וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתחתם עסק קטן? כך תתנהלו נכון מול הבנק

דודו וקנין

13.2.2018 / 7:10

המדינה מגבירה את תמיכתה בעסקים קטנים ובינוניים בשנים האחרונות. התנהלות נכונה, במיוחד בקשר מול הבנק, עשויה לסייע להתפתחות העסק ולצמיחתו. מה חשוב לזכור? מדריך

שלט פתוח בבית קפה. ShutterStock
50 אלף עסקים חדשים בשנה, 45 אלף עסקים שנסגרים/ShutterStock

בשנים האחרונות הולכת התמיכה של המערכת הבנקאית בישראל במגזר העסקים הקטנים והבינוניים וגוברת. מגמה כוללת זו של המערכת הבנקאית למימון ופיתוח של העסקים הקטנים והבינוניים נובעת מההבנה כי המשק הישראלי נישא על כתפיו של מגזר זה בעיקר - ולא של העסקים הגדולים דווקא, מגזר שבמשך שנים התעלמו מצרכיו הייחודיים.

אז מה יכול עסק קטן לעשות על מנת לצמוח ולהתקדם? אספנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו במלאכה.

• לעשות שיעורי בית - כ-50 אלף עסקים חדשים נפתחים מדי שנה וכ-45 אלף נסגרים. רגע לפני שאתם משקיעים את כל זמנכם והונכם בלימוד התחום והענף בו אתם רוצים לפתוח עסק, מומלץ לעשות תקופה של כמה חודשי סטאז' וללמוד את רצפת היצור בעסק דומה. כך תוכלו ללמוד ולהבין לעומק את המשמעות של להיות עצמאי, על הקשיים והאתגרים בהם הוא נתקל, ולוודא שאתם ערוכים מבחינת ידע תיאורטי ומעשי לניהול עסק. כך יגדלו סיכוייו של העסק להתפתח ולצמוח בהמשך.

• הסיבה המרכזית לסגירת עסקים: חוסר רווחיות - הרבה עסקים קטנים לא מצליחים להרוויח מספיק בגלל תחרות, בגלל שאין ייחודיות במוצר או בשירות שהם מציעים ללקוח. מומלץ לבדוק כל הזמן את החזון של העסק - למה רציתם לפתוח אותו מלכתחילה? מה היתרון שלכם במוצר או בשירות מול המתחרים? למה יגיעו אליו לקוחות? האם המוצר מתומחר נכון? מהו הערך המוסף שנותן העסק ללקוח?

• סיבה מרכזית אחרת לסגירת עסקים היא קושי ביצירה ותחזוק של הקשר מול הלקוחות בערוצים הדיגיטליים - חשיבותו של קשר זה חשובה במיוחד לאור ההתפתחות הדיגיטלית וכניסת ערוצי שיווק מהירים וישירים - לדוגמא, אמזון, שמתכוונת לפתוח בארץ פעילות מקומית כולל מחסנים והגידול המאוד משמעותי של רכישות מוצרים און-ליין באתרים הדיגיטליים. עסק שלא יפתח חנות וירטואלית המאפשרת ללקוחות להזמין דרך המכשיר הנייד או המחשב ולקבל את המוצר במהירות ובמחיר תחרותי - לא ישרוד. עסקים חייבים להבין את חשיבות הנושא ולהשקיע חלק מההוצאות שלהם בפיתוח וחשיבה.

• תזרים מזומנים וקשר מול בנק - ניהול תזרים מזומנים חיובי ושמירה על מסגרות אשראי שסוכמה מול הבנק קריטיים להצלחת העסק. בעל עסק צריך לוודא כל הזמן שנושא גביית החובות אצלו מתנהל בצורה מסודרת, בלי פיגורים, ושההוצאות ניתנות לפי היכולת ותזרים העסק. כמו כן חשוב שהעסק ישמור על נזילות גבוהה כדי להיות ערוך ליום סגריר. לדוגמא, בעת מצב של ירידה זמנית ולא צפויה במכירות.

• גבייה אפקטיבית מלקוחות - גבייה נכונה היא סוד הצלחה להישרדות, אחרת העסק צריך לממן גם את המלאי וגם את האשראי שנתן ללקוחות. מצב זה מקשה על ניהול נכון ואפקטיבי של תזרים המזומנים.

עוד באותו נושא

לא תאמינו באיזו עיר הכי כדאי לפתוח עסק - ואיזו עירייה הכי יעילה?

לכתבה המלאה
פגישת ייעוץ עם בנקאי. ShutterStock
ההיכרות האישית עם הבנקאי מאוד חשובה/ShutterStock

לעבוד בשקיפות

עדיף שלא לממן השקעות בעסק (רכישת ציוד או נדל"ן) באשראי לזמן קצר. דבר זה עלול לפגוע בתזרים של העסק וברווחיותו

• מימון בנקאי להון חוזר ומימון השקעות (גישור על פערים בתזרים המזומנים) - אשראי לזמן קצר מטרתו היא מימון הון חוזר, כלומר משכורות, מלאי וכדומה. יש להקפיד לדאוג למסגרות אשראי מתאימות ומוגדרות מראש יחד עם הבנקאי המלווה. עדיף שלא לממן השקעות בעסק (רכישת ציוד או נדל"ן) באשראי לזמן קצר. דבר זה עלול לפגוע בתזרים של העסק וברווחיותו. כמו כן, מינוף יתר עלול לגרור הוצאות מימון גבוהות ושחיקת רווחיות.

• היכרות עם מה שהבנק יכול להציע - ברוב הבנקים ניתן למצוא הצעות ערך רחבות הנותנות מענה בתחומי ניהול נרחבים. חלק מההצעות הן בנקאיות, דוגמת מוצרי אשראי יעודיים, מוצרי השקעות, מוצרים מיוחדים לעוסקים בסחר בינלאומי ועוד. חלק מההצעות אינן בנקאיות, אלא נוגעות לפן הניהולי בעסק. לדוגמא: קורסים בשיווק, דיגיטל, נטוורקינג ועוד.

• היכרות מעמיקה עם הבנקאי כולל ביקור בעסק- הממשק מול הבנק ביום-יום וההיכרות של הבנק עם פעילות העסק מאוד חשובה. היכרות זו מאפשרת לבנקאי ללוות את העסק ולתת מענה נכון ומקצועי בזמן אמת. חלק מרכזי מההיכרות הוא ביקור פיזי של הבנקאי בעסק, היכרות עם המוצרים שנמכרים, תהליך העבודה בשטח כולל שליטה במכירות ועוד. כל אילו מאוד יעזרו בעתיד לבנקאי ללוות את העסק ולהעניק לו מענה נכון.

• לעבוד בשקיפות מול הבנק - חשוב לעדכן את הבנקאי בכל שינוי משמעותי העומד להתרחש בעסק - לטובה או לרעה. שקיפות ותזמון מאפשרים לבנקאי לתת לבעל העסק מענה מקצועי ומדויק לצרכים החדשים שנוצרו, לעיתים עד כדי הצלתו.

הכותב הוא ראש מערך עסקים קטנים בבנק לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully