וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רעיון טוב זה לא הכול: כך תדאגו שהחזון שלכם יהפוך לעסק מצליח

טל עקרוני

14.11.2017 / 8:11

יש לכם רעיון למיזם שישנה את החברה או לסטארט אפ שיעשה מיליונים? אם לא תפתחו אותו נכון הרעיון עלול לרדת לטמיון. אז מה צריך לדעת כדי להוציא אותו לפועל? מדריך

אדם שיש לו רעיון. ShutterStock
הרעיון הוא השלב הראשון/ShutterStock

בעקבות מהפכת המידע ברשת, נכנסים צעירים רבים לעולם היזמות מבלי שיש להם את הידע וההבנה של מה דרוש כדי להקים סטארט אפ או מיזם חברתי. הם לא עורכים את הבדיקות הדרושות ולבסוף רבים מהם נכשלים ומאבדים זמן וכסף יקר.

חושבים שיש לכם את הרעיון הבא ששווה מיליונים או את המיזם החברתי שישנה את החברה? אז לפני שאתם קופצים ראש לתוך בריכה מבלי לדעת לשחות, הנה מספר דברים שכדאי שתדעו.

אני רוצה להקים מיזם או סטארט אפ. מאיפה מתחילים?

רוב היזמים הצעירים משוכנעים שיש להם רעיון פורץ דרך שישנה את חייהם של רבים, לכן בהכרח אנשים אחרים יהיו מוכנים "לקנות" את המוצר שלהם. ייתכן ועליתם על האמזון הבאה, אבל כאן מתחבא החלק הקריטי - אם לא תקבלו פידבק על הרעיון מאנשים אחרים, אתם עשויים להשקיע הרבה זמן וכסף לפני שווידאתם שיש מישהו שמוכן להשתמש במוצר שלכם. אם ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון, עושה עשרות בדיקות עם אנשים אחרים לפני שהוא משיק מוצר - גם אתם יכולים.

לכן, החלק הכי חשוב בתחילת הדרך הוא לפתח אב טיפוס (מוצר ראשוני), ולבצע סקר שוק בו אתם שואלים אנשים האם הם היו מעוניינים להשתמש במוצר/שירות שלך וכמה כסף הם היו מוכנים לשלם עליו.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

האם אני צריך לחשוש שיגנבו לי את הרעיון?

זאת טעות קלאסית של יזמים מתחילים. בתחילת הדרך, יזמים נמצאים במצב פרנואידי בו הם משוכנעים שעוד רגע איש עסקים ערמומי מגיע, גונב את הרעיון שלהם ועושה מיליונים בלעדיהם. בפועל, לרעיונות היום יש מעט מאוד ערך. בחיפוש בגוגל "Startup ideas" אפשר למצוא אלפי רעיונות לסטרט אפים שעדיין אף אחד לא הקים או הצליח להרוויח מהם.

האם הסיבה לכך היא שמדובר ברעיונות גרועים? ממש לא. הסיבה העיקרית לכך היא שכאשר יזמים מחליטים ברצינות להפוך רעיון טוב לעסק מצליח, הם חייבים להשקיע את כל כולם ביוזמה, על כל המשתמע מכך: לעזוב את העבודה, לעבוד בלי משכורת, לגייס כסף, להעסיק עובדים, לגייס עוד כסף ובסוף אולי תגיע ההצלחה. לכן, אין מה לחשוש מלספר לכל האנשים שאתם מכירים על הרעיון שלכם. נהפוך הוא. קבלו פידבק מכולם, תהיו יזמים חזקים ותוכלו לגייס ממשקיעים בקלות גדולה יותר, וזכרו שהרעיון הוא החלק הכי קל בסטארט אפ. מהפידבק תלמדו ותוכלו לבנות תכנית עסקית ולגייס משקיעים.

איך לבנות תכנית עסקית?

למיזם שמיועד לפעול בשוק מקומי פנו לבנק או למשקיעים פרטיים, למיזם שפונה לשוק גלובלי אפשר לפנות גם לקרנות הון סיכון

כדי לבנות תכנית עסקית שתאפשר לגייס כסף ממשקיעים, אתם חייבים לגבש מצגת אשר כוללת את התשובות לשאלות הבאות:

• מי קהל היעד ומה הבעיה שלו היום? מיקוד חד של קהל היעד יוביל לפתרון מדויק יותר שמתאים עבורו.

• מה אתם מציעים לספק לקהל היעד? כולל שילוב של המחשה ויזואלית של המוצר/השירות שלכם.

• במה אתם טובים יותר מהפתרונות הקיימים? יתרונות יחסיים יכולים להיות טכנולוגיה חדשה, אמצעי שיווק חדשניים או מודל עסקי חדש.

• מהו גודל השוק בו אתם עומדים לפעול? למיזם שמיועד לפעול בשוק מקומי פנו לבנק או למשקיעים פרטיים, למיזם שפונה לשוק גלובלי אפשר לפנות גם לקרנות הון סיכון.

• מי מתחרה על אותו קהל יעד שלכם עם פתרונות אחרים? כל מי שמרוויח היום כסף באותו שוק שאליו אתם מכוונים הוא מתחרה שלכם.

• איך אתם מגיעים אל קהל היעד שלכם? התחילו באמצעים זולים שאתם יכולים למדוד ולשלוט בהם (כמו פרסום בגוגל, בפייסבוק ובמפגשי יזמות) ורק לאחר מכן הוציאו כסף גדול על פרסום (כמו פרסום בטלוויזיה, ברדיו או בעיתונות).

• מי מוביל את העסק? קחו אתכם אנשי צוות ויועצים מנוסים בתעשייה בה אתם פועלים.

• כמה כסף אתם צופים להרוויח ומתי? בנו תכנית ריאלית, אך שמרו בשקף נפרד תכנית פסימית יותר לשליפה בעת הצורך.

מה זה מודל עסקי?

מודל עסקי הוא הדרך שבה העסק שלכם עושה כסף. למיזמים שונים מתאימים מודלים עסקיים שונים. בחרו בחוכמה את המודל העסקי לאחר התייעצות עם מומחים בתעשייה שלכם. במחקר שבדק 200 סטארט אפים שנכשלו בשנים האחרונות, התגלה שהסיבה המרכזית להתרסקות של עסקים הייתה שהמודל העסקי היה שגוי – היזמים חשבו שהלקוחות יהיו מוכנים לשלם להם כסף על המוצר/השירות ובפועל הם טעו.

מאיפה מגייסים משקיעים?

בישראל פועלים כ-300 אקסלרטורים שונים אשר מעניקים ליזמים תכנית חינמית של 3-6 חודשים במסגרתה הם לומדים כיצד להקים סטארט אפ

רוב המשקיעים מעדיפים להשקיע כספים ביזמים לגביהם קיבלו המלצה מחברים או קולגות שהם סומכים עליהם, כדי להוריד את מידת הסיכון שקיימת בהשקעת כסף ביזמים לא אמינים. לכן, הדרך האפקטיבית ביותר לגייס משקיעים היא בעיקר באמצעות קשרים. הבעיה של רוב היזמים המתחילים היא שאין להם קשרים למשקיעים, ואז הם מרגישים תקועים ולא יודעים כיצד להגיע אליהם בצורה אפקטיבית.

לשמחתנו, קהילת היזמות בישראל תוססת ופעילה ועוזרת בשמחה ליזמים חדשים להצליח. כדי להתחבר לקהילת היזמות, אני ממליץ על קבוצת הפייסבוק "שאלות ותשובות - עזרה לסטארט אפים", על אירועי Meetup ועל אקסלרטורים – כדי להתחבר לעומק של תעשיית היזמות. בישראל פועלים כ-300 אקסלרטורים שונים אשר מעניקים ליזמים תכנית חינמית של 3-6 חודשים במסגרתה הם לומדים כיצד להקים סטארט אפ, צוברים כישורים ויוצרים קשרים עם עשרות יזמים ומשקיעים. דוגמאות טובות הן SigmaLabs, 8200EISP, HAC ורבים אחרים.

האם כדאי להתחיל ביזמות בגיל צעיר? כיצד זה יכול לסייע?

בהחלט – גם אם לא תקימו בגיל 16 את פייסבוק הבא, תלמדו רבות מהחוויה ותזכו לטעימה וניסיון חשובים שיעזרו לכם להבין כיצד לשכנע לקוחות ומשקיעים, כיצד מנהלים כסף נכון, איך בונים תוכנית עסקית, איך רותמים שותפים, איך בונים מודל עסקי ועוד. מסע היזמות אינו קל, אבל הדברים הכי שווים בחיים הם הדברים הכי קשים להשגה.

הכותב הוא מרצה במיזם ההרצאות "LEAD TALKS" מבית ארגון LEAD שהוקם במטרה לקדם פיתוח מנהיגות בקרב צעירים, יזם מגיל 15 וכיום מנכ"ל Fly Money.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully