וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר: שכר רופא בעשירון העליון - 150 אלף שקל בחודש

29.1.2018 / 12:51

מסקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר עולים פערים גדולים בין שכר הרופאים בעשירון העליון של המקצוע לבין שכר שאר הרופאים. עיקר ההכנסות של הרופאים בעלי השכר הגבוה - מרפואה פרטית

עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהבורסה בתל אביב)

400 הרופאים הנמנים עם העשירון העליון של המשתכרים במקצוע הגדילו את שכרם ב-1.3 מיליארד שקל בעשור האחרון - סכום העולה על רווחי שלושת רווחי בתי החולים הגדולים במהלך תקופה זו. נתון זה עולה מסקירת הכלכלן הראשי במשרד האוצר, על שכר הרופאים בישראל.

מרבית ההכנסות של רופאי העשירון העליון, למעלה מ-150 אלף שקל לחודש, נובעות מרפואה פרטית - הרפואה הפרטית מממנת 60% משכרם של רופאי העשירון העליון, לעומת 20% בלבד משכרם של הרופאים בעשירונים הנמוכים יותר. ההתמחויות השכיחות ביותר בקרב הרופאים מהעשירון העליון הן כירורגיה פלסטית וכירורגיה אורתופדית. השכר הממוצע של כירורג פלסטי מסתכם על פי הממצאים ב-1.4 מיליון שקל בשנה. השכר הממוצע בקרדיולוגיה הוא כ-1.1 מיליון שקל בשנה. בית החולים הבולט ביותר בעשירון העליון הוא תל השומר, שרופאיו מהווים 27.4% מרופאי העשירון.

רופאים בחדר ניתוח. ShutterStock
מרבית ההכנסות של רופאי העשירון העליון - מרפואה פרטית/ShutterStock

השכר בעשירון התשיעי צונח לכמאה אלף שקל חודש בלבד

עם זאת, שכר רופאי העשירון העליון אינו מייצג את שכר כלל הרופאים בארץ וקיימים פערים גדולים בשכר הרופאים בעשירון העליון לבין שכרם של הרופאים שאינם נמנים עם עשירון זה. השכר בעשירון התשיעי צונח לכמאה אלף שקל חודש בלבד. חלק מהרופאים הבכירים מחזיק ב"חברות ארנק" - חברות פרטיות שאליהן הם מעבירים את הכנסותיהם במטרה לחסוך בתשלומי מס.

הגורם העיקרי לזינוק בשכר הרופאים הוא התרחבות הרפואה הפרטית בישראל ותוספות שכר נדיבות שקיבלו הרופאים בשירותים בציבוריים. כשני שלישים מהשיפור בשכר נובע מהסכם העבודה שנחתם עם הרופאים בשנת 2011. עם זאת חל גידול גם בהכנסות מהרפואה הפרטית, למרות המאבק של גורמים רבים לצמצם את הרפואה הפרטית הנתפשת כבלתי שוויונית. מסקירת הכלכלן הראשי עולה כי בשכר הנובע מהשירותים הציבוריים חל גידול של 84%, בעוד שבשכר הנובע משירותי רפואה פרטית חל גידול של 59%.

הפער בין הפריפריה למרכז הצטמצם

השכר הממוצע לרופא בבית חולים ממשלתי, עם ותק של עשר שנים לפחות, עלה בעשור האחרון ב-76% והסתכם ב-790 אלף שקל לשנה

הסכמי השכר הנדיבים העלו אמנם את היקף המשרות של הרופאים ברפואה הציבורית, ועם זאת מגלים הממצאים שככל שהשכר ברפואה הפרטית עולה, מצמצמים הרופאים את היקף המשרה שלהם ברפואה הציבורית. הרופאים בעשירון התחתון הם גם הרופאים הנשענים באופן ניכר על השכר ברפואה הציבורית, המהווה 88% ממקור הכנסתם.

השכר הממוצע לרופא בבית חולים ממשלתי, עם ותק של עשר שנים לפחות, עלה בעשור האחרון ב-76% והסתכם ב-790 אלף שקל לשנה. 29% מהשכר נובע מרפואה פרטית. שכרם של רופאים העובדים רק ברפואה הציבורית נמוך עדיין ב-20% מהשכר הממוצע של כלל הרופאים, שחלקם עובדים באופן מלא או חלקי ברפואה פרטית. הרפואה הפרטית מימנה ב-2016 כ-29% משכר הרופאים במערכת, ירידה קלה של 0.4% לעומת 2007, בעיקר כתוצאה מהאצת העלייה במגזר הציבורי ולא בגלל ירידת הפעילות בתחום הפרטי. הסכם השכר הזה גם סגר את הפערים שהיו בעבר בין רופאי הפריפריה לרופאים במרכז הארץ.

לעומת ההשוואה בין המרכז והפריפריה לא הודבקו עדיין הפערים המגדריים ברופאה, הנובעים בחלקם מבחירת מקצועות ההתמחות, נטיית הנשים לרפואה ציבורית, והיקפי המשרות של הרופאים והרופאות. שכר הרופאים גבוה בממוצע ב-50% לעומת שכר הרופאות. ההתמחות המועדפת בקרב הנשים ברפואה היא פסיכיאטריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully