וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חריגות שכר בעשרות מיליונים בגופים הציבוריים ב-2015

12.9.2017 / 13:00

על פי הדוח השנתי על חריגות שכר שפרסם הממונה על השכר במשרד האוצר, ב-10% מהגופים שנבדקו נמצאו חריגות, שהשווי שלהן הוא לא פחות מ-1.3 מיליארד שקל. הבולטות בחריגות השכר הן האוניברסיטאות - שנדרשו להחזיר סכום של כ-35 מיליון שקל

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

1.3 מיליארד שקל נחסכו למדינה כתוצאה מביטול חריגות שחשף הממונה על השכר במשרד האוצר. כך מסר היום (שלישי) הממונה, ערן יעקב, שהגיש את הדוח השנתי. זהו נתון הגדול פי 10 לעומת החיסכון שהושג בשנה הקודמת, 2015.

38% מהחיסכון הושג באמצעות הטיפול בפנסיה מהתקציבים של האוניברסיטאות תל אביב, חיפה, האוניברסיטה העברית והטכניון. הסדרת החריגות בהסדרי הפנסיה הנדיבים של עובדי האוניברסיטאות האלה חסכה להן הוצאות של 35 מיליון שקל בשנה וכן חיסכון אקטוארי (התחייבויות עתידיות לתשלומי גמלאות) בסך חצי מיליארד שקל.

דוח החריגות מתייחס לפעולות אכיפה שביצעה הרשות בעיקר ברשויות מקומיות, חברות ממשלתיות ומוסדות השכלה גבוהה. בעקבות פעולות אלה, התגלו עשרות מוסדות ציבוריים וממשלתיים ששילמו לעובדים תוספות שכר חריגות. העובדים נדרשו להחזיר את הסכומים העודפים.

חלק גדול מהחיסכון הציבורי הוא בהוצאות הפנסיוניות העתידיות הנגזרות מתוספות השכר החריג. מהדוח עולה שחוסר ההקפדה על השכר הניבה לאלפי עובדים בשירות הציבורי תוספות לא חוקיות של עשרות אלפי שקלים ולעתים אף מאות אלפי שקלים.

עובד באיגוד ערים לכבאות נאלץ להחזיר 240 אלף שקל

על פי ממצאי הדו"ח, 1.3 מיליארד שקל נחסכו למדינה כתוצאה מביטול חריגות השכר. זהו נתון הגדול פי 10 לעומת החיסכון שהושג בשנה הקודמת

טיפול בהוצאות שכר חריגות על רכב ושעות נוספות בתעשייה האווירית, חסך למדינה הוצאות שנתיות של 33 מיליון שקל והוצאות פנסיוניות עתידיות של 725 מיליון שקלים.

אחת החריגות הבולטות שהתגלו בשכר הבכירים הייתה שכר עודף בסכום של 240 אלף שקל ששולם לבכיר באיגוד ערים לכבאות. העובד אולץ להחזיר את הכסף. כמו כן, נשיא לשעבר בבית הספר לאמנות בצלאל בירושלים אולץ להחזיר תשלומים חריגים של 122 אלף שקל; ובכיר באוניברסיטה הפתוחה החזיר 270 אלף שקל.

עיריית דימונה שכחה לנכות דמי נוהל על הפרשות פנסיוניות של בכיר בעירייה, והוא החזיר לה 75 אלף שקל. עובד בכיר בעיריית מעלות תרשיחא קיבל שכר חריג על פי חוזה אישי שלא היה זכאי לו. עודפי התשלומים שנאלץ להחזיר הסתכמו ב-85 אלף שקל.

חריגות השכר הן העלאות שכר של עובדים בגופים המפוקחים בשיעורים העולים על עליית השכר בסקטור הממשלתי או בתפקידים מקבילים בגופים אחרים. העלאות שכר חריגות כאלה נמצאו ב-10% מהגופים שנבדקו.

בסקטור הציבורי הבולט בחריגות השכר הן האוניברסיטאות, שחלק מהן חורגות באופן קבוע בשנים האחרונות, למרות ההתראות. האוניברסיטאות בן גוריון, בר אילן, תל אביב, הטכניון, מכון ויצמן למדע, מכון טכנולוגי חולון ועיריית תל אביב מצוינים כגופים שחרגו בקביעות בכל אחת מחמש השנים האחרונות. החריגות מתגלות בעיקר בשכר בעלי התפקידים הבכירים.

הממונה על השכר ציין כי יחידת האכיפה של השכר מונה רק 12 אנשים האחראים לפיקוח על כ-700 גופים ממשלתיים: "ברור כי במגבלת כוח האדם הנוכחית, מתקשה היחידה לכסות את היקפי העבודה בגופים שתחת
פיקוחה. כפי שצוין בדו"ח מבקר המדינה לשנת 2014", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully