וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם אשראי? זה בזכות תעודת הזהות שלא ידעתם על קיומה

11.8.2017 / 0:00

בנוסף לתעודת הזהות הרגילה, יש לכל אחד מאיתנו תעודה זהות "פיננסית" - הכוללת את פרטי חשבון הבנק והפעולות שמבוצעות בו. למה הוא כל כך חשוב? מילון המושגים הגדול

זוג צעיר לוחץ יד לפקידה. ShutterStock
זוג צעיר לוחץ יד לפקידה/ShutterStock

הבנק לא מסכים לתת לכם אשראי, או להיפך - מגדיל לכם את המסגרת? זה בגלל תעודת הזהות הפיננסית שלכם. כן-כן, לא רק תעודת זהות - בבנק שלכם קיים מסמך המסכם את כל הפעילות בחשבון הבנק בשנה מסוימת, וכולל את הפעולות שעשיתם בחשבון העובר ושב.

הוא כולל גם את התשלומים בכרטיסי אשראי המקושרים לחשבון, הלוואות שלקחתם, יתרות, משיכות יתר ועמלות. הוא זמין באתר האישי לכל לקוח המנהל חשבון באמצעות האינטרנט, ונשלח בדואר לכל לקוחות הבנקים בסוף חודש פברואר - רק שמרבית הלקוחות משליכים את הטפסים האלה לפח.

כך תוכלו לגלות אם העמלה מוגזמת - להתמקח עם הבנק וגם לעבור סניף

מי שמבקש לנהל את חשבון הבנק שלו ביעילות ובחיסכון מרבי, יכול להפיק תועלת רבה מעיון בתעודת הזהות הפיננסית. אפשר ללמוד מהמסמך כמה באמת עולה לנו משיכת היתר, וכמה עמלות שילמנו על כל פעולה. כאשר מגלים עמלה מוגזמת, כמעט תמיד אפשר להתמקח עם הבנק ולבקש להוריד אותה - לפחות לגבי הפעולות הבאות.

אבל אם להודות על האמת, לא זו הסיבה העיקרית שבגללה הגיעה תעודת הזהות הפיננסית לעולם. המטרה העיקרית של יוזמי הרעיון, בראשות שר האוצר משה כחלון, הייתה להקל על מעבר לקוחות בין הבנקים, ולהגביר את התחרות בין הבנקאים על ליבו של הלקוח.

לפני עידן תעודת הזהות הפיננסית, הייתה העברת החשבון מבנק אחד לשני כרוכה בהתחלה חדשה של מערכת יחסים. בבנק הישן היה הלקוח מוכר, ובהתאם לוותק ולניסיון זכה, לעתים קרובות, לקבל יחס התואם לאחריות הפיננסית בה הוא מתנהל - וגובה היתרות בחשבונות שניהל. הבנק החדש לא מיהר להעניק לו הטבות כמו מסגרת אשראי נוחה, ריבית ועמלות מועדפות, מפני שהוא לא ידע הרבה על עברו הפיננסי.

עוד באותו נושא

מילון המושגים הגדול: הציעו לכם השקעה ללא סיכון? כך תיזהרו ממלכודות

לכתבה המלאה

למי מראים את תעודת הזהות?

מי שמבקש לנהל את חשבון הבנק שלו ביעילות ובחיסכון מרבי, יכול להפיק תועלת רבה מעיון בתעודת הזהות הפיננסית. אפשר ללמוד מהמסמך כמה באמת עולה לנו משיכת היתר, וכמה עמלות שילמנו על כל פעולה

היום יכול הלקוח להציג לבנק את תעודת הזהות, ולקבל תנאי אשראי ושירותים כאילו היה לקוח ותיק. חשוב לזכור שאין חובה להציג את תעודת הזהות הפיננסית בעת מעבר לבנק אחר. אם אתם לקוחות טובים, זה יכול לעזור. מבחינת הבנק, אין כל רע בלקוח המשתמש דרך קבע במשיכת יתר. כל עוד הוא עומד בתשלום החוב והריבית, הוא יכול להיחשב אפילו ללקוח טוב ומכניס.

אבל אם פספסתם מועדי תשלום, או אילצתם את הבנק להתקשר לעתים תכופות ולהתריע על חריגה ממסגרת האשראי, ייתכן שלא תשמחו להציג את תעודת הזהות הפיננסית שלכם. מצד שני, אי הצגת התעודה נחשבת היום כאות אזהרה ללקוח שמידת הסיכון שלו אינו ידועה, והתחלה בלתי מוצלחת של מערכת יחסים עם בנק חדש.

תעודת הזהות הפיננסית היא שירות חשוב, שיכול להועיל רבות ללקוחות המשתמשים בה; אולם השפעתה על השוק זניחה בינתיים. מרבית הלקוחות בוחרים את סניף הבנק שלהם משיקולי נוחות, ואינם מתרשמים מההבדלים הקטנים יחסית בעלות השירותים הרגילים.

אגב, יש הטוענים שתעודת הזהות הפיננסית הפכה לכלי בידי הבנקים, שבאמצעותו הם יכולים להעניק לכל לקוח דירוג אשראי אישי, והלקוח אינו יכול לנצל את פערי המידע בין הבנקים כדי לקבל הטבות שבנק אחר סירב לתת לו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully