וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורשים? הגיע הזמן לדאוג לקבל את כל הזכויות שלכם בפנסיה

אמיר בכר

1.1.2018 / 8:03

הפרישה לגמלאות מלווה בשורה של החלטות הנוגעות לחלוקת התשלומים ממוצרי הפנסיה השונים והמיסוי המוטל עליהם. הכרת זכויותיכם עשויה לחסוך לכם עד עשרות אלפי שקלים. מדריך

עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: כתבת העבודה והרווחה של וואלה! NEWS, דנה ירקצי, מדווחת על הביטוח הסיעודי במהדורה המרכזית)

עם הגעתכם לגיל הפרישה וסיום תקופת העבודה אתם נדרשים לקבל שורה של החלטות קריטיות ומורכבות - רובן קשורות להיבטי המיסוי ולאופן קבלת התשלומים ממוצרי החיסכון הפנסיוני שנצברו לאורך השנים. כדאי לכם לדעת שעומדות לרשותכם שורה של הטבות, פטורים ממס וזכויות. הנה הצעדים שכדאי לנקוט בהם כדי להבטיח שתהליך הפרישה לא יהיה כרוך בהפסדים עקב קבלת החלטות שגויות.

1. לימדו את מצבכם הפיננסי והפנסיוני - את זכויותיכם ואת מה שמגיע לכם ממקום העבודה, מהרשויות ומגורמי הממשל.

2. זיכרו כי עם הפרישה, ההכנסה ממשכורת תיפסק ועימה הטבות אליהן הורגלתם (למשל הוצאות רכב, טלפון, מתנות לחגים וכיו"ב).

3. מבנה ההוצאות וההכנסות של התא המשפחתי צפוי להשתנות. לכן, נדרש מכם להיערך מחדש מבחינה כלכלית על מנת לשמר רמת חיים טובה לאורך שנים ארוכות קדימה.

4. הגדירו מראש מטרות חיים וצרכים וקיבעו את המקורות להגשמתם.

5. תכננו את ההוצאות השוטפות וההוצאות החד פעמיות שלכם. הקצו מקורות כספיים לטווח קצר ולטווח ארוך.

6. מקורות ההכנסה לגיל פרישה מתבססים על רובד ממלכתי - ביטוח לאומי ורובד פרטי–תעסוקתי. לאורך שנות העבודה הפקדתם כספים יחד עם מעסיקכם או באופן עצמאי (ברובד הפרטי) במגוון אפיקים. כעת, קריטי עבורכם להבין היכן כספים אלה נמצאים, כמה כסף נצבר בכל אפיק וכיצד ניתן להעמיד כסף זה לרשותכם.

7. מיסוי בעת פרישה מעבודה - מענקי הפרישה, כספי הפיצויים והפנסיה החודשית חייבים במס הכנסה. לכן בזמן תכנון ההכנסות בפנסיה, יש לקחת בחשבון את נושא המיסוי ולשלב בתכנון שימוש אופטימלי של הטבות המס והפטורים השונים אשר להם אתם עשויים להיות זכאים. זיכרו - תכנון מס נבון עשוי להתבטא בחיסכון של אלפי שקלים לכיס שלכם.

שימו לב – כדי להימנע מתשלום "כפל מס", כספים שהופקדו מעל לתקרות שלא זכו בהטבות מס בשלב ההפקדה (זיכוי-ניכוי) או שחויבו בשווי מס בשלב ההפקדה מוגדרים כ"תשלומים פטורים" (למעט בקרנות פנסיה ותיקות). בגין כספים אלה אתם זכאים ליהנות מקצבה מוכרת פטורה ממס וכן למשוך את הכספים בתשלום חד פעמי (בכפוף לתשלום מס בשיעור 15% על הרווח הנומינלי, במקום המס השולי). מדובר בעניין שעשוי לחסוך לכם לעתים עשרות אלפי שקלים.

8. הטבות - כאזרחים ותיקים, הנכם זכאים למגוון הטבות ששוות כסף - הנחות בתשלומי ארנונה, הנחה בדמי נסיעה בתחבורה הציבורית, הנחות בכניסה לאתרים ולפעילויות ועוד. זה הזמן להכיר את זכויותיכם במלואן ולדעת לנצלן.

9. כחודש לפני הפרישה פנו למעסיק לקבלת סימולציה (הדמיה) של הפרישה, כולל התייחסות לפדיון ימי מחלה, ימי חופשה ופיצויים. סימולציה זו תספק לכם אומדן לגבי הסכומים המגיעים לכם עם הפסקת העבודה.

10. כחודש לאחר סיום העבודה המעסיק ימסור לכם טופס 161 עבור פקיד השומה (המפרט את כל המענקים והפיצויים המשולמים לכם) ומכתב שחרור הכספים מקופות הגמל שלרשותכם.

עוד באותו נושא

סוף שנה: כך תוכלו למקסם רווחים מכספי החיסכון שלכם

לכתבה המלאה
פנסיה. ShutterStock
תכננו את מבנה ההכנסות וההוצאות החדש/ShutterStock

עליכם לקבל החלטה מה לעשות עם הכספים המפורטים בטופס 161, כגון: האם לבחור בניצול פטור ממס על הפיצויים או פטור ממס על הפנסיה החודשית, האם לייעד חלק מהפיצויים לקצבה או לא, פרישת תשלומי המס ועוד. על בסיס ההחלטות שקיבלתם אתם אמורים למלא טפסים, להגישם לפקיד השומה באזור מגוריכם ולקבל אישורים לתאום וניכוי מס המיועדים לקופות הגמל שלרשותכם ולמעסיק.

את אישורי המס שקיבלתם אתם אמורים להעביר לקופות הגמל שלכם ולמעסיק לביצוע ההנחיות המפורטות בהן.

תהליך זה הוא מורכב ודורש הבנה מעמיקה. מומלץ וחשוב לעבור תהליך זה בסיוע של יועץ פנסיוני אובייקטיבי, מומחה בתחום הפרישה. זה עשוי לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים ויותר וגם הרבה כאב ראש מול כל הגורמים החדשים שתכירו.

איפה הכסף שלכם נמצא וכיצד הוא יועבר אליכם ביום הפרישה?

בצומת הפרישה באפשרותכם לתכנן מראש את התשלום החודשי (הפנסיה) ולהגדיר מהי "קצבת מטרה" הרצויה על ידכם, שייחד עם קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי תשמש כתחליף משכורת

תחילה יש להבחין בין סכומים שאתם עשויים לקבל באופן חד פעמי לבין תזרים חודשי כגון פנסיה חודשית. בצומת הפרישה באפשרותכם לתכנן מראש את התשלום החודשי (הפנסיה) ולהגדיר מהי "קצבת מטרה" הרצויה על ידכם, שייחד עם קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי תשמש כתחליף משכורת, ולהגדיר את הסכומים החד פעמיים הנחוצים לכם, בהתאם לצרכים ולמטרות שקבעתם.

המוצרים הפנסיונים כיום מאפשרים גמישות רבה בין קבלת הכספים כקצבה או כהון (משיכות חד פעמיות). המקורות לסכומים חד פעמיים: תגמולים הוניים ופיצויים שנצברו בקופות הגמל, קופות ביטוח הונית כגון ביטוח מנהלים, מענקי פרישה כולל אי ניצול ימי מחלה וסכומים חד פעמיים נוספים כגון פדיון חופשה, היוון קצבאות (המרת סכומים חודשיים לסכום חד פעמי) וקרנות השתלמות.

מקורות לפנסיה חודשית: תגמולים שנצברו בקופות גמל, קצבה מקרן פנסיה, קופות ביטוח קצבתיות כגון ביטוח מנהלים, פנסיה תקציבית, קצבה מוכרת שהיא פנסיה חודשית פטורה ממס הכנסה אותה ניתן לקבל החל מגיל 60 וקצבת זקנה מביטוח לאומי.

דוגמא לאדם פורש ואיך מתחלקות הכנסותיו

1. אדם פורש לפנסיה בגיל 67 לאחר 35 שנות עבודה.

2. גודל הפנסיה החודשית שלו כ-15 אלף שקל ברוטו (כלומר הוא ישלם מס של 31%).

3. בנוסף הוא מקבל פיצויים הוניים וקצבתיים ומענקים בסך כולל של 1.5 מיליון שקל.

4. מתוך ה-1.5 מיליון שקלים – חצי מיליון מיועדים לקצבה ולכן בשלב הזה אין ניכוי מס מהסכום (המס יוטל בהמשך על הפנסיה החודשית).

5. על כספי הפיצויים ההוניים ינוצל פטור ממס של כ-427 אלף שקל ולכן נותר סכום של 573 אלף שקל חייב במס.

6. את המס על הסכום החייב ניתן לפרוש על פני 6 שנים ולשלם מקדמת מס של כ-186 אלף שקל. ללא פרישת מס ישלם הפורש כ-232 אלף שקל מקדמת מס. כלומר: פרישת המס חסכה לו 46 אלף שקל.

הכותב הוא מנהל אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully