וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה במכון התקנים: מערכת חדשה תפתח את בדיקות הייבוא לתחרות

6.3.2018 / 13:45

המערכת תאפשר ליבואנים לפנות גם למעבדות פרטיות לצורך קבלת תקן. משרד הכלכלה: "המהלך ירחיב את היצע המעבדות ויוריד את עלויות התקינה". השר כהן דחה טענות לניגוד עניינים של יו"ר המכון: "ועדות התקינה אינן נשלטות ע"י בעלי עניין כגון יבואנים וקבלנים"

צילום:יותם רונן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: מה קורה בבורסה? דיווח במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

מערכת ממוחשבת חדשה של מכון התקנים מבקשת לפתוח את הליכי הייבוא לישראל - לתחרות. המכון השיק היום (שלישי) מערך מחשוב, המאפשר גם למעבדות בדיקה פרטיות לספק שירותים הנדרשים למתן אישורי תקינה ליבואנים, כך שלא יצטרכו לפנות רק למכון עצמו. מדובר במהלך שקידם משרד הכלכלה והתעשייה, שבו הושקעו כ-10 מיליון שקל, ואשר לדברי המשרד אמור לחסוך לצרכנים כ-550 מיליון שקל בשנה.

במסגרת המערכת הממוחשבת, יוכלו היבואנים לקבל את הטפסים הנדרשים באופן דיגיטלי מהמעבדות הפרטיות, ולהעביר את הממצאים והאישורים ישירות למכון. המערכת תתחיל לפעול ב-27 במרס. כמו כן, בכוונת משרד הכלכלה להקים מערכת נוספת בהשקעה של כ-15 מיליון שקל - שתאפשר למעבדות הפרטיות לקבל מידע ולהעביר את האישורים ונתוני הבדיקות באופן ישיר לממונה על התקינה, יעקב וכטל, ללא הזדקקות למערכות מכון התקנים.

בפועל אמורה המערכת לטפל בבקשות לייבוא לאורך כל התהליך - מהגשת הבקשה על ידי היבואן או עמיל המכס ועד לקבלת אישור מכירה; וממליצה על הבדיקות באופן אוטומטי בהתאם לתקנים הנדרשים למוצר המיובא. כל נתוני הבדיקות שיאספו על ידי מעבדות הבדיקה הפרטיות, יוזנו למערכת ממוחשבת אחת - והממונה על התקינה יוכל לפקח בזמן אמת על המשלוחים המגיעים לארץ.

טקס השקת המערכת החדשה לייבוא במכון התקנים. ישראל מלובני, דוברות מכון התקנים,
הממונה על התקינה, יעקב וכטל , ממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים, אילן כרמית, שר האוצר, משה כחלון, מנהל יחידת המחשוב במכון התקנים, רונן קנובליק, שר הכלכלה, אלי כהן, יו"ר מכון התקנים, אורי דורי ומנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי בהשקת המערכת הממוחשבת/ישראל מלובני, דוברות מכון התקנים

שר הכלכלה דחה את הטענות לניגוד עניינים נגד יו"ר מכון התקנים

החברה בבעלות יו"ר מכון התקנים, אורי דורי, הייתה הקבלנית בפרשת קריסת המרפסות בחדרה - פרשה שנחקרה גם על ידי מכון התקנים שדורי עומד בראשו

בתוך כך, במהלך אירוע ההשקה התייחס שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, לטענות שעלו נגד יו"ר מכון התקנים, אורי דורי, בדבר ניגודי אינטרסים. הוא ציין כי משרד הכלכלה בודק את הטענות. דורי, המשמש יו"ר הוועד הפועל של המכון ללא שכר, הוא קבלן פעיל הבונה אלפי יחידות דיור וחבר כבוד של נשיאות ארגון הקבלנים. החברות בשליטתו של דורי מושפעות מהתקינה ומבדיקות שעורך מכון התקנים בענף הבניין.

נזכיר כי החברה בבעלות דורי הייתה הקבלנית בפרשת קריסת המרפסות בחדרה לפני מספר שנים - פרשה שנחקרה גם על ידי מכון התקנים שדורי עומד בראשו. לאחרונה עלו טענות כי קשריו העסקיים אינם עולים בקנה אחד עם הרפורמה, שנועדה לשחרר את מכון התקנים משליטתם של בעלי אינטרסים.

השר כהן אמר כי למרות הטענות על ניגודי האינטרסים של יו"ר המכון, שונה הרכבן של ועדות התקינה הקובעות את התקנים; ובניגוד לעבר, אין הוועדות נשלטות כיום על ידי בעלי עניין כגון תעשיינים, יבואנים וקבלנים.

אשר לרפורמה ציין כהן: "המערכת הממוחשבת תרחיב את היצע המעבדות בהן יוכלו היבואנים לבצע בדיקות, תוריד את עלויות התקינה ותצמצם את משך זמן הבחינה - דבר שיסייע בהפחתת יוקר המחייה, ובכך יקל על חברות קטנות וחדשות להגדיל את היקפי הסחר ולתרום לצמיחה במשק".

שר האוצר, משה כחלון, שנכח גם הוא באירוע הוסיף: "תחרות היא החברה הטובה ביותר של הצרכן, אבל גם של כל גוף שנכנס להיות חלק מעולם תחרותי - וצריך להתייעל ולהשתפר. הפתיחה של מכון התקנים לתחרות היא חלק בלתי נפרד מהמאבק העיקש שלנו ביוקר המחייה בישראל. כאשר יוקר המחייה יורד, והשכר הריאלי עולה, ההכנסה הפנויה של האזרחים עולה - וזה עוזר להניע את הכלכלה ולהצמיח את המשק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully