וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך למשקיע הזהיר: מה לבדוק לפני ששמים את הכסף

אילן ארד קשת

11.3.2018 / 8:01

משקיעים רבים נוטים לתת את כספם למנהלי ההשקעות ולחכות לתשואות, אך חשוב לדעת שהם לא בהכרח ידאגו לאינטרסים שלכם. שמירה על מספר כללים תמזער את הסיכון

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

מי שהשקיע בשנה החולפת את כספו בשוק ההון כנראה עשה בחוכמה וזכה לראות תשואה נאה על השקעתו. גם בימים אלו מדובר באלטרנטיבה ראויה לריביות האפסיות בבנקים בכל הקשור לאפיקי השקעה. עם זאת, עדיין מדובר בצעד הכרוך בלא מעט סיכונים שעל כל אחד לקחת בחשבון לפני ההשקעה.

רבים מאתנו מעדיפים לשים את הכסף אצל מנהלי ההשקעות המיומנים ולהמתין לתשואות, אך חשוב לדעת שגם במקרה זה אסור להיות נאיביים - מנהלי קרנות נאמנות יכולים להציף את השוק במוצרים כמעט זהים, משקיעים בשיווק ומניפולציות וכל זאת כדי שאחת הקרנות תתבלט בדירוג של הבנקים. אחרי שהכספים כבר מושקעים, עלולים המנהלים לחלוב את הקרן - בלי לספק ערך אמיתי למשקיעים. איך זה עובד וממה חשוב להיזהר? לפניכם כללי זהירות שיעזרו למזער את הסיכון עד כמה שאפשר.

בורסה. ShutterStock
ישנן מספר חברות לניהול קרנות נאמנות השייכות לקבוצות שבבעלותן נמצאות חברות לחיתום והנפקת ניירות ערך בבורסה/ShutterStock
תופעת ריבוי קרנות הנאמנות הביאה עמה גם לשונות גבוהה מאוד בדמי הניהול הנגבים, גם בתוך אותה הקטגוריה ואף על ידי אותו מנהל השקעות

ראשית, בשלב הראשון חשוב לוודא כי למנהל ההשקעות אין קרנות נוספות, מלבד שלכם, באותה הקטגוריה. מנהלי השקעות רבים נוקטים במעין מניפולציה כאשר הם פותחים מספר רב של קרנות בדיוק באותה הקטגוריה (למשל 90\10) וזאת על מנת להגדיל באופן משמעותי את סיכוייהם שלפחות קרן אחת תציג תשואות גבוהות ובכך תקבל דירוג גבוהה במערכות הדירוג של הבנקים,- הדירוג לפיו יועץ ההשקעות ממליץ לנו היכן להשקיע את כספנו. הבעיה בריבוי קרנות של אותו מנהל השקעות היא שאין אנו יודעים האם הקרן המומלצת היא בדיוק זו שהשיגה את התשואה הגבוהה.

בשלב הבא, יש לבדוק את נכסי הקרן - בקרנות נאמנות רבות ישנם ניירות ערך לא סחירים, כלומר הם מופיעים כחלק מנכסי הקרן אך בפועל אין בהם מסחר כלל. בחלקם אפילו מתנהלים תהליכים משפטיים של פירוק החברות - את ניירות הערך שלהן מנהל הקרן לא יכול למכור ולכן מבצע בניירות אלו "שערוך נכסים" מעת לעת. שערוך זה מתבצע על ידי מנהל הקרן לפי "היגיון כלכלי" ויכול להביא לשינוי מהותי בשערי הקרן. שערוך נכסים הוא לא יותר מטריק בו יכולים להשתמש מנהלי השקעות על מנת להציג תשואות נאות גם בתקופות קשות.

חשוב לשים לב שאין אינטרס מאחורי ההשקעה - ישנן מספר חברות לניהול קרנות נאמנות השייכות לקבוצות שבבעלותן נמצאות חברות לחיתום והנפקת ניירות ערך בבורסה. בלא מעט מקרים ניתן להבחין כי אותן קרנות רוכשות עבור המשקיעים את אותם הניירות, שכאמור הונפקו בעזרת החתמים, שהם גוף בתוך אותה החברה או בית ההשקעות. כלומר, על הגב שלכם ניתן גם לבצע לא מעט עסקאות שנובעות מאינטרס ברור, שלאו דווקא משרת אתכם.

אם החלטתם להשקיע, ישנן עלויות הכרוכות בהשקעה. לכן, דאגו לבדוק את גובה דמי הניהול הנגבה מכם למול ממוצע הקטגוריה - תופעת ריבוי קרנות הנאמנות הביאה עמה גם לשונות גבוהה מאוד בדמי הניהול הנגבים, גם בתוך אותה הקטגוריה ואף על ידי אותו מנהל השקעות. הפערים עשויים לעיתים להגיע לפי 2 ואף 3. כך שאפשר לחסוך לא מעט כסף בבדיקה פשוטה.

אילוסטרציה. ShutterStock
תופעת ריבוי הקרנות של מנהלי השקעות ניתן למצוא קרנות שעולות בזמן ירידות ולייחס למנהל ההשקעות יכולות "ניבוי"/ShutterStock

היו תמיד עם יד על הדופק וזכרו את הכלל - כסף "רדום" = פרה חולבת - משקיעים רבים אשר קיבלו תשואה נאה באפיקים סולידיים בעבר, נוטים להניח כי אותה הקרן תמשיך להניב תשואה זהה בהמשך הדרך. בפועל, אין להסיק כי על סמך ביצועי העבר אפשר לנבא את ביצועי העתיד. שוק ההון נתון ללא מעט שינויים וכל שנה שונה מקודמתה. עלינו להיות ערניים ולבדוק מעת לעת כי דמי ניהול שאנו משלמים לא גבוהים מתשואת הקרן.

אל תתפתו לשמות הגדולים. אין משמעות למותג, רק לאיכות הניהול. אי אפשר להסיק מוותק בית ההשקעות או ותק חברת ניהול הקרנות לגבי ניסיונו של מנהל ההשקעות בקרן, שהוא זה שבוחר היכן כספכם יושקע. בתי השקעות רבים מתהדרים בשנות פעילותן הרבות אך מאחורי הקלעים מועסקים גם מנהלים קצרי ניסיון. גם ההיפך הוא הנכון - בתי השקעות חדשים עשויים להעסיק מנהלי השקעות בעלי ניסיון עשיר ורב יותר מאשר אלו המועסקים בבתי השקעות ותיקים. חשוב לדעת כי כל מנהלי הקרנות פועלים על פי אותה הרגולציה ואותו הפיקוח.

ההיסטוריה של הקרן עשויה לגלות רבות על מנהל ההשקעות ולכן בדקו האם בוצע שינוי מדיניות בקרן - ישנן קרנות בהן כשל מנהל ההשקעות בעבר ואשר אינן מציגות תוצאות משביעות רצון. על מנת להיכנס למערכת ההמלצות של הבנקים, מבצעות הקרנות שינוי מדיניות כדי למחוק את ההיסטוריה שלהן. במצב זה יכול מנהל ההשקעות לפתוח הלכה למעשה "מוצר חדש" ובכך להסוות את הגלגול הקודם של הקרן ולנסות פעם נוספת להיכנס למערכת ההמלצות בבנק, כאשר כל זה נעשה מבלי שתכירו בעובדות ובאופן ברור - על חשבונכם.

מנהלי השקעות לא נמדדים בהצלחות אלא דווקא ברגעי משבר ולכן בדקו את התנהגות הקרן בתקופות טובות ורעות גם יחד - בתוך תופעת ריבוי הקרנות של מנהלי השקעות ניתן למצוא קרנות שעולות בזמן ירידות ולייחס למנהל ההשקעות יכולות "ניבוי". בדיקה מעמיקה יכולה לגלות כי קרנות אחרות של אותו מנהל השקעות תפקדו בצורה אחרת לגמרי ואיבדו לא מעט משוויין. קרנות כאלה יכולות להוות "מלכודת דבש" ולהניב תשואה פחותה משמעותית לאורך זמן.

ומעל הכל, הכירו את הגבולות שלכם - זה בעיקר בידיים שלכם. בחרו מדיניות השקעה שמתאימה לכם והתמידו בה. לכל השקעה נדרש זמן על מנת שתבשיל לתשואות. התמדה בהשקעה והתנהלות נכונה ועקבית תשפר את סיכויי ההצלחה והתשואות של כל משקיע לאורך הזמן. אל תכנסו להרפתקה מסוכנת אם אתם יודעים שאין זו מתאימה עבורכם. זכרו - בכל מקום שאפשר להרוויח, אפשר גם להפסיד.

אפשרות נוספת העומדת בפניכם היא בחינת מדיניות הקרן שמשקפת את רמת הסיכון המקסימלית ולא המינימלית - מדיניות הקרן, המגדירה את גבולות הגזרה בהם יכול מנהל ההשקעות לפעול, אינן נר לרגלי מנהל ההשקעות שכן אופיו יכול להביא אותו להיות באופן עקבי ברף החשיפה הגבוה ביותר בעוד שהמשקיע בחר בקרן כך שתשקף את רמת הסיכון הנמוכה ביותר - ולהיפך.

הכותב הוא מנכ"ל בית ההשקעות יצירה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully