וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד נפצע בבית הספר? הכירו את ביטוח התלמידים שמכסה אותו

אהוד פאי

31.8.2017 / 8:00

רבים אינם מודעים לכך שחוק לימוד חובה כולל בתוכו ביטוח תאונות לתלמידים מגיל שלוש ועד סוף י"ב. לקראת החזרה ללימודים בדקנו אילו מקרים מכסה הביטוח, מה יש לעשות במקרה של תאונה ואיך עושים זאת? מדריך

בית הספר בצפון תל אביב בו המורה נחשד בעבירות מין בקטינים 7 ביוני 2017. ראובן קסטרו
בית הספר בצפון תל אביב בו המורה נחשד בעבירות מין בקטינים 7 ביוני 2017/ראובן קסטרו

שנת הלימודים בפתח ואחת הדאגות המרכזיות של כל הורה בישראל היא מה יקרה אם ילדו חלילה יפגע בתאונה. תאונות תלמידים הן שכיחות למדי, ולצערנו הן עלולות לגרום לילדים לנזק גופני חמור. הבשורה הטובה היא כי לכל תלמיד בישראל יש ביטוח תאונות אישיות.

לכבוד תחילת שנת הלימודים שתיפתח מחר (שישי), ערכנו עבורכם מדריך, המפרט בין היתר מה הוא ביטוח תאונות אישיות, על מי הוא חל, איזה כיסוי הוא מעניק, מה עושים במקרה של פגיעה ועוד.

מהו ביטוח תאונות לתלמידים?

כולנו מכירים את חוק לימוד חובה אולם רבים מאתנו אינם מודעים לכך שכל תלמיד מבוטח במסגרתו בביטוח תאונות אישיות באמצעות הרשות המקומית. הביטוח חל על ילדים מגיל 3 הלומדים בגן ילדים ועד לבני נוער עד כיתה י"ב הלומדים במוסדות חינוך מוכרים.

שימו לב: חברת הביטוח המעניקה את הפוליסה, מחויבת להוציא לכל הורה באמצעות המוסד החינוכי, עותק מהפוליסה וטופס גילוי נאות המרכז את עיקרי הפוליסה והכיסויים הכלולים בה. יש לכם שאלות בעניין זה? תוכלו לפנות למוסד החינוכי ולחברת הביטוח.

עוד באותו נושא

הילדים חוזרים לבית הספר ביום שישי - מגיע להורים עוד יום חופש?

לכתבה המלאה

איזה כיסוי מקבלים?

הכיסוי חל 365 ימים בשנה, 24 שעות ביממה, בין אם התאונה התרחשה בשטחו של המוסד החינוכי ובין אם לא

ביטוח תאונות אישיות אינו חל על התלמידים רק בשעות פעילותו של המוסד החינוכי ובשטחו. למעשה, הכיסוי חל 365 ימים בשנה, 24 שעות ביממה, בין אם התאונה התרחשה בשטחו של המוסד החינוכי ובין אם לא, בין אם היא נוגעת לפעילותו של המוסד החינוכי ובין אם לא. פוליסת הביטוח מקנה לתלמיד זכאות לפיצוי כספי במקרה של נכות, זמנית או קבועה, כמו גם במקרה של מוות חלילה, כאשר אלו הנם תוצאה של תאונה.

שימו לב: קבלת הפיצוי אינה קשורה לשאלה באשמתו של מי נגרמה התאונה ועל כן בעת הגשת התביעה, ההורים אינם נדרשים להוכיח מי אשם בתאונה כדי לקבל פיצוי מהגוף המבטח.

ברך פצועה ומדממת של ילד. ShutterStock
הביטוח חל על תאונות בכל שעות היממה ובכל השנה - בבית הספר או מחוצה לו/ShutterStock

באלו מקרים לא חל הביטוח?

הביטוח לא חל בכל סוגי התאונות באשר הן. במקרה של פגיעה בשל תאונת דרכים, או כתוצאה של פעילות איבה, או פגיעה מתאונת העבודה לא יחול ביטוח התלמידים והתלמיד יהיה זכאי לקבלת פיצוי מן המוסד לביטוח לאומי.

כיצד משלמים על הביטוח וכמה זה עולה?

אין המדובר בתשלום נפרד. התשלום בגין פוליסת הביטוח כבר כלול בתשלום אותו משלם כל הורה למוסד החינוך בכל שנה. סכום זה נקבע בכל שנת לימודים על ידי ועדת החינוך של הכנסת והוא עומד השנה על 75 שקל לילד.

שימו לב: הרשות המקומית אינה רשאית לגבות מן ההורים דמי ביטוח בסכום גבוה יותר מאשר נקבע בוועדת החינוך. כמו כן, אין כפל חיוב. כלומר, אם התשלום הועבר לרשות המקומית, לא יוכל המוסד החינוכי לחייב את ההורים בתשלום זה.

מה צריך לעשות מיד לאחר התאונה?

יש לפנות למוסד החינוכי, שיעביר להורים את טופס התביעה, על מנת שניתן יהיה לממש את הפוליסה בחברת הביטוח ולקבל פיצוי כספי בגין הפגיעה.

עד מתי ניתן להגיש תביעה?

רצוי שלא להשתהות בטיפול בתביעה ולהגישה בסמוך למועד התאונה

תקופת ההתיישנות של תביעות ביטוח הנה 3 שנים מזמן התאונה. אולם כשמדובר על קטינים המצב שונה. תקופת ההתיישנות מתחילה רק עם הגעת הילד לגיל 18, ולכן ניתן לתבוע פיצוי במסגרת ביטוח התלמידים עד אשר מלאו לילד 21, אף אם התאונה התרחשה שנים רבות קודם.

במקרים חריגים, ניתן להגיש את התביעה גם לאחר גיל 21. למשל, כשמלוא הנזקים מן התאונה התגלו באיחור ניכר. יחד עם זאת, למרות תקופת ההתיישנות הארוכה, רצוי שלא להשתהות בטיפול בתביעה ולהגישה בסמוך למועד התאונה, מאחר ואז פרטי התאונה זכורים היטב ואין חשש מפני איבוד אינפורמציה או תיעוד בשל חלוף הזמן. כמו כן, הליך התביעה יכול לארוך זמן ולרוב זקוקים התלמיד והוריו לפיצוי הכספי בהקדם האפשרי.

מהו גובה הפיצוי שניתן לקבל?

מטבע הדברים, סכום הפיצוי במסגרת ביטוח תאונות אישיות של תלמידים, הוא נגזרת של היקף וחומרת הפגיעה שנגרמה לתלמיד בעקבות התאונה. כמו כן, תלוי הפיצוי בשאלה האם מדובר בנכות זמנית או קבועה.

במקרה של נכות זמנית, מעניקה הפוליסה פיצוי בגין התקופה בה היה הילד מרותק למיטתו, פיצוי בגין ימי אשפוז וכדומה. במסגרת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים, ניתן לקבל גם החזר בגין הוצאות רפואיות אשר אינן משולמות על ידי גורם אחר. ניתן לקבל פיצוי על ידי חברת הביטוח גם במקרה של מוות.

האם ניתן לתבוע את המוסד החינוכי?

הכתובת הראשונה לתביעה במקרה של תאונת תלמיד היא חברת הביטוח שמעניקה את הפוליסה של ביטוח התאונות לתלמידים. אולם, לעיתים ניתן להגיש בנוסף גם תביעה כנגד המוסד החינוכי או הרשות המקומית.

כשהתאונה הנה תוצאה של רשלנות של מי מהם, שלא נקט באמצעים סבירים כדי לשמור על בטיחותם של התלמידים ולו עשה כן, התאונה והנזק שנגרם בעקבותיה, לא היו מתרחשים.

הכותב הוא עו"ד המתמחה בהליכי תאונות תלמידים. אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully