לחופשה מהעבודה. מי מרוויח וכיצד תכנון נכון יסייע לעובדים למלא מצברים ולארגון לשפר את עבודתו

מלונות תל אביב חוף הים חופשה מלון. ShutterStock
מלונות תל אביב חוף הים חופשה מלון/ShutterStock

האופן ספייס במשרד מרגיש בימים אלה דליל יותר? פינת הקפה שקטה ביחס לרגיל? הלו"ז שלכם מציג קרחות הולכות וגדלות? כנראה שאוגוסט מתקרב ואיתו החופשות הארוכות של העובדים.

בכל העולם, וגם בישראל, חודש אוגוסט נחשב לחודש בו עובדים מחליפים את העניבה והחולצה המכופתרת בבגדי ים, ויוצאים לחופשות מרוכזות. במדינות מסוימות כמו צרפת, נחשבת החופשה באוגוסט – הווקאנס- למוסד לאומי ממש, ומי שיסתובב בפריז במועד זה, ימצא רחובות ריקים כמעט.

זה לא מקרי - מחקרים מראים כי בחודשי הקיץ הפרודוקטיביות של העובדים יורדת, פרויקטים גדולים אורכים יותר ודעת העובדים מוסחת בהשוואה לחודשים אחרים. הסיבות לכך מגוונות, החל מחופשת הקיץ של הילדים שדורשת מהעובדים להיות בקשר מתמיד עם הבית, ועד לחום הבלתי נסבל ששורר בחוץ. גם בישראל, חברות רבות בוחרות להדמים את פעילותן בחודש אוגוסט, ולהוציא את עובדי החברה לחופשה מרוכזת.

מה החשיבות של חופשת הקיץ לעובדים ולארגון?

החופשה השנתית איננה מותרות, אלא מהווה חלק אינטגרלי בשימור העובד ויכולותיו. עובדים רבים שמרגישים שהם "טובעים בעומס" מוותרים על החופשה השנתית וממשיכים לעבוד על טורים גבוהים גם בקיץ. מצב זה אינו אידיאלי הן לעובד והן לארגון, שכן יש אפשרות שבשלב מסוים העומס יכריע, והעובד יכרע תחת העומס.

לצד הצורך בהתאווררות והשקעה בזמן איכות משפחתי, החופשה השנתית הארוכה חשובה גם ליכולות העובדים. כשעובד מתנתק ממטלות היום יום, ואינו רודף אחרי הזנב של עצמו, גדל מימד היצירתיות והחשיבה מחוץ לקופסא, ומתאפשר עיבוד והסקת מסקנות על אופן וצורת העבודה.

ברוב הפעמים, העובד יחזור לאחר החופשה עם מטען חיובי שיאפשר לו לבצע את מטלותיו באופן פרודוקטיבי יותר, ולתקוף סוגיות בצורה רעננה ויצירתית. לצד אלה, רוב רובם של העובדים מעידים כי הם חוזרים ליהנות מעבודתם אחרי החופשה, מה שכמובן מגדיל את המסירות והפרודוקטיביות שלהם.

עוד באותו נושא

הזמין נופש בטעות, ניסה לבטל - ושילם כפול

לכתבה המלאה

תתפלאו - גם הארגון מרוויח

החופשה אינה קריטית רק לעובד עצמו, אלא גם לארגון שלו. כשעובד יוצא לחופשה, המעביד מקבל נקודת מבט חדשה על תחום האחריות של העובד. כשמדובר בעובדים ותיקים, שפועלים בעצמאות, יכול המעסיק לבחון בצורה אובייקטיבית את אופן העבודה של אותו עובד, ולקבל תובנות חשובות ברמה הארגונית. כך למשל נחשפים אי סדרים רבים כאשר העובד שהיה אחראי אליהם העביר זמנית את תחום האחריות שלו לעובדים אחרים בזמן שיצא לחופשה.

לצד אלה, מאפשרת החופשה להגדיל את רמת המומחיות של עובדים אחרים בארגון, כשאלה ממלאים את מקומו של העובד הנופש. נקודה זו חשובה בייחוד בשוק העבודה המודרני, שבה נדרש מעובדים לא רק להכיר את תחום אחריותם המוגבל, אלא להכיר ולהתמקצע בתחומי האחריות המקבילים.

כאשר עובד מסוים מחליף את מקומו של עובד שיצא לחופש, הוא מגיע עם צורת חשיבה רעננה, שמאפשרת להעלות הצעות ייעול ולשפר את שיתוף הפעולה בין העובדים. רמת הסולידריות עולה, כי כעת רואים העובדים האחרים לא רק את זווית ראייתם המצומצמת, אלא נחשפים לקשיים ולאתגרים של הקולגות שלהם.

אישה עובדת במשרד. ShutterStock
כשעובד מתנתק ממטלות היומיום, ואינו רודף אחרי הזנב של עצמו, גדל ממד היצירתיות והחשיבה מחוץ לקופסא/ShutterStock

כיצד מתכננים חופשה בצורה נכונה?

עובדים רבים מתעקשים לצאת לחופש בגלל אילוצי חופשת הקיץ של ילדים, או בגלל מחירי נופש בחו"ל ובארץ - לא תמיד אלו השיקולים הנכונים. מקצועות רבים הינם מקצועות עונתיים שבהם העומס על העובד עולה דווקא בתקופת הקיץ, כמו למשל מלונאות או ארגוני מסחר.

במקרה כזה, עובד שיתעקש לנצל את ימי החופש שלו יגלה במהרה שהוא לא באמת מצליח להתנתק ולהנות מהחופשה. מצד שני, לא מומלץ לוותר על חופשה רק בגלל מחירי הטיסות או סיבות כספיות אחרות, במקרה כזה, מומלץ לעובד לנצל את ימי החופש לחופשה מקומית בישראל, או לבילוי זמן איכות עם הילדים בבית.

לפני היציאה לחופשה חשוב לעדכן את כל אנשי הקשר הרלוונטיים, ולבנות מסמך חפיפה מסודר לעובדים שנשארים במשרד, כולל לו"ז מסודר. חשוב מאוד להשאיר את כל המידע הנדרש ולאפשר גישה לכל המסמכים הרלוונטיים, אחרת החופש של העובד יופרע פעמים רבות.

ומה לגבי חופשה מרוכזת?

מצד אחד, חופשה מרוכזת הנקראת גם הדממה מאפשרת לכל העובדים לצאת לחופש בראש שקט, ללא חשש להפרעות או דאגות. בנוסף, מאפשרת ההדממה לעובדים לייצר הווי חוץ-משרדי, ולפתח קשרים חברתיים אשר מרחיבים את הקשרים התעסוקתיים.

מצד שני, עובדים רבים מתמרמרים על כך שהמעסיק מכריח אותם לנצל את ימי החופש שלהם במועד שאולי לא מתאים להם. בנוסף, בעיקר במגזר השירותים, קצב החיים והאופי הדינאמי של השוק לא באמת מאפשר לנו להדמים לחלוטין את הפעילות, וכך יש סכנה שחופשתם של עובדים רבים תופרע כתוצאה מדברים דחופים.

הכותבת היא מנכ"לית MANPOWER ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully