וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: אגף התקציבים באוצר פעל בניגוד להחלטות הממשלה

14.3.2018 / 16:00

דוח המבקר, שבדק את התנהלות האגף בשנים 2012-2016, קובע כי אנשיו השתמשו בחלוקת רזרבות התקציב למשרדי הממשלה כמכשיר שליטה - בצורה הגורמת לבזבוז כספי מדינה. משרד האוצר: "שימוש ברזרבות תקציביות הוא כלי ניהולי מקובל לצורך ניהול סיכונים"

צילום:אבי כהן עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח במהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסת תל אביב)

מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם היום (רביעי) דוח לאחר שבדק את התנהלות אגף התקציבים במשרד האוצר. המבקר גילה באגף שורה של אי סדרים, התנהלות בניגוד להחלטות הממשלה וסדרת פעולות שגרמו לשיבוש עבודת הממשלה ולחוסר יעילות. פעולת האגף נבדקה בשנים 2012-2016 - במרבית התקופה הנסקרת היה שר האוצר, יאיר לפיד, ובראש אגף התקציבים עמד אמיר לוי.

המבקר בדק את אחד הנהלים המפורסמים של פקידי משרד האוצר: חלוקת תקציבי המשרדים הממשלתיים לתקציב רגיל, ול"רזרבה" - המותרת בשימוש רק על פי הסכמה נוספת עם משרד האוצר. המבקר מצא שהרזרבה, שנועדה במקור לספק גמישות במקרה של צרכים בלתי צפויים, הפכה למכשיר שליטה בידי פקידי האוצר, ללא קשר לתקציב המאושר על ידי הממשלה והכנסת. בחלק מהמקרים נקבעה רזרבה גבוהה לתקציב, למרות שבשנה הקודמת הצליחה המדינה לנצל רק חלק קטן מהתקציב המקורי.

לקראת סוף השנה נוהג משרד האוצר לחלק את הרזרבות למשרדי ממשלה שונים, ואלה נדרשים להוציא את הכסף במהירות. תופעה זו גורמת, לדברי המבקר, להחלטות חפוזות ולבזבוז כספי המדינה.

יוסף שפירא במהלך ועידת משפט 29.8.17. מגד גוזני, מערכת וואלה! NEWS
מבקר המדינה, יוסף שפירא/מערכת וואלה! NEWS, מגד גוזני

המבקר: פקידי האוצר פוגעים ביעילות הממשלה

"מאחר שמשרדי הממשלה אינם יכולים להפשיר את תקציבי הרזרבות ללא אישור אגף התקציבים, שיעורים גבוהים של רזרבות מלמדים על ריכוזיות האגף בשלב ביצוע התקציב"

בצורה זו, קובע המבקר, פוגעים פקידי האוצר ביעילות הממשלה. "מאחר שמשרדי הממשלה אינם יכולים להפשיר לשימושם את תקציבי הרזרבות ללא אישורו של אגף התקציבים, שיעורים גבוהים של רזרבות מלמדים על ריכוזיות של אגף התקציבים בשלב ביצוע התקציב", נכתב בדוח, "עבודות מחקר שנעשו בשנים האחרונות מצביעות על קשר שלילי בין ריכוזיות תקציבית לבין אפקטיביות הממשלה".

לדעת המבקר, קובעים פקידי הממשלה סדרי עדיפויות משל עצמם, ללא קשר לסדרי העדיפויות הנקבעים כחוק על ידי הממשלה, ולפחות במקרה אחד הפרישו פקידי האוצר לרזרבה כספים קואליציוניים בניגוד להחלטת הממשלה. כספי הרזרבה מוקצים בחוסר שקיפות ובאופן המקשה לברר אם הכספים הועברו ליעדים להם נועדו.

המבקר מציע שורה של פעולות לתיקון המצב. בין היתר, מציע המבקר לבצע עבודת מטה מסודרת לתכנון התקציב; להגביר את השקיפות לגבי אופן השימוש ברזרבות; ולהקפיד שהרזרבות ישמשו למטרתן המקורית - התאמת התקציבים למטרות להן הם מיועדים.

משרד האוצר: "שימוש ברזרבות הוא כלי ניהולי מקובל"

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "שימוש ברזרבות תקציביות הוא כלי ניהולי מקובל לצורך ניהול סיכונים ושמירה על מרחב גמישות בניהול תקציב. היקף הרזרבות בכלל תקציב המדינה, בהתאם לדוח מבקר המדינה, עומד על כ-4% עד 5% מסך התקציב, נתון שהוא, להערכתנו, סביר בכל קנה מידה אפשרי. עם זאת, משרד האוצר שואף לשפר משנה לשנה את דיוק תחזיות התקציב, וזאת תחת מגבלות לוחות הזמנים להכנת ואישור התקציב.

"כלל נתוני התקציב שעל בסיסם נכתב דוח המבקר, זמינים לעיון הציבור בחוברות התקציב שמוגשות לכנסת, באתר האינטרנט של משרד האוצר (ובצורה גולמית באתר data gov), ואנו מברכים על כל התעניינות ציבורית בהם. ברוח זו אנו גם נלמד לעומקו את דוח המבקר, מתוך שאיפה להפיק ממנו מסקנות שיסייעו בהנגשת נתוני התקציב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully