וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוב לבנק? סוף השנה הוא זמן מצוין לסגור אותו - ובזול

גלעד נרקיס

24.12.2017 / 9:50

פקידי מחלקות הגבייה בבנקים צריכים להראות תוצאות לממונים עליהם ולגבות כמה שיותר כספים. סוף השנה האזרחית הוא אם כך הזמן המתאים לקבל הנחה על החוב שלכם לבנק. מדריך

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יאיר דניאל

(בווידאו: אושרה הקמת ועדת חקירה שתבחן את הסדרי החוב של איש העסקים אליעזר פישמן)

יש לכם חוב לבנק? החוב צובר ריביות גבוהות? תקופה זו, לקראת סוף השנה האזרחית, היא התקופה הטובה ביותר להגיע עם הבנק להסדר - ובמקרים רבים להנות מהנחות משמעותיות. אמנם לא מדובר בנוהל רשמי או בהנחיה גורפת של הבנקים, אולם מדובר בתופעה שחוזרת על עצמה מדי שנה.

מה גורם לתופעה הזו? הבנק, בניגוד לחברות אחרות במשק, ונושים רגילים אחרים, מתנהל לרוב באמצעות מחלקות גבייה המבקשות להציג לרמה הממונה עליהן תוצאות לעבודתן במשך השנה. כך, לקראת סוף שנה קיים אינטרס ברור לקבל כספים ולסגור תיקים פעילים - ובהנחות משמעותיות.

במרכזי הגבייה ניתן לראות (בחלק מהבנקים) צגי מחשב עליהם מופיעים הסכומים אשר כל פקיד הצליח לגבות. בנוסף, כל עו"ד שמייצג את הבנק אמור לתת דין וחשבון לאותו פקיד גבייה כאשר השאלה העיקרית המעניינת את הפקיד היא לאיזה אחוז גבייה הוא הגיע באותה שנה יחסית לחובות עליהם הוא אחראי. הפקיד נמדד ביחס לפקידים אחרים במחלקת הגבייה, כשהמדד הוא הגבייה שנערכה מול סכום החוב עליו אחראי אותו פקיד.

אילוסטרציה. ShutterStock
לפקיד הגבייה אינטרס "להעלים" כמה שיותר תיקי חוב הנתונים תחת אחריותו/ShutterStock

לכן, מרגע שהלקוח מראה נכונות לשלם את חובו ומציע לשלם סכום נמוך מהחוב בשל נסיבות של קשיים כלכליים, עושה אותו פקיד גבייה חשבון פשוט - אם יסכים לתשלום נמוך בגין החוב הגבוה, הרי שמיד לאחר התשלום, אותו חוב גבוה לא יהיה מוגדר תחתיו לגבייה אלא יוכרז חוב אבוד.

כך נעלם החוב מה"פול" של אותו פקיד גבייה. בצורה זו יכול הפקיד להעלות אחוזי הגבייה שלו פלאים.

בניגוד לחובות רגילים של נושים רגילים, חוב של בנק נושא ריבית והצמדה גבוהים יותר ולאחר מספר שנים מעטות החוב יכול להכפיל את עצמו ואולי אף לשלש עצמו. לכן, גם ככל שהחוב ותיק יותר כך לפקיד הגבייה יש יותר אינטרס להגיע לפשרה עם הלקוח.

מה צריך לעשות כדי לזכות בהנחה?

רצוי להסביר לבנק שגם לכם יש אינטרס לסגור את החוב וכי העובדה שהחוב לא מסולק גורמת לכולם נזק. חשוב מאוד להציג ולשכנע את הבנק כי הליכי גבייה לא יסייעו והליכי פשיטת רגל רק יחמירו את מצבו של הבנק.

הבנק בדרך כלל יקיים בירור ענייני ויבחן האם המשך ההליך המשפטי והליכי גבייה יסייעו בידו ואם יבין (ויאמין) כי הנתונים שמסרתם נכונים וכי הליכי גבייה לא יסייעו קיים סיכוי סביר כי יסכים לתשלום חוב מופחת.

הכותב הוא עורך דין מומחה להתמודדות עם המערכת הבנקאית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully