וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארוחות כבר מאחורינו: כמה בזבזתם על מתנה לחג?

22.9.2017 / 0:00

סביר להניח שלא הרבה - אחרת הייתם מביאים למארח שלכם "גיפט קארד" כמו אצל ועדי העובדים, ולא מתנה שקניתם בהנחה אחרי שהסרתם את תג המחיר. טור אישי

מתנה גרועה. ShutterStock
עוד פעם סוודר? לא כל המתנות מצליחות/ShutterStock

קיבלתם פעם מתנה מאיזה דוד, וחיכיתם למצוא בפנים את מה שתמיד רציתם - רק כדי למצוא סוודר מוזר; ספר תמונות של ירושלים הבירה; או חבילת שוקולד בדיוק כשהתחלתם דיאטה? המשוררת תרצה אתר תיארה את התחושה יותר טוב מכולם כשכתבה: "כי אז אומר את האמת / שמי שקונה לי ורד / הוא האיש הלא נכון".

מה שמעלה את השאלה: למה בכלל אנחנו נותנים מתנות לחג? הרי ברור לחלוטין שיש דרך בטוחה לא לטעות - לתת כסף. במקום לקנות מתנה ב-200 שקלים, נניח, ניתן לחתן השמחה (או במקרה כרגע - מארח ארוחת החג) 200 שקל במזומן - ונשאיר לו להחליט איך לבזבז אותם.

ולמרות זאת, גם אנשים פרטיים וגם חברות לצד ועדי עובדים מעדיפים פעמים רבות להעניק מתנות - למרות הסכנה הדי ברורה שהמתנה תהיה שווה למקבל פחות מכפי שהיא עלתה לקונה. מחקר מפורסם שמראה שבין 10%-30% מהשווי של המתנות שאמריקאים נותנים בחג המולד הולך לפח. במספרים זה אומר שכל חג מולד זורקים לפח סכום שיכול היה לקנות דירה לכל חסר בית באמריקה.

אולי אתם פשוט קמצנים?

זוג חברים עבר דירה וביקש מקולגה שלי שיעזור להם לצבוע את הבית. הוא היה בעל ידיים שמאליות ודי עסוק, לכן הציע שבמקום לבוא - ישלם על יום עבודה של צבע מקצועי. מאז הם לא מדברים איתו, למרות שברור שאת מה שצבע המקצועי יעשה ביום, הוא לא יעשה בשבועיים

מכיוון שבזבוז כזה של כסף לא יכול לעבור מבלי שינסו להסביר אותו, הנה כמה תשובות לשאלה - מדוע אנחנו נותנים מתנות ולא מזומנים. השערה אחת הציע קולגה שלי. הוא סיפר שיום אחד, זוג חברים שלו עבר דירה וביקש שיעזור להם לצבוע את הבית. הקולגה שלי הוא בעל ידיים די שמאליות, וגם היה די עסוק, לכן הוא הציע להם שבמקום לבוא, הוא ישלם להם עבור יום עבודה של צבע מקצועי. מאז הם לא מדברים איתו, למרות שברור שאת מה שצבע מקצועי יעשה ביום, הקולגה שלי לא יעשה בשבועיים.

המסקנה שלו הייתה שמתנות לא נועדו לספק תועלת. הן נועדו להראות שנותן המתנה מוכן לוותר למענך על זמן, לסבול אי נוחות, להראות יחס אישי, להיות מוכן לשמוע בדיחות לא מוצלחות כשנופל עליו דלי צבע. כי ככה אנחנו: רוצים לדעת שחבר הוא חבר, ואם צריך שיבכה כדי להראות שהוא גבר.

אפשרות שנייה היא שמתן מתנות היא מבחן לטיב ההיכרות. ככל שחבר מכיר אותך יותר טוב, כך גדל הסיכוי שהוא יודע מה אתה רוצה כמתנה. לכן, אנחנו רוצים לקבל מתנות מהקרובים לנו, כדי לראות עד כמה הם מכירים אותנו. אם הם לא מכירים אותנו, אז חוזרים למה שיש לתרצה אתר להגיד לזה שמביא לה ורד.

התיאוריה הזאת יכולה גם להסביר למה אנחנו מוכנים לקבל כסף בחתונות, למשל, אבל לא בין בני זוג. בחתונות (וגם בבר מצוות), ברור שרוב האורחים לא מכירים את חתן השמחה מספיק טוב כדי לדעת מה הוא רוצה, ולכן אין טעם לבחון אותם.

אפשרות שלישית היא פשוט קמצנות. נניח שאתם חושבים להביא מתנה לחבר. אתם רוצים להוציא לא יותר מ-50 שקלים - אבל אתם לא רוצים שהוא ידע שהוצאתם עליו רק את הסכום הזה. לכן לתת מזומן זאת לא אופציה. מצד שני, אם תצליחו למצוא משהו שבדיוק נמכר בהנחה, או שיש לכם פרוטקציה אצל המוכר, או שאתם מניחים שהחבר שלכם לא יודע כמה הוא עולה, אז מתנה היא אופציה נהדרת. בתנאי שהסרתם את תג המחיר.

עוד באותו נושא

שי לחג: מי יקבל 2,000 שקל לחג ומי "רק" 350 שקל?

לכתבה המלאה

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully