וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות רשות ני"ע: פעילות כריית הביטקוין בבורסה מתרחבת

30.1.2018 / 13:14

חברת בלוקצ'יין כרייה בשליטתו של רועי סבג, הודיעה על מיזוג עם חברה קנדית בתחום ועל כוונתה להרחיב את פעילותה ולהנפיק עצמה גם בבורסת טורונטו ובנאסד"ק. סבג תקף את המאבק נגד חברות הכרייה. "דרישת הון עצמי גבוה מחברות הכרייה פוליטית ומסוכנת"

צילום: ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS על הקריאה ליצור רגולציה למטבעות הווירטואליים)

"ההצעה לדרוש הון עצמי של מאה מיליון שקל מחברות שישקיעו בתחום המטבעות הווירטואליים היא פוליטית ומסוכנת", כך אמר היום (שלישי) רועי סבג, בעל השליטה בחברה הציבורית "בלוקצ'יין כרייה" (לשעבר "משאבי טבע"), שהחליטה להתמזג עם חברה קנדית העוסקת בתחום.

בלוקצ'יין כרייה שבשליטתו של סבג היא אחת החברות המאוימות על ידי הצעת החוק שיזמה רשות ניירות ערך. יו"ר הרשות ,שמואל האוזר, שפרש מתפקידו בתחילת החודש, ניהל מלחמת חורמה בניסיונות להכניס את המטבעות הווירטואליים, דוגמת הביטקוין, לבורסה באמצעות חברות ציבוריות, והזהיר שמדובר בהשקעות מסוכנות. עמדת הרשות עשויה להשתנות בעקבות כניסתה של ענת גואטה לתפקיד.

במצגת שערך סבג לעיתונאים ומשקיעים נטען שבכוונת החברה להשקיע בטכנולוגיה לגיטימית של כריית מטבעות וירטואליים. החברה הקנדית, "באקבון" מחזיקה חוות מחשבים בקנדה ועוסקת בהפקת מטבעות וירטואליים מסוגים שונים, ובראשם הביטקוין. על פי המצגת שפורסמה על ידי החברה מציגה החברה הקנדית הכנסות של כ-7.5 מיליון דולר בחודש, והן צפויות להמשיך ולגדול ככל שיגדלו השקעותיה של החברה בכוח מיחשוב והפקת האנרגיה החשמלית הנדרשת לפעילות המיחשוב.

יוני כהן. ShutterStock
טכנולוגיית הבלוקצ'יין משמשת להצפנה והעברה של מידע באופן חסוי ומאובטח, ללא צורך במתווכים. ביטקוין/ShutterStock

"הסיכון אינו גדול כפי שחושבים"

"נדרשה לנו השקעה של כמה מאות אלפי שקלים בחודש כדי להפיק הכנסות של 7.5 מיליון דולר"

סבג הודה שהפעילות כרוכה בסיכון עסקי, כתוצאה ממפולת אפשרית במחירי המטבעות המופקים על ידי המחשב. כמו כן קיים גידול מהיר בכוח המיחשוב הנדרש וצריכת החשמל הנדרשת להפקת המטבעות, ככל שהזמן חולף. עם זאת טען סבג שהסיכון אינו גדול כפי שחושבים, בגלל הרווחיות הגבוהה של הפעילות. "נדרשה לנו השקעה של כמה מאות אלפי שקלים בחודש כדי להפיק הכנסות של 7.5 מיליון דולר. אנחנו איננו תלויים רק במחיר הביטקוין שכן המערכות שלנו יכולות להפיק מטבעות שונים. בחודש האחרון, בו צנח מחיר הביטקוין, נפגעו ההכנסות שלנו רק בשיעור קל מפני שהפקנו שלושה סוגים אחרים של מטבעות שערכם עלה", אומר סבג.

סבג העריך כי למרות יוזמת רשות ניירות ערך להגביל את פעילותן של החברות העוסקות בתחום תישאר בלוקצ'יין בבורסה של תל אביב גם בסוף השנה, אך הוא נערך גם לאפשרות אחרת.

במקביל לרישום של בלוקצ'יין בתל אביב מתכוונת החברה להירשם גם בבורסה של טורונטו בקנדה ובנסדק בארצות הברית, באופן שיבטיח את היותה חברה ציבורית גם אם תיאלץ להימחק מרשימת החברות הרשומות בבורסה של תל אביב.

טכנולוגיית הבלוקצ'יין משמשת להצפנה והעברה של מידע באופן חסוי ומאובטח, ללא צורך במתווכים. השימוש המפורסם ביותר שלה הוא המטבע הווירטואלי ביטקוין שערכו זינק ביותר מאלף אחוזים בשנה שעברה. גורמים רבים מזהירים מפני ההשקעה בביטקוין: מרבית מדינות העולם אינן מכירות בו כמטבע, היקף השימוש בו אפסי ועיקר ערכו נובע מפעילות ספקולטיבית, שאינה מפוקחת. כתוצאה מכך חשופים המשקיעים והבורסות בהן נסחר הביטקוין למעשי הונאה, פריצה ותרמיות המטלטלות את ערכו.

אמיליאנו גרוצקי, מנכ?ל ומייסד משותף, בקבון, רועי סבג, מייסד ומנכ?ל חברת בלוקצ'יין כרייה. לנס הפקות,
אמיליאנו גרוצקי, מנכ?ל ומייסד משותף של חברת באקבון ורועי סבג, מייסד ומנכ?ל חברת בלוקצ'יין כרייה/לנס הפקות

רשות ניירות ערך הזהירה מהשקעה בחברה

"בלוקצ'יין כרייה" היא חברה ציבורית שעסקה בעבר באלקטרוניקה ונקראה "סידב". סבג רכש את השליטה בחברה לפני מספר שנים, שינה את שמה ל"משאבי טבע" ומכר לה את עסקיו בתחום מכרות הברזל והזהב. עסקים אלה דשדשו עד שסבג החליט לאחרונה להסב את החברה לעיסוק בטכנולוגיית הבלוקצ'יין והמטבעות הווירטואליים.

ההסבה לתחום הפופולרי הזניקה את מחיר המניה במאות אחוזים והמריץ את רשות ניירות ערך להזהיר את המשקיעים מפני השקעה בחברה ובחברות אחרות שהודיעו על כוונתן להיכנס לתחום. סבג אף החליט לשנות את שמה של החברה שוב, הפעם ל"בלוקצ'יין כרייה". החברה נסחרת היום בתל אביב על פי שווי של כ-510 מיליון שקל, לעומת שווי של כ-30 מיליון שקל בשנה שעברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully