וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לגדל צרכן נבון: איך מסבירים לילד על כלכלה?

ד"ר טלי תאני-הררי

21.8.2017 / 8:41

בניגוד לשאר העולם מערכת החינוך הישראלית לא מכינה את בוגריה להתמודדות נכונה עם העולם הפיננסי - ותפקיד חינוך הילד לצרכנות נבונה נופל על ההורים. כך תעשו זאת נכון

ילד עם קופת חיסכון אילוסטרציה. ShutterStock
ילד עם קופת חיסכון אילוסטרציה/ShutterStock

בקרוב תתחיל שנת הלימודים, הילדים יחזרו לבתי הספר, למקצועות "הרגילים" המהווים חלק מתוכנית הלימוד הנוכחית. רוב רובם של הילדים לא יזכו ללמוד במסגרת בית הספר את אחד הנושאים החשובים ביותר בעידן הנוכחי - חינוך פיננסי וחינוך לצרכנות נבונה. במדינות רבות בעולם המערבי גובשו תוכניות חובה בחינוך פיננסי לבתי הספר החל מכיתה א'. זאת מתוך הבנה כי מדובר בכישורי חיים קריטיים להתמודדות ראויה של הילדים עם האתגרים הפיננסיים, עם הסביבה התקשורתית העמוסה ועם סביבה תרבותית חומרנית למדי.

אם קובעי המדיניות בישראל מעוניינים בהפיכתם של הילדים לצרכנים בוגרים נבונים, המסוגלים לדאוג לביטחונם הכלכלי, כדאי להם למהר ולקבל החלטה אסטרטגית על גיבושה של תוכנית לימוד המתמקדת בחינוך פיננסי. עד שייעשה המהפך ותגובש תוכנית לימודים בנושא, תפקיד החינוך הפיננסי מוטל באופן בלעדי על כתפי ההורים.

לעתים ההורים אינם מודעים לתפקידם בתחום החינוך הפיננסי, ובמקרים אחרים הם מבולבלים לגבי האופן הנכון בו יש לתווך לילדים תחום זה. הרי מדובר בעולם המלא במושגים מורכבים למדי. ההמלצה העיקרית להורים בהקשר זה היא לקחת אחריות על החינוך של הילדים גם בהיבטים אלה.

על בסיס הידע האקדמי הקיים בתחום החינוך הפיננסי, אספנו חמש המלצות להתמודדות טובה ונכונה של ההורים במשימת החינוך הפיננסי של הילדים. ההמלצות רלוונטיות להורים לילדים ולבני נוער. חשוב להתאים את ההמלצות לגילם של הילדים, כך שהמסרים יועברו באופן ברור לילדים בגילאים השונים. דוגמא לכך מתחום אחר היא האופן שבו הורים מלמדים את הילדים לחצות את הכביש. המסרים מועברים לילדים כבר מגיל צעיר וגם בהמשך עם התבגרותם של הילדים בנקודות ציון שונות, תוך התאמת המסרים לגיל הילדים.

ילד צופה בטלוויזיה. ShutterStock
מומלץ לצפות ביחד בפרסומות/ShutterStock

לדבר, לתכנן ולהציג גבולות ברורים

ההמלצה הראשונה היא לדבר על זה - הורים מעלים לעתים קרובות את החשש שהשיחות על כסף מעצימות את החומרנות של הילדים. אולם נוכח הסביבה הכל כך חומרנית בה הילדים גדלים כיום, עתירת גירויים שיווקיים ופרסומיים במשך 24 שעות ביממה בשלל מסכים ופלטפורמות, אין מקום לחשש זה. להיפך, אם ההורים לא ישוחחו עם הילדים על העולם הפיננסי, יהיה להם הרבה יותר קשה להתמודד באופן ראוי עם הסביבה החומרנית.

השיחות המשפחתיות על חיסכון מהוות את אחד המשתנים המשפיעים ביותר על המעורבות של הילדים בחיסכון, ובכך מגבירים את הסיכוי שהילדים יבינו טוב יותר מדוע כדאי לחסוך ואף יתנהגו באופן אחראי יותר לגבי ההוצאות הכספיות.

ההמלצה השנייה היא לצפות יחד בפרסומות - צפייה משותפת בפרסומות באמצעי התקשורת השונים מקנה להורים הזדמנות לתווך עבור הילדים את המסרים השיווקיים המופנים אליהם. המטרה של הצפייה המשותפת הינה לנסות ולגבש אצל הילדים (שוב, בהתאם לגילם ולאילוצים קוגניטיביים ואחרים) את הביקורתיות והסלקטיביות כלפי המסרים השיווקיים והפרסומיים אליהם הם נחשפים, כך שיוכלו לקבל החלטות צרכניות נבונות יותר.

בהקשר זה, כדאי לשים לב גם למסרים שיווקיים המשולבים בתוך התוכניות (פרסום סמוי/תוכן שיווקי) ולשוחח עם הילדים על הימצאותם המכוונת של מותגים בתוכניות עצמן. חשוב לשוחח על הסוגים השונים של הפרסומות ועל הנוכחות של פרסומות אלה במגוון רחב של צורות (באנרים באינטרנט, פרסומות במשחקי מחשב, פרסומות בסלולרי ועוד).

ההמלצה השלישית היא להציב גבולות ברורים - מותר ואף רצוי להורים להגיד "לא" לבקשות צרכניות שונות של הילדים. ה"לא" צריך להיות מלווה בהסבר ברור לגבי הסיבה ל-"לא", תוך מתן הבהרה לילדים שיש גבולות ברורים המהווים את הבסיס ל-"לא" הזה. בהתאם, גם כשהילדים מקבלים תשובה חיובית, ה-"כן" צריך להיות מקושר לאותם גבולות ברורים, כך שיבינו את המסגרת המקובלת על ההורים להוצאות השונות.

ההמלצה הרביעית היא לתכנן יחד - כדאי לתרגל יחד עם הילדים את תהליך התכנון העומד בבסיס ההחלטות הפיננסיות והצרכניות ולעזור לילדים לגבש את מטרותיהם לתקופה מוגדרת. כך, ניתן כעת, לקראת תחילת שנת הלימודים הקרובה, לתכנן יחד עם הילדים את ההיבטים הצרכניים הנוגעים לרצונות של הילדים (כלומר, ההוצאות) ובמקביל, לחשוב יחד על הכנסות הילדים מדמי הכיס שלהם ומאירועים שונים, כמו ימי הולדת וחגים . התכנון ובהמשך הבקרה על ביצוע התוכנית מהווים הזדמנות חשובה לילדים להפנים מיומנויות קריטיות בהתנהלות הפיננסית והצרכנית, כשבראשם היכולת לדחות סיפוקים מיידים, משימה קשה בעולם בו כמעט הכל מיידי וזמין.

ההמלצה החמישית היא ללמד על מיתוג ומותגים - עבור הילדים למותגים תפקיד חשוב בתהליכי קבלת ההחלטות הצרכניות. ילדים יודעים לזהות מותגים מגיל צעיר מאוד ואף מעדיפים מותגים מוכרים ומותגים המקודמים על ידי דמויות שהם אוהבים. ההמלצה היא להתייחס לסוגיה זו בהזדמנויות צרכניות שונות ולאפשר לילדים לבחון את סוגיית המיתוג בעצמם. למשל, לקראת החזרה לבית הספר, כדאי להציג את היתרונות שיש במוצרים הלא-ממותגים בהשוואה למוצרים הממותגים שהם מבקשים (מחברות, קלסרים, קלמרים, תיקים, יומנים ועוד ועוד). זו הזדמנות טובה להראות לילדים שישנם קריטריונים שונים בתהליך הבחירה של הציוד לבית הספר וכדאי להתייחס למגוון הקריטריונים לפני הבחירה והקנייה.

המודעות לאחריות של ההורים בתחום החינוך הפיננסי יחד עם פעולות חינוכיות יאפשרו להורים להעצים את הילדים ולהקנות להם מיומנויות חשובות בהיבטים של חינוך פיננסי וחינוך לצרכנות נבונה. מעבר לכך, העצמה זו עשויה לסייע גם במישורים משיקים אחרים, כמו בתחום הלימודים ובתחומים חשובים נוספים.

הכותבת היא סגנית ראש בית הספר למנהל עסקים, מרכז אקדמי פרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully