וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע ביקור נתניהו: מה מציעה ארגנטינה לייצוא הישראלי?

נמרוד עציוני

11.9.2017 / 11:30

ארגנטינה עדיין מתמודדת עם משברים כלכליים מהם סבלה, אך בהנהגת הנשיא מקרי כלכלתה בצמיחה. ביקור רה"מ במדינה הלטינית מהווה הזדמנות להגברת יחסי הסחר. ניתוח

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה ממריאים לאמריקה הלטינית - 10 בספטמבר 2017. לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
בנימין ושרה נתניהו ממריאים לביקורם בדרום אמריקה/מערכת וואלה! NEWS, לע"מ

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המריא אתמול (ראשון) לביקור מדיני בארגנטינה. מטרתו העיקרית של הביקור היא הרחבת התמיכה הבינלאומית בישראל אל מעבר לארה"ב ומדינות המערב, אך הוא מהווה גם הזדמנות חסרת תקדים לקידום הייצוא הישראלי לארגנטינה. בשנה החולפת הסתכם הייצוא בכ-108 מיליון דולר - רחוק מאוד מהיקף הייצוא הישראלי למדינות השכנות ברזיל (747 מיליון דולר) וצ'ילה (137 מיליון דולר) או למדינות אחרות באזור דוגמת מקסיקו (380 מיליון דולר).

ההזדמנות לשינוי ביחסי שתי המדינות, יחסים שהיו טעונים לאורך השנים, הגיעה בנובמבר 2015 בעקבות בחירתו לנשיא ארגנטינה של מאוריסיו מקרי, נציג הימין השמרני. מקרי אמר לנתניהו כי יחסה של ארגנטינה לישראל ישתנה מעתה לחיוב, וכי שיתוף הפעולה בין שתי המדינות צפוי להתרחב. הביקור הראשון של נתניהו בארגנטינה הוא עדות ליחסים המשופרים בין שתי המדינות.

אז איזו ארגנטינה יפגוש נתניהו בביקורו? ארגנטינה מקושרת אצל רובנו עם כדורגל טוב (מסי, מראדונה), אוכל מצוין (סטייקים, אסאדו, אמפנאדס, ריבת חלב, אלפחורס). ארגנטינה גם מהווה דוגמה למדינה שעברה לא מעט פשיטות רגל: 11 פעמים בהיסטוריה של המדינה, מהן פעמיים ב-15 השנים האחרונות (ב-2002 וב-2014), הגיעה ארגנטינה למצב של חדלות פירעון. כלומר, היא לא הייתה מסוגלת להחזיר את ההלוואות (חובות) שלקחה ממחזיקי אגרות חוב של המדינה.

במשבר החמור של 2002 מדובר היה בחוב ממשלתי של כ-95 מיליארד דולר וכמעט 60% מהאוכלוסייה חיה אז מתחת לקו העוני. עם זאת, בשנה האחרונה יש סימנים לכך שכלכלת ארגנטינה, השנייה בגודלה בדרום אמריקה, חוזרת לממש את הפוטנציאל העצום שלה –וחשוב שהיצואנים הישראלים יזהו את השינוי ויידעו להשתלב בו.

ארגנטינה עדיין מתמודדת עם לא מעט אתגרים. המדינה סובלת משיעור אינפלציה גבוה מאוד (25.6%), מהתכווצות הכלכלה בשנה האחרונה ומשיעורי עוני גבוהים (30% מהאוכלוסייה נמצאת מתחת לקו העוני). בנוסף היא מדורגת במקום ה-95 במדד השחיתות של ארגון TI, סובלת מתנודתיות בערך המטבע ובשיעורי הצמיחה, מערכת משפט חסרת אמון ציבורי, חברות בה מולאמות והמגזר הציבורי לא יעיל. כמו כן מסים ומכסים הנהוגים בה מקשים על השקעות במדינה. ארגנטינה סובלת גם מגירעונות שנוצרו בתקופת הנשיאה הקודמת קירשנר, ומהכנסות נמוכות מייצוא.

אך הכיוון בו צועדת כלכלת ארגנטינה חיובי. ארגנטינה נהנית מעושר במשאבי טבע ובסיס תעשייתי מגוון, אוכלוסיה משכילה מאוד, רמת הכנסה לנפש ומדדי פיתוח גבוהים יחסית וכיום היא מנסה להיות כלכלה יציבה וצומחת בהתאם למה שמצופה ממנה כבר שנים.

נשיא ארגנטינה מאוריסיו מקרי דצמבר 2016. AP
שיפור משמעותי בכלכלה. נשיא ארגנטינה מאוריסיו מקרי/AP

מאז בחירתו של מקרי לנשיא חל שיפור משמעותי בכלכלה. ארגנטינה כבר לא נחשבת חדלת פירעון ואף ביצעה מספר גיוסי חוב בשווקים הבינלאומיים, שכללו הנפקת אג"ח ל-100 שנים, לאחר היעדרות של 15 שנה משוק החוב הבינלאומי. מקרי ביצע מספר רפורמות מאז כניסתו לתפקיד, כגון שיפור ברמת השקיפות, מה שהוביל את קרן המטבע הבינלאומית להסיר את הצהרות הגינוי והחשש שלה בדבר אמיתות הנתונים הרשמיים של ארגנטינה על האינפלציה וההכנסה הלאומית. בנוסף, הוא ביטל מכסים על יצוא חקלאי ותעשייתי, קיצץ משרות במגזר הציבורי והפחית מע"מ על חלק מהמוצרים מ-21% ל-15% כדי לעודד את הצריכה הפרטית.

הזדמנות לישראלים

שיעור הצמיחה הריאלי של ארגנטינה ב-2017 צפוי לעמוד על 2.2% לאחר צמיחה שלילית של 2.3% ב-2016, והוא צפוי לגדול ל-2.3% ב-2018

הרפורמות הללו כבר החלו להניב פירות כשסוכנויות הדירוג הבינלאומיות העלו את הדירוג של ארגנטינה בשנה האחרונה, בזכות מדיניות משופרת שתומכת בחזרה לצמיחה כלכלית מהירה יותר, שתאפשר לממשלת ארגנטינה להתחיל להפחית את הגירעון התקציבי הגבוה שלה בשנת 2018.

שיעור הצמיחה הריאלי של ארגנטינה ב-2017 צפוי לעמוד על 2.2% לאחר צמיחה שלילית של 2.3% ב-2016, והוא צפוי לגדול ל-2.3% ב-2018. התמ"ג עומד על 546 מיליארד דולר (מקום 22 בעולם), התמ"ג לנפש עומד על 12,450 דולר לשנה, ויחס החוב לתוצר עומד על כ-60.9%. מאזן התשלומים של ארגנטינה עומד על 2.9% ב-2017 וצפוי לגדול ל-3.4% ב-2018.

הכלכלה הארגנטינאית מתבססת בעיקר על ענף השירותים, שמהווה חלק ניכר בתמ"ג (60%) וכ-72% מכוח העבודה. ענף התעשייה מהווה כ-29% מהתמ"ג וענף החקלאות מהווה כ-11%. שותפות הסחר העיקריות של ארגנטינה הן ברזיל, ארה"ב וסין. ארגנטינה מייצאת בעיקר פולי סויה ונגזרים, נפט וגז, כלי רכב ,תירס וחיטה, ומייבאת מכונות, כלי רכב, נפט וגז טבעי, כימיקלים אורגניים ופלסטיק.

למרות הקשיים שארגנטינה עדיין מתמודדת איתם, הכיוון החיובי שבו היא צועדת הוא הזדמנות עבור היצואנים הישראלים. ישנו פוטנציאל רב בשידרוג התשתיות במדינה כגון בניית כבישים, נמלים, מאגרי מים, אנרגיה ורכבות. בנוסף, הנשיא מקרי מנסה לקדם את תחום ייצוא ההיי-טק, בו ישראל היא מובילה עולמית. גם בתחום החקלאות, לטכנולוגיות הישראליות יש פוטנציאל עצום לייצוא לארגנטינה.

הכותב הוא מנהל הסיכונים הראשי באשרא, החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully