וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפכתם למנהלים? כך תוכלו לקבל החלטות נכונות בקלות

רומן לוי

11.12.2017 / 6:03

לא משנה אם אתם מנהלים בחברה גדולה או בעסק קטן - הצלחה בתפקידכם תלויה ביכולת שלכם לנהל תהליך קבלת החלטות יעיל ומהיר. טיפים אלה יעזרו לכם לעשות זאת. מדריך

צילום: יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתב ביזפורטל, גיא בן סימון מדווח מהבורסה במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

כמעט בכל דבר בחיים, הצלחתנו טמונה בניצול נבון של הזדמנויות. זה נכון בייחוד בתחום היזמות והעסקים – תחום בו אדם מתמודד עם לא מעט אתגרים. על כן, כמנהלים, דווקא פה הליך קבלת ההחלטות והדרך בה אנו מתנהלים קריטית לצמיחתנו והצלחתנו בכל זירה. אספנו 6 טיפים אותם מומלץ ליישם במהלך תהליך קבלת ההחלטות לצורך שיפורו בכל תחום ובכל תעשייה.

פשטו כל דבר לצורה הכי בסיסית

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר, בכל תחום כמעט, הוא ההתמודדות עם סוגיות מסובכות. תהליכים לוקחים הרבה זמן (ולעתים דורשים הרבה משאבים) - אך הדרך לקבל את ההחלטה הטובה ביותר טמונה, קודם כל, ביצירת סדר עדיפויות מאוד ברור בין חלקי התהליך. על בסיס זה ועל בסיס המציאות המשתנה סביבכם תוכלו להבין בבהירות מה הצעד הטוב ביותר.

בין אם אתם מנהלי מערך מכירות גדול של חברה בינלאומית או אפילו בעלי עסק קטן ומקומי, בסופו של דבר ההצלחה שלכם טמונה בהחלטות הפשוטות והבסיסיות ביותר. לצד אותה הפשטה, עליכם להבין גם את ההשלכות שתהיינה לבחירתכם לפעול בצורה מסוימת. דמיינו מה יקרה כאשר תצעדו באחד מהנתיבים האלה, ואיך צעידה באותו נתיב תקדם דה פקטו את החברה לעבר מימוש המטרות העסקיות שלה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

הבינו לעומק את הלוגיקה

בהרבה מקרים, אנשים - ובעיקר אנשי עסקים, יזמים וסטרט אפיסטים, חושבים שהם מקבלים החלטות הגיוניות. המציאות מוכיחה שהם בכלל מקבלים החלטות רגשיות.

כדי שתוכלו להימנע כמה שיותר מקבלת החלטות שגויות, עליכם להבין את הלוגיקה הטמונה בכל צעד שתבחרו. תוכלו לעשות זאת, בין היתר, על ידי בחינת החסרונות וההשלכות של חלק מסוים ממעשיכם.

ברוב המקרים מול כל החלטה שעומדת לנגד עיניכם, ניתן למצוא את האופציה להחלטה נגדית (הפוכה). אם תבינו בצורה מהירה ומידית מה ההחלטה ההגיונית והרלוונטית ביותר, כך גם תשכילו לקבל את ההחלטה האסטרטגית ביותר.

שמרו על עקביות

בהרבה מקרים, הצלחה עסקית של כל חברה טמונה בעקביות של העומד בראש הפירמידה. גם אם מדובר בנושאים קטנים ושוליים לכאורה, כמנהלים, עליכם להיות עם יד על הדופק ולשאול את עצמכם כל העת האם הדרך בה בחרתים מקרבת את העסק שלכם לעבר המטרה.

גם אם מופיעים פתאום חסמים מסוימים או אפילו גורמים מעכבים - שמרו על קונסיסטנטיות, טוטאליות ולא פחות חשוב - אופטימיות. החלטות טובות מתקבלות על ידי שמירה על גישה חיוביות (שגם משפיעה על כל הגורמים בחברה).

מנהלים גרועים. ShutterStock
אל תתביישו לבקש עזרה מהסובבים אתכם/ShutterStock

בנו מערכת סינון

כל החלטה של הנהלה בחברה משפיעה על אנשים נוספים בשרשרת. לדברים ולפעולות של הדרגים הניהוליים יש משמעות עמוקה להווה ולעתידם של הסובבים אותם. לפיכך, עליכם לנהוג באחריות גדולה.

בניית מערכת "פילטור החלטות" (כלי סינון) תקל עליכם כמנהלים לקבל החלטות לטובת הכלל. שאלו את עצמכם איך ועד כמה פעולה מסוימת תשפיע על העובדים או האנשים שסביבכם? האם ההחלטה מסייעת לצמיחה של החברה? האם ההחלטה עוזרת לעסק או למותג שלכם? במידה והשבתם בצורה שלילית לכל אחת או על רוב השאלות הללו – סימן שאתם עומדים לבחור בהחלטה שגויה וראוי שתחשבו עליה מחדש.

פעלו על פי החזון הכללי ותמיד היו מוכנים לכל התקלה

אחד העקרונות הבסיסיים ביותר בניהול הוא קבלת החלטות על בסיס ידע. כלומר, באחריותכם כמי שמובילים את העסק, להחזיק בידע נרחב. עליכם להיות מוכנים תמיד לכל התקלה או משבר. כך, כמקור ידע ובר סמכא לתחום העיסוק שלכם ולתחומים נושקים אליו, הליך קבלת ההחלטות יהיה קל ונכון בהרבה יותר. חשוב תמיד לחבר את הידע לחזון הכללי של החברה ולהתפתחויות שקורות בה בכל זמן.

היעזרו בהון האנושי

השגת מטרה מסוימת היא חלק קטן מתהליך שלם וארוך בחיי כל בית עסק. לפיכך חשוב מאוד שתהיו מודעים לתהליך הכללי ואף תבינו את ההבדל בין ההחלטות הלא חשובות לבין ההחלטות האסטרטגיות.

במקרים אחדים, תוכלו לנצל את האנשים שסביבכם על מנת לקבל את ההחלטה המושכלת ביותר. זכרו כי אין זאת בושה להיעזר בגורמים האנושיים בחברה – כי ההון האנושי שסובב אותכם יידע במקרים רבים גם לתת לכם פרספקטיבה נוספת על סיטואציות ניהוליות.

הכותב הוא מנכ"ל חברת חללי העבודה המשותפים אורבן פלייס (Urban Place)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully