וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע היזמות: 62% מהאשראי הבנקאי בישראל - לעסקים קטנים

12.11.2017 / 13:40

מדוח שפרסמה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים עולה כי מאז 2010 חלה עלייה מתמדת בחלקם של העסקים הקטנים והבינוניים באשראי הבנקאי בישראל. עם זאת חלקם בסך האשראי עדיין קטן יחסית לחלקם בתוצר

עסקים קטנים. ShutterStock
העסקים הקטנים והבינוניים אחראים לכ-54% מהתוצר במשק/ShutterStock

לכבוד שבוע היזמות והחדשנות בעסקים שנפתח היום (ראשון) ברחבי הארץ פרסמה הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה את הדוח השנתי שלה. הדוח מצביע על עלייה דרמטית של חלקם של העסקים הקטנים והבינוניים בקבלת האשראי הבנקאי בישראל בשנים האחרונות. אם בשנת 2010 עמד חלקם של עסקים אלה במימון הבנקאי על כ-39.5% הרי בשנת 2015 הגיע חלקם כבר ל-51% ואילו על פי נתוני בנק ישראל (שמסווג באופן שונה במקצת את גודל העסקים) בשנת 2016 הגיע חלקם של עסקים אלה ל-62% מכלל האשראי הבנקאי במשק.

עוד עולה מהדוח כי הקרן בערבות מדינה, המסייעת לעסקים הקטנים ומופעלת על ידי הסוכנות בשיתוף עם אגף החשב הכללי במשרד האוצר, אישרה בשנת 2016 כ-6,000 הלוואות בסכום כולל של כ- 2 מיליארד שקל. כמו כן, מחקרי שביעות רצון שביצעה הסוכנות בקרב עסקים שנעזרו בקרן מראים על שביעות רצון גבוהה מהקרן, בייחוד בקרב עסקים חדשים ועסקים קטנים שחסרים להם ערבים או ביטחונות. כתוצאה מסיוע הקרן, הגדילו עסקים אלו את פעילותם באופן משמעותי. הערבות הפרטנית לכל הלוואה נעה בין 55% ל 100%- בהתאם לקרן ולסוג העסק, והטווח שלה נע בין חמש ל-12 שנים.

למרות נתונים אלה כאשר מסתכלים על סך האשראי לעסקים קטנים ובינוניים במשק נוכחים כי הוא נמוך ביחס לחלקם בתוצר לעומת עסקים גדולים. מנתוני דוח הסוכנות עולה כי חלקם של 532 אלף העסקים הקטנים והבינוניים בתוצר העסקי הוא 54%, והם אחראים לכשני שליש מסך התעסוקה במגזר העסקי - הם מעסיקים כ-1.75 מיליון עובדים ומייצרים כ-265 מיליארדי שקל. עם זאת, כשבוחנים את חלקם של העסקים הקטנים והבינוניים בעוגת האשראי, עולה כי הם נהנים רק מכרבע מסך האשראי העסקי במשק.

.

עוד בעסקים

גלגולה של רפורמה: מה קרה ל"רפורמת הקולגייט"?

לכתבה המלאה
חבר הכנסת אלי כהן. ראובן קסטרו
"שבוע היזמות של העסקים הקטנים והבינוניים נועד לתת את הכלים המתאימים שיאפשרו לבעלי עסקים ותיקים וליזמים צעירים לפרוץ קדימה". אלי כהן/ראובן קסטרו

80 אירועים ו-200 שעות הדרכה

"יש מקום להרחבה נוספת ומשמעתית של סך היקף האשראי הניתן למגזר זה באמצעות כלים חוץ בנקאיים"

בבחינת נושא הריבית, עלות האשראי ורווחי הבנקים, נמצא כי הריבית הממוצעת לעסקים קטנים ובינוניים עמדה ב-2015 על 3.9% בישראל - דומה לממוצע ה-OECD העומד על 4.1%. אחוז החוב האבוד של עסקים קטנים ובינוניים (Non-Performing Loans) בישראל לעומת זאצ עומד על 0.4% בלבד - הנמוך ביותר ב-OECD. למרות ששיעור החובות האבודים בישראל נמוך, כלומר, לא קיים סיכון משמעותי לבנקים, ריביות האשראי לעסקים אלה לא ירדו והפער בין שני גורמים אלה הוא השני בגובהו בקרב מדינות ה-OECD אחרי ניו זילנד.

מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, רן קויתי, אמר כי "אנו מזהים מגמה רב שנתית של גידול באשראי ושיפור בריבית למגזר העסקים הקטנים והבינוניים. עם זאת, יש מקום להרחבה נוספת ומשמעתית של סך היקף האשראי הניתן למגזר זה באמצעות כלים חוץ בנקאיים כדוגמת קרנות האשראי שהקמנו לאחרונה. העסקים הקטנים והבינוניים הם קטר צמיחה משמעותי של המשק הישראלי והאשראי הוא הדלק המניע אותם".

שבוע היזמות והחדשנות ייערך במספר מוקדים בארץ, בניהם תל אביב, רמת גן, בני ברק, שדרות, אשדוד, דימונה, חיפה, ירושלים, נצרת, אום אל פחם, בית שאן ועוד וייערכו במסגרתו למעלה מ-80 אירועים וכ-200 שעות הדרכה בנושאי מסחר מקוון, שיווק דיגיטלי, שיווק ברשתות החברתיות, חדשנות בניהול, הרצאות ייעודיות לנשים בנושא יזמות נשית, פיתוח ומינוף יזמות בקרב הנשים הבדואיות ועוד.

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, אמר כי "העסקים הקטנים והבינוניים מהווים מנוע צמיחה משמעותי למשק הישראלי. הם אחראים לכ-50% מהתוצר העסקי ולכ-60% מהמועסקים במשק. שבוע היזמות של העסקים הקטנים והבינוניים נועד לתת את הכלים המתאימים שיאפשרו לבעלי עסקים ותיקים וליזמים צעירים לפרוץ קדימה ולפתח את העסק שלהם. הקניית המיומנויות ופיתוח העסקים הקטנים והבינוניים הנה בעלת משמעות כלכלית חשובה למשק כמנוע צמיחה מרכזי ולהגברת התחרות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully