וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בטבע: הזדמנות לחיזוק מעמד הביניים

מיכה אבני

18.12.2017 / 8:00

במשך שנים קיבלו חברות הענק הטבות מס מפליגות בנימוק של דאגה לתעסוקה בישראל. תוכנית הקיצוצים בענקית התרופות היא הוכחה לכך שברגע האמת העובדים נזנחים ועל המדינה לעבור לעודד את הקטר האמיתי של המשק - העסקים הקטנים. דעה

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: שרי האוצר והכלכלה נפגשו עם יו"ר ההסתדרות - כתבת הרווחה דנה ירקצי מדווחת למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

כעומק המשבר בטבע, כן גודל ההזדמנות לקידום דרמטי של עמוד השדרה של המשק הישראלי - העסקים הקטנים והבינוניים. במשך שנים רבות, רבות מדי, הפכו מקבלי ההחלטות בממשלה, באוצר וברשות המסים לעושי דברם של בעלי ההון השולטים בחברות הגדולות ביותר והעניקו להם הטבות מס מפליגות בסכומי עתק. אחד הנימוקים, כך הסבירו לנו, הוא "דאגה לתעסוקה של עובדים ישראלים רבים בכלל, ובפריפריה בפרט".

ההתפתחויות האחרונות מוכיחות כי הנסיון הזה, כולו על חשבון הקופה הציבורית, נחל כישלון חרוץ בכל פרמטר. לפני הכל ועל אף הסיסמאות, טבע היא חברה שמטרתה להשיא לבעליה רווח כספי - נקודה. העובדים בקריית שמונה, בפתח תקווה ובירושלים שנשלחים כעת הביתה לא זכו למטריית הגנה מיוחדת בזכות ההטבות שקיבלו המעסיקים שלהם בעשור האחרון - הטבות בסכום מצטבר של למעלה מ-20 מיליארד שקל.

היה זה רק עניין של זמן עד שתוכנית הקיצוצים בדמות פיטורי 1,750 עובדים בענקית התרופות יהפכו לכדור שלג מתגלגל בדמות הכרזה של יו"ר ההסתדרות על השבתת המשק, וכמובן, התנפלות מצד פוליטיקאים משמאל ומימין על בכירי החברה וחברי הדירקטוריון שלה. אבל לצד ביקורת זו, מוצדקת ככל שתהיה, כדאי להבין שהקלישאה לפיה כל משבר הוא גם הזדמנות, עשויה להתברר כנכונה גם הפעם.

לטבע באמת אין ברירה

מצבה של טבע אנוש ואין מחלוקת על כך שיש צורך בתכנית הבראה. במבט עסקי קר ומפוכח, המנכ"ל קאר שולץ עושה בדיוק מה שנדרש ממנו. "אני מתנצל, אבל אין לי ברירה", כתב לראש הממשלה נתניהו, והאמת היא שהוא צודק. אבל לצד העיסוק בטבע עצמה, בגורל עובדיה ובסיכוייה להשתקם, אני מבקש להביט לרגע במבט כללי ורחב יותר על מצב הכלכלה הישראלית ומנועי הצמיחה שלה.

העסקים הקטנים והבינוניים מהווים את עמוד השדרה של מעמד הביניים בישראל, ולמעשה הם המעסיק הגדול ביותר במשק בפער ניכר של 11% על פני כל התאגידים וחברות הענק. על פי נתוני משרד הכלכלה, העסקים הקטנים והבינוניים (שמעסיקים בין 5 ל-99 עובדים) מהווים כ-14% מהמגזר העסקי, אחראים ל-52% מהמחזור העסקי במדינת ישראל, מנפקים 32% מהתוצר הלאומי ומספקים תעסוקה ל-45% מהעובדים במשק. אתם מבינים את המספרים?

עוד באותו נושא

התוכנית של טבע בישראל: 1,750 יפוטרו, המפעל בקריית שמונה יימכר

לכתבה המלאה
עובדי מפעל טבע באשדוד 17 בדצמבר 2017. שי מכלוף
עובדי מפעל טבע באשדוד מפגינים נגד תוכנית הקיצוצים/שי מכלוף

שיעור עצוב - ובעיקר נורת אזהרה מהבהבת

לא יעלה על הדעת שחברת טבע תהנה מהטבות כה מופלגות מהמדינה ותפטר עובדים, בזמן שהעסקים הקטנים והבינוניים יקלטו את העובדים ללא כל סיוע בירוקרטי או כספי מהממשלה

המציאות כבר הוכיחה בעבר כי אחוז גבוה מהעובדים המפוטרים נקלט בדרך כלל במקומות עבודה שמספקים להם עסקים קטנים ובינוניים. אלא שבניגוד לשטיח האדום שפורשת המדינה לתאגידי הענק כל הדרך אל הבנק, אותם עסקים נלחמים מדי יום על קיומם מול המונופולים הגדולים, האפליה המתמשכת במכרזים הממשלתיים, העומס הרגולטורי והביורוקרטי המטורף שחל עליהם ומצוקת האשראי המתמשכת בסקטור זה.

לא יעלה על הדעת שחברת טבע תהנה מהטבות כה מופלגות מהמדינה ותפטר עובדים, בזמן שהעסקים הקטנים והבינוניים יקלטו את העובדים ללא כל סיוע בירוקרטי או כספי מהממשלה. דמיינו לכם מציאות בה מיליארדי השקלים שניתנו לטבע היו מושקעים בקטר האמיתי והפועל של המשק.

המשבר אליו נקלעה טבע למרות החיבוק שקיבלה מהמדינה, הוא שיעור עצוב בכלכלה אבל בעיקר נורת אזהרה מהבהבת שחייבת להידלק מעל לראשם של מקבלי ההחלטות. כעת ברור שחייבים לנתב את ההטבות למקומות בהם זקוקים להן באמת. ואז, אולי, לא נתעורר למציאות בה אלפי עובדים ישראלים נזרקים הביתה בחסות מעסיק שהתהדר במשך שנים בדאגה למצב המשק הישראלי.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל קבוצת פנינסולה ויו"ר איגוד חברות האשראי בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully