וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שריפה בדירה: כך תדאגו להפחתת הנזק ולקבלת פיצוי הולם

ניר מלמד

3.4.2018 / 8:00

אירועי שריפות מתרחשים מדי שנה בישראל, גובים קורבנות בנפש וגם גורמים נזקים רבים לרכוש. מה ניתן לעשות כדי למנוע מקרים כאלה וכיצד יש לפעול לאחר שכבו הלהבות? מדריך

צילום:ניב אהרונסון, אבי כהן, רויטרס עריכת וידאו:אביעד בללי

(בווידאו: דיווח מהבורסה בת"א למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS)

השריפה הטרגית שפרצה בדירת המגורים בבאר שבע בשבוע שעבר גבתה קורבנות בנפש וברכוש והיא מצטרפת לשורת מקרי שריפה מצערים שמתרחשים בישראל ובעולם.

על פי נתוני רשות הכבאות וההצלה, מדי שנה מטופלים עשרות אלפי אירועים של שריפות, פגיעה מחומרים מסוכנים ואירועי הצלה אחרים - 62,222 מקרים בשנת 2015 לבדה. לפי נתוני ארגון בטרם לבטיחות ילדים, 61 ילדים מתו בשריפה בעשור האחרון.

שריפה היא אירוע קשה מנשוא בתוצאותיו, על כן חשוב מאוד להיערך ולמנוע מקרים מסוג זה, וכן לדעת מה ניתן לעשות לאחר התרחשותה. ריכזנו עבורכם עצות הנוגעות לשריפה בדירת מגורים.

אילוסטרציה כבאי. ShutterStock
עשרות אלפי אירועים בשנה. שריפה/ShutterStock

מניעה - השקעה קטנה שעושה הבדל גדול

בהשקעה כספית נמוכה, ניתן לרכוש מגוון אביזרים שיוכלו למנוע את השריפה, לעזור בגילויה המוקדם ובכך לצמצם את הנזקים ואף להציל חיים. עלותם של אמצעים לגילוי אש ועשן היא לעתים עשרות בודדות של שקלים.

לדוגמא, מומלץ להתקין גלאי עשן ברחבי הבית ובייחוד בחדרי ילדים בעלות של 80-200 שקל או להניח מטף קטן באזור המטבח בעלות של 150-300 שקל.

בדיקת כיסוי ביטוחי לדירה

יש לבדוק האם הנכס מבוטח. זכרו כי דירות רבות בישראל מבוטחות בביטוח מבנה (אגב נטילת משכנתא או באופן פרטי) המכסה נזקי שריפה.

במידה שכן, הרי שיש לרוב למי לפנות לצורך שיקום נזקי המבנה ואף בעניין התכולה אם רכשתם פוליסה מתאימה. פעמים רבות הנזק נגרם מדירה סמוכה או בשל גורם אחראי אחר ממנו אתם זכאים לפיצוי.

מטף כיבוי. ShutterStock
מטף כיבוי בעלות נמוכה עשוי להקטין את הנזק/ShutterStock

מומחים

לצורך התמודדות עם נזקי שריפה יש צורך במספר מומחים שיבחנו את מקור האש ואת הסיבה להתלקחות ויעריכו את הנזקים שנגרמו. אם תפנו לחברה המבטחת, סביר כי היא תמנה את המומחים הנדרשים.

עם זאת, מומלץ להיעזר בשירות של מומחים שימונו על ידכם - במקרים רבים תמצאו פערים משמעותיים בין מומחה למומחה בקביעת הגורם לשריפה או בהערכת גובה הנזקים.

תיעוד - לצלם, לרשום ולשמור

מעבר לנזקים הנראים לעין, באירוע של שריפה משמעותית, סביר להניח שייגרמו נזקים גם לצנרת הדירה וליתר המערכות העוברות בקירות וברצפה

חשוב מאוד לתעד את הנזקים ככל הניתן. הן באמצעות צילומים והן באמצעות עריכת רישומים מדויקים בנוגע לפעולות המבוצעות ומועדן. כמו כן, חשוב לשמור כל מסמך הנוגע לשריפה (דוח כיבוי אש, התכתבויות עם סוכן/חברת הביטוח) וכמובן, חשבוניות, קבלות וחוות דעת של מומחים שמבקרים בדירה. חברת הביטוח מחויבת להעביר לרשותכם את חוות דעת המומחים שביקרו בדירה.

שימו לב כי בחלק מהנזקים כלל לא תבחינו. מעבר לנזקים הנראים לעין, באירוע של שריפה משמעותית, סביר להניח שייגרמו נזקים גם לצנרת הדירה וליתר המערכות העוברות בקירות וברצפה. נושא זה חשוב מאוד כי לעתים שריפה בדירת השכן, תגרום לנזקים בדירתכם אף אם האש כלל לא חדרה אליה.

בכל הנוגע לנזקי התכולה, בשריפה משמעותית סביר להניח כי פריטים ישרפו קליל. שבו ברוגע ונסו להיזכר ולהכין רשימה של כל הפריטים שניזוקו. ניתן להיעזר בבני משפחה או חברים שפוקדים את דירתכם לעתים תכופות. אם מדובר בפריטים יקרי ערך, נסו למצוא עדויות להימצאותם טרם השריפה בבעלותכם (קבלות, תמונות ישנות). עם הפנייה אל חברת הביטוח וכן עם הפניית שמאי, תידרשו להגיש רשימה ואסמכתאות.

טיפול מקצועי

פנו לגורם מקצועי שיסייע לכם. סוכן ביטוח, לדוגמא, יוכל לסייע לכם מול חברת הביטוח. כאשר הנזקים משמעותיים, מומלץ לפנות לעורך דין מתחום הרכוש שידע לעמוד על זכויותיכם וללוות את ההתנהלות כבר מראשיתה תוך התייחסות לפן המשפטי. עורך דין כאמור, יוכל לסייע לכם בבחירת מומחים מתאימים וכן בהתנהלות מול חברת הביטוח או המזיק.

במקרים רבים, אתם זכאים לפיצוי אף אם לא קיימת פוליסת ביטוח לדירה. לדוגמא, אם השריפה החלה במכשיר חשמלי עקב כשל יצור או שפרצה בדירת השכן. פנו לעורך דין לייעוץ. לרוב, פגישתכם הראשונה עם עורך דין תהיה ללא עלות כך שאין לכם מה להפסד.

מגורים חלופיים

לא תמיד ימהר שמאי חברת הביטוח לקבוע כי דירתכם אינה ראויה למגורים. גם אם יקבע זאת לבסוף, הרי שיעברו מספר ימים בטרם תימסר אבחנתו.

לכן, אם עזבתם את דירתכם, תעדו זאת. שימרו חשבוניות וקבלות מלון בו התאכסנתם, אסמכתאות להוצאות שנדרשו בעטיו של מעבר הדירה (כביסה, ארוחות וכיוצ"ב) וכן הסכמי שכירות דירה חלופית בזמן השיקום.

הכותב הוא עו"ד, מנהל מחלקת רכוש במשרד פייל ושות' עורכי דין המתמחה בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully