וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שירות התעסוקה: צניחה במספר הנשים התובעות הבטחת הכנסה

6.3.2018 / 12:00

מנתוני שירות התעסוקה לקראת יום האישה הבינלאומי שיחול השבוע, עולה כי חל שיפור במצב הנשים בשוק ב-3 השנים האחרונות - אך במידה מועטה יותר מבקרב הגברים. נשים יותר מושפעות מתופעת פיטורי הקיץ, אבל ביחס לעולם המצב די טוב

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסת תל אביב)

ב-3 השנים האחרונות ירד מספרן של כלל הנשים המתייצבות בלשכות התעסוקה בשיעור של 24% - כך עולה מנתונים שמפרסם היום (שלישי) שירות התעסוקה לרגל יום האישה הבינלאומי שיחול מחרתיים. על פי הנתונים, בינואר 2015 התייצבו כ-116 אלף נשים בלשכות התעסוקה ברחבי הארץ - בעוד שבחודש ינואר האחרון התייצבו בלשכות כ-88,500 נשים בלבד.

למעשה, מספרן של הנשים המתייצבות בלשכות התעסוקה ירד בשיעור גדול יותר ביחס לשיעור הירידה במספרם של כלל הגברים המתייצבים בלשכות התעסוקה, שצנח באותה התקופה ב-20% בלבד - מכ-94,200 גברים בינואר 2015 לכ-75,100 בינואר 2018.

עוד עולה מהנתונים כי ב-3 השנים האחרונות חלה גם ירידה של 38% במספר הנשים התובעות הבטחת הכנסה. בינואר 2015 עמד מספרן על כ-64,400, ואילו בינואר 2018 מספר תובעות קצבת הבטחת הכנסה עמד על כ-39,900. עיקר הירידה חלה בקרב נשים צעירות בגילאי 18-34, ששיעור מבקשות הבטחת ההכנסה בקרבן ירד בתקופה זו ב-55%.

בקרב שאר הנשים, בגילאי 35 ומעלה, חלה ירידה של 29%. גם כאן, השיפור במצב הנשים היה גבוה יותר מהשיפור במצב הגברים. בתקופה זו חלה ירידה של 32% במספר הגברים התובעים הבטחת הכנסה. מספרם של הגברים הצעירים ירד בשיעור חד של 51% ביחס למספרם של שאר הגברים שירד בשיעור של 24%.

מספר מתייצבים בלשכות התעסוקה. עיבוד תמונה
מספר המתייצבים בלשכות התעסוקה/עיבוד תמונה
גידול בתובעי אבטלה בחודשי הקיץ. עיבוד תמונה
דורשי אבטלה בחודשי הקיץ/עיבוד תמונה

ירידה בתביעת דמי אבטלה - אבל בקיץ הנתון מזנק

שירות התעסוקה ערך מחקר ביחס לפיטורי הקיץ - ממנו עלה כי נשים מושפעות לרעה יותר מתופעה זו. מרבית מפוטרי ומפוטרות הקיץ הן עובדות בענף ההוראה, חינוך והדרכה

מאז 2015 חלה גם ירידה של 6.6% במספרן של הנשים התובעות דמי אבטלה. בינואר 2015 עמד מספרן על כ-49 אלף, ואילו בינואר 2018 מספר תובעות האבטלה הגיע לרמה של כ-45,800. למרות השיפור במצבן של הנשים בשוק התעסוקה, מצבם של הגברים השתפר במידה רבה יותר בתקופה זו, שכן חלה ירידה של 10.2% במספר תובעי האבטלה הגברים.

בנוסף לנתונים אלה, ערך שירות התעסוקה מחקר ביחס לפיטורי הקיץ - ממנו עלה כי נשים מושפעות לרעה יותר מתופעה זו. פיטורי קיץ הם פיטורים תקופתיים וזמניים, כלומר שלא מתוך כוונה להפסיק את העסקת העובד, אלא פיטורין רק על רקע אי פעילות או ירידה בפעילות של מקום העבודה. בעוד מספרם של גברים התובעים אבטלה בחודשי הקיץ עולה קלות וגדל בשיעור של כ-3% ביחס למספרם בחודש ממוצע, בקרב נשים עולה מספרן של תובעות אבטלה בחודשים אלו בכ-24% ביחס למספרן בחודש ממוצע.

מרבית מפוטרי ומפוטרות הקיץ הן עובדות בענף ההוראה, חינוך והדרכה. בענף זה ניתן לראות מדי שנה ובקרב כלל האוכלוסיות והמגזרים בישראל זינוק במספר תובעות האבטלה בחודשי הקיץ, כאשר בקרב הגברים לא נרשמת חריגה ומספרם נשאר יציב לאורך כל חודשי השנה.

תובעי אבטלה בענפי ההוראה, חינוך והדרכה. עיבוד תמונה
דרישת אבטלה במקצועות ההוראה, החינוך וההדרכה/עיבוד תמונה

מצב טוב בהשוואה עולמית

ומה מצב הנשים בישראל לעומת עמיתותיהן ברחבי העולם? נתוני ה-OECD מעלים כי אחוז ההשתתפות של נשים בגילאי 25-64 בכוח העבודה בישראל עמד בשנת 2016 על 75.1%. זאת לעומת הממוצע בקרב מדינות ה-OECD, בהן שיעור הנשים המשתתפות בכוח העבודה עמד על 68.1%. מנתוני הלמ"ס עולה כי בדומה לשיעור האבטלה הכללי, גם שיעור אבטלת נשים ירד בשנים האחרונות. עם זאת, בעוד ששיעור הבלתי מועסקים הכולל במשק בחודש ינואר 2018 עמד על 3.7%, שיעור הבלתי מועסקות עמד על 3.9%.

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הגיב לנתונים ואמר כי "אני מברך על הנתונים המעודדים בנוגע לשילוב גובר של נשים בשוק העבודה. פעילות משרד העבודה והרווחה ושירות התעסוקה מביאה לכך שיותר נשים, ובמיוחד בשכבות המוחלשות, יוצאות ממעגל הקצבאות ונכנסות לעולם התעסוקה. פעילות מבורכת זו הכרחית לחיזוק החוסן הכלכלי והחברתי ובכוונתי להמשיך ליישמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully