וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשמל יוזל היום - כמה תחסכו ואיפה דווקא תשלמו יותר?

15.1.2018 / 0:00

תעריף החשמל יורד ב-2.3% - שיעור שמתורגם להפחתה של כ-100 שקלים בשנה בחשבון החשמל שלכם. אבל האם הרפורמה העתידית דווקא תגרום להעלאת התעריף?

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: הכלכלן אלון גלזר מדווח מהבורסה על הרפורמה בחברת החשמל במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

מחירי החשמל לצרכנים ביתיים ירדו היום (שני) בשיעור של 2.3%. על פי נתוני רשות החשמל, הקובעת את התעריפים, מדובר בחיסכון ממוצע של 100 שקל לשנה לכל משפחה.

הרשות החליטה להוזיל את מחיר החשמל בגלל שלוש סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה - מבדיקה מקיפה שערכה הרשות התברר שחברת החשמל גובה מהצרכנים תשלומים גבוהים מדי על פיתוח ותחזוקת רשת החשמל. בעבר, התברר שחלק גדול מהכסף שהיה מיועד להשקעה ברשת הועבר על ידי החברה לצרכים אחרים. כעת אומרת הרשות לחברת החשמל: רק לאחר שתשקיעו את הכסף בפועל בפיתוח ותחזוקת רשת החשמל, נתחשבן ונתחשב בהשקעה בקביעת התעריף.

עם זאת, מקצה התעריף החדש סכום של 2.4 מיליארד שקל להשקעה בפיתוח רשת החשמל, לעומת השקעה מוכרת של 1.5 מיליארד שקל בלבד במסגרת התעריף הקודם. בינתיים, דורשת הרשות מהחברה להקטין את ההוצאות המוכרות לתחזוקת הרשת, ולכן צריך מחיר החשמל לרדת.

תחנת הכוח רדינג, תל אביב. ארז מיכאלי
תחנת רדינג/ארז מיכאלי

לא כולם ייהנו מההפחתה

התעריפים הבאים יצטרכו לממן גם פיצויי פיטורים ופרישה של אלפים מעובדי חברת החשמל, בעלויות של כשלושה מיליארד שקלים

סיבה נוספת לירידת המחירים היא ירידת מחירי הגז, המהווה למעלה ממחצית מחומרי הדלקים שמשמשים את החברה בהפקת החשמל. מחיר הגז נקבע בדולרים, והדולר נשחק בשנה שעברה בשיעור של כ-8%. גם לגידול בצריכת החשמל יש תרומה לירידת המחירים. חברת החשמל מספקת יותר חשמל והדבר גורם לניצול יעיל יותר של התשתיות שעלותן קבועה, וכך מוזל החשמל שצורך כל אחד מהצרכנים.

לא כולם ייהנו מההפחתה. צרכנים גדולים, ובעיקר מפעלי תעשייה, הצורכים מתח גבוה ומתח עליון יספגו דווקא עליית מחירים. מחיר החשמל לצרכנים במתח עליון יעלו ב-0.9% והעליה במחיר החשמל במתח גבוה תהיה כפולה, ותעמוד על 1.8%. עליית מחירים זו צריכה לעניין גם אותנו, הצרכנים הביתיים. אחד הצרכנים הגדולים של חשמל במתח עליון הם מתקני ההתפלה. מערכת ההתפלה מספקת היום את רוב מי השתיה שלנו ועליית מחירי החשמל שהיא צורכת עשויה לבשר התייקרויות בחשבונות המים והביוב.

במהלך השנה הקרובה אמורה הממשלה להנהיג רפורמה במשק החשמל. הרפורמה תתפרש על פני מספר שנים ובסופה צפויים הצרכנים להנות משירותי חשמל יעילים וזולים יותר. אבל ההוזלה לא תגיע במהרה ויתכן שהשנה הבאה יצטרכו אף לייקר את החשמל. התעריפים הבאים יצטרכו לממן גם פיצויי פיטורים ופרישה של אלפים מעובדי חברת החשמל, בעלויות של כשלושה מיליארד שקלים. כמו כן החליטה הממשלה להכפיל את מס הבלו על הפחם המשמש להפעלת חלק מתחנות הכוח, והמס יגולגל לחשבונות החשמל שלנו. עדכון התעריפים הבא יהיה רק בינואר 2019, ובמשק החשמל לא צופים לעת עתה שינוי משמעותי.

עדכון ראשון 14.1 9:47

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully