וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשתות המזון נגד שר הכלכלה: "הרגולציה העודפת חונקת אותנו"

11.2.2018 / 11:05

איגוד רשתות שיווק המזון פנה לשר אלי כהן בעקבות החוק לפיו הרשתות מחויבות להציג פערי מחירים בין ישראל לעולם: "ההתערבות חצתה את המידתיות ועלולה לפגוע בצרכן"

סניף רמי לוי, אזור תעשייה שער בנימין. 23 בפברואר 2016. יואב דודקביץ'
סופר/יואב דודקביץ'

על רקע החוק שמקדם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, לפיו רשתות הפארם מחויבות להציג פערי מחירים בין ישראל לעולם, כפי שפורסם בשבוע שעבר בוואלה! עסקים, שלחו בסוף השבוע נציגי רשתות שיווק המזון באיגוד לשכות המסחר מכתב לשר כהן ובו יצאו נגד החוק. תחת הכותרת "הרגולציה העודפת חונקת את רשתות שיווק המזון" טענו כי "בעת האחרונה אנו נוכחים שהחקיקה וההתערבות הרגולטוריות חצו את מתחם המידתיות הסביר ועלולים לפעול בסופו של דבר נגד הצרכן".

במכתב, שנשלח גם לשר האוצר, משה כחלון, ולנשיא לשכות המסחר, אוריאל לין, הוסיפו נציגי רשתות שיווק המזון כי "ענף רשתות המזון פועל בסביבה עמוסה לעייפה בחובות רגולטוריות, החלות עליהן באופן יומיומי, ובחלקן כרוכות בענישה ברובד הפלילי ובחלקן בהטלת עיצומים כספיים בסכומים גבוהים מאוד. חובות אלה הן חלק בלתי נפרד מניהול סניפי הרשתות באופן שוטף. מעבר לחובות הבסיסיות לצורך קבלת רישיון עסק, קיימות חובות רבות הנוגעות לעמידה בדיני הגנת הצרכן, פקודות בריאות הציבור, דיני הגנת הסביבה, צווי פיקוח, דיני עבודה החלים על כל המעסיקים ועוד".

על המכתב חתמו איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל; רמי לוי, מנכ"ל ובעלים רמי לוי שיווק השקמה; נחום ביתן, מנכ"ל ובעלים יינות ביתן; עדי כהן, מנכ"ל טיב טעם; שלום נעמן, מנכ"ל ובעלים מחסני השוק; דני גרינברג, מנכ"ל קשת טעמים; ועזרא דוש, מנכ"ל ובעלים סופר דוש. במכתב פירטו נציגי רשתות המזון חלק מהחובות הרגולטוריות החלות כיום על רשתות המזון.

אישה סורקת את הברקוד של מוצרים בסופר. ShutterStock
בעלי הרשתות פירטו את החובות הרגולטוריות המוטלות עליהם/ShutterStock

בין השאר מדובר בחובת הצגת מחיר כולל על גבי כל מוצר; תקנות מחיר ליחידת מידה; תקנות ביטול עסקה; אכיפה מנהלתית (עיצומים כספיים); חוק קידום התחרות בענף המזון; תקנות שקיפות המחירים; חוק הפיקדון על מכלי משקה; חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה; חוק האריזות; חוק בריאות הציבור מזון; תקנות בריאות הציבור (סימון תזונתי); הקצאת שטח מכירה ייעודי למוצרי מזון בפיקוח; חובת הצבת מכשירי שקילה; הגבלות בדבר שינויים במועדוני לקוחות; השוואת מחירים של מוצרי פארמה (הצגת שילוט של המחיר הממוצע בחו"ל); צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (החלת החוק על ירקות ופירות טריים וקביעת רמת הפיקוח); וכן צו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים (חובת דיווח על רווחיות של קמעונאי גדול במכירת לחם, חלב ומוצריו, ביצים ומלח).

בהמשך פירטו את החובות הרגולטוריות שעתידות לחול על רשתות המזון, בהן חוק הגנת הצרכן (מכירה מיוחדת); התערבות רגולטורית להסדרת פערי כוח בשיווק פירות וירקות טריים; שינוי מערך הכשרות בארץ; פיקוח על תרכובות מזון לתינוקות; הצעת חוק הגנת הצרכן - תיקון - סימון תאריך ייצור ותפוגה עברי; הצעת חוק הגנת הצרכן - תיקון - פיצוי לדוגמה בשל אי אמת בפרסום; וכן הצעת חוק הגנת הצרכן - תיקון - איסור הצגת תמונה מטעה.

"הנטל מתגלגל לפתחם של הצרכנים"

"יש לקדם באופן מיידי מהלך כולל של טיוב רגולציה קיימת, החלה על הרשתות במטרה לבחון את החיוניות והמשאבים הנדרשים ליישומה"

"כפי שהנך נוכח, מדובר ברגולציה רבה החלה על רשתות המזון", כתבו בעלי רשתות המזון, "מיותר לציין כי כל נטל המוטל על הרשתות מתגלגל בסופו של דבר לפתחם של הצרכנים - ומשפיע על מחירי המוצרים ויוקר המחייה באופן ישיר. חלק מהרגולציה המוטלת על הרשתות אלה חוקים ותקנות באחריות משרדי ממשלה אחרים, דוגמת משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. בנוסף, חלק ניכר מהרגולציה הוטלה על הרשתות עוד טרם התמנית לשר הכלכלה והתעשייה".

עוד נכתב כי "על אף זאת, אנו סבורים כי מתוקף אחריותך ומחויבותך להורדת יוקר המחייה, יש לבחון מהו העומס הרגולטורי שכבר קיים על הרשתות והאם נוכח עומס זה נכון להוסיף ולהכביד עליהן, גם אם כל הצעה נראית מוצדקת בפני עצמה. על הרקע הזה אנו סבורים, שעד שלא תתקיים בדיקה מקיפה של הנטל שנושא בו כבר היום הענף, יש להקפיא ולא לקדם כל רגולציה חדשה על הענף".

לדבריהם, "בנוסף יש לקדם באופן מיידי מהלך כולל של טיוב רגולציה קיימת, החלה על הרשתות במטרה לבחון את החיוניות והמשאבים הנדרשים ליישומה. אנו בטוחים כי תמצא כי חלק מהרגולציה איננה נחוצה, היא מעמיסה שלא לצורך וחלקה אנכרוניסטי ואיננו עולה בקנה אחד עם מציאות המסחר הקמעונאי של היום. אנו משוכנעים שהורדת רגולציה קיימת מיותרת תתרום את שלה להוזלת המחירים לצרכן".

seperator

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל: yael_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully