וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: די להיסטריה בישראל מרפורמת המס של טראמפ

ג'ואי שבות

8.2.2018 / 8:31

ראשי המשק בארץ נלחצו מההחלטה להוריד את מס החברות בארה"ב, אך בפועל אין להם סיבה להיבהל. היזמים הישראלים ירוויחו יותר בארה"ב, ובסופו של דבר המשק הישראלי כולו ייהנה מהמהלך

אתר רשמי

(בווידאו: הסנאט האמריקני אישר את רפורמות המס)

רפורמת המס של הנשיא דונלד טראמפ וההחלטה להפחית באופן דרסטי את מס החברות בארצות הברית הכניסו את ראשי המערכת הכלכלית בארץ ללחץ. ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על הקמה מיידית של צוות שיגבש המלצות כיצד על ישראל להגיב עליה, ולבחון הורדת מסים בהתאמה. החשש הרווח הוא, ככל הנראה, כי הורדת מס החברות בארה"ב תעודד חברות ישראליות לעזוב את ישראל לטובת ארה"ב ולהשקיע יותר בכניסה לשוק האמריקני על חשבון השוק המקומי - וכך תיגרם ירידה בהכנסות המדינה ממסים.

אפשר להבין את החשש משינוי מהותי במדיניות הפיננסית של ארה"ב, השותפה האסטרטגית והמשמעותית ביותר של ישראל, כאשר אין לדעת מה בדיוק יהיו ההשלכות של שינוי זה. אולם, החשש שההשפעה על ישראל תהיה שלילית איננו מעוגן במציאות, וייתכן כי הוא מבטא חוסר הבנה של השיקולים העסקיים של מנכ"לי חברות ישראליות.

כבר היום, מרבית החברות הישראליות הפועלות בשוק הגלובלי עובדות בעיקר עם ארה"ב. לו שיקולי מס היו בראש מעייניהן, הן היו מוקמות במדינות מקלטי המס, כגון אירלנד או לוקסמבורג. ואולם, במציאות זה לא קורה בהיקפים גדולים, משום שהמוטיבציה של חברות להיכנס לשוק זה או אחר מושפעת ממגוון שיקולים. הדבר נכון במיוחד כשמדובר בסטארט אפים, שהערך שלהם נמדד לפי קריטריונים אחרים ולא לפי רווחים.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במהלך ארוחת ערב במועדון הגולף שלו בפלורידה, ארה"ב 15 בינואר 2018. רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ/רויטרס

השוק האמרקני קורץ מלכתחילה לחברות הישראליות

מרבית הסטארט אפים הישראליים אינם רווחיים בכל מקרה עד לשלב מאוחר בהתפתחותם, והם לא משלמים מס חברות שוטף באף אחת מהמדינות. המשמעות האמיתית של הורדת מס החברות בארה"ב היא כי לחברות יש כעת מוטיבציה גבוהה יותר להרוויח בארה"ב כי ישלמו שם פחות מס על אותם רווחים. אולם, אין הדבר משנה את ההחלטה הבסיסית לאילו שווקים להיכנס.

מלכתחילה השוק האמריקני, שהוא גדול יותר ומתאפיין באחוזי צריכה גבוהים והתלהבות רבה ממוצרים טכנולוגיים, קורץ לחברות ישראליות, והן פועלות בו ביתר שאת כבר כיום. מרבית הפעילות של חברות ישראליות רב לאומיות לא מתרחשת בישראל, ועל כן שיעורי המס שרואה המדינה בשוטף כרגע באמצעות מס החברות מפעילותן זעומים. הרווח שהן עושות שם לא יכול היה להיות מומר לרווח בישראל ולהכנסה ממסים בישראל, ועל כן אין הוא משמעותי מבחינת מדיניות המס בארץ.

כלומר, קופת המדינה לא צפויה להיפגע באופן משמעותי מהשינוי במדיניות המסים בארה"ב. בסופו של דבר, כשמגיע שלב האקזיט, אם בעלי החברה הם אזרחי ישראל - הנתח מהרווח מגיע בכל מקרה לקופת האוצר, לרווחת הציבור הישראלי כולו. ראינו זאת בעסקת האקזיט של מובילאיי, שם נכנסנו לקופת המדינה מיליארדי שקלים מרווחי ההון של בעלי המניות עצמם. האוצר לא צריך להילחץ מהפחתת מס החברות בארה"ב, כי בסופו של דבר היא טובה לנו. החברות הישראליות הפועלות בה ירוויחו יותר מהפעילות שלהן מעבר לים, ובסופו של דבר היזמים יביאו את הכסף הזה חזרה לארץ, הן כהשקעות והן בתשלום מסים.

לאחר שנים בהן רשות גביית המס האמריקנית הפגינה קשיחות מסוימת, נראה היה כי השוק האמריקני הופך להיות פחות ידידותי למשקיעים. אבל רפורמת המס הנוכחית מפיגה את החשש כי כלכלות אחרות, כגון אלה של סין, הודו והאיחוד האירופי, ישיגו את ארה"ב באטרקטיביות לעסקים ישראלים. צעד זה מראה כי כלכלת ארה"ב דווקא ממשיכה להתחדש ואיננה נשענת על המוניטין שלה בלבד. כעת יותר מתמיד, כדאי ליזמים ישראלים להיכנס לשוק האמריקני, ולהנות מהיתרונות שיש לו להציע להם.

הכותב הוא עו"ד, שותף ניהול במשרד הישראלי של פירמת עוה"ד הבינלאומית גרינברג טראוריג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully