וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מישהו מטפל בך: איך להיערך לאובדן יכולת קבלת החלטות?

יוסי כהן

9.4.2018 / 8:00

תיקון בחוק מאפשר לחתום על מסמך הממנה מיופה כוח שידאג לטפל בענייני הממנה במקרה של איבוד יכולת קבלת החלטות. למה זה חשוב ואיך משיגים מסמך כזה? מדריך

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על כסף)

אנשים רבים נוהגים לכתוב צוואות על מנת להחליט מה יעלה בגורל רכושם לאחר מותם, אך אינם מקפידים לתכנן את עתידם במקרה בו לא יהיו כשירים לקבל החלטות בעצמם. אנו עדים ליותר ויותר מקרים בהם אנשים מאבדים את יכולת קבלת ההחלטות, שיקול הדעת והצלילות, ואינם יכולים לקבל החלטות בעצמם, לא לגבי חייהם, לא לגבי רכושם וגם לא לגבי בריאותם. מה עושים?

עד לפני כשנה, היה בית המשפט ממנה אפוטרופוס בהליך בירוקרטי ממושך שכלל הגשת דוח מפורט מדי שנה לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים. בעת מינוי האפוטרופוס לא התחשב בית המשפט ברצונו של החסוי. קולו לא היה נשמע ולא הייתה לבית המשפט היכולת לדעת באמת מה היה רצונו.

מתוך האמונה שהאדם עצמאי אחראי על עצמו ורצונותיו, ולאור תמורות חברתיות ודמוגרפיות כדוגמת העלייה בתוחלת החיים, נוצרה האפשרות להכין "ייפוי כוח מתמשך". זהו תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שנועד להקל על הציבור ולאפשר להסדיר מינוי של מיופה כוח של אדם - בעודו בריא.

אילוסטרציה. ShutterStock
כל אדם יכול לקבוע מי יטפל בענייניו/ShutterStock

מה זה ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם לקבוע באיזה אופן ועל ידי מי יטופלו ענייניו כאשר יימצא בעתיד במצב בו לא יוכל לטפל בכך בעצמו. כל זאת בתנאי שהוא מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי הכוח ובוחר מרצונו את מיופה הכוח, בשלב בו הוא
מסוגל לקבל החלטות, מבין את משמעותן ויכול להוציא אותן לפועל.

מה צריך לעשות?

יש למנות מיופה כוח שיהיה מוסמך לפעול בשם הממנה כאשר לא יוכל עוד לקבל ולבצע החלטות הנוגעות לענייניו בעצמו. הממנה יכול לתת ייפוי כוח מתמשך לכלל ענייניו, האישיים, רכושיים ורפואיים, או לחלקם. מיופה הכוח צריך לפעול על פי הנחיות הממנה ולאשר בכתב בפני עורך דין את הסכמתו להנחיות ייפוי הכוח המתמשך. במקרים שההנחיה היא בלתי אפשרית או בלתי חוקית אסור למיופה הכוח לפעול לפיה.

האם ניתן לבחור יותר ממיופה כח אחד?

כן. ניתן להחליט על מינוי מיופה כוח יחיד (וכן על חליפי) וניתן למנות מספר מיופיי כוח.

מה זה ייפוי כוח מתמשך בעניינים אישיים?

ייפוי כוח זה נוגע לצרכיו היומיומיים של הממנה, למקום מגוריו, לבריאותו, לענייניו הגופניים, הנפשיים או החברתיים. קיימת אפשרות ל"ייפוי כוח מתמשך רפואי" שמתייחס לעניינים הבריאותיים בלבד.

מה זה ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש?

ייפוי זה נוגע לטיפול בנכסים, כספים והתחייבויותיו של הממנה. ניתן לקבוע קביעה כללית ולהשאיר למיופה הכוח את שיקול הדעת לגבי תוכן ההחלטות, או שניתן לתת הנחיות מקדימות לנושאים שונים.

מי יפקח על מיופה הכוח?

הממנה יכול להחליט על "אנשים מיודעים" שלהם ידווח מיופה הכוח על פעולותיו או לקבוע שהאפוטרופוס הכללי יפקח על מיופה הכוח.

האם מיופה הכוח זכאי לתשלום?

הממנה יכול לקבוע שמיופה כוח יקבל שכר, ובמקרה זה גם לקבוע את גובה השכר. בכל מקרה זכאי מיופה הכוח להחזר הוצאות סבירות אם היו לו כתוצאה ממינוי זה.

איך עורכים ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מסוג זה ניתן לערוך רק אצל עו"ד שעבר הכשרה והוסמך על ידי האפוטרופוס הכללי ושאין לו ענין אישי בייפוי הכוח (או אצל בעל מקצוע, אם מדובר על ייפוי כוח רפואי בלבד).

ייפוי הכוח יכלול חתימות של מיופה הכוח, הממנה, עורך הדין וחתימה אלקטרונית. את ייפוי הכוח חובה להפקיד אצל האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

האם כל אחד יכול לעשות או לקבל ייפוי כוח מתמשך?

הממנה ומיופה הכוח צריכים להיות מעל גיל 18. ברוב המקרים, מיופה הכוח ייבחר על סמך יחסי קרבה ואמון (בן משפחה/חבר) או בעל ניסיון רלוונטי כרואה חשבון או כעורך דין.

קיימים מקרים בהם לא יוכל אדם להתמנות למיופה כוח:

(1) מי שמונה לו אפוטרופוס.

(2) מי שהוכרז על ידי בית משפט כפושט רגל או הוכרז כלקוח מוגבל חמור על ידי בנק ישראל.

(3) מטפל של הממנה או מי שמספק לו מקום מגורים בתשלום (למעט בן משפחה).

(4) מי שכבר מונה כמיופה כוח ל-3 אנשים שאינם בני משפחתו.

מתי ייפוי הכוח נכנס לתוקף?

ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקפו רק במידה והממנה יהיה לא כשיר לקבל החלטות לגבי הנושאים עליהם חתם, בהתאם לחוות דעת רפואית, או בכפוף לתנאים שהוגדרו מראש בהסכם.

מי צריך ייפוי כח מתמשך?

באופן עקרוני, הציבור הרחב בכללותו יכול להיערך מבעוד מועד ולמנות מיופה כוח למקרה עתידי. בדרך זו האדם אחראי על גורלו וקובע מראש מי יהיה ממונה עליו ועל ענייניו.

מסמך הבעת רצון

בנוסף לייפוי כוח מתמשך, התיקון לחוק מאפשר להכין מסמך הבעת רצון. למסמך זה חשיבות ומשמעות רבה בקרב הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים (קטינים או בגירים), שכן במקרה בו ההורים עצמם לא יוכלו לתפקד או חלילה במקרה פטירתם של ההורים, המדינה תמנה לילד אפוטרופוס לפי שיקול דעת אנשי מקצוע, ולא לפי רצון המשפחה.

כעת, לאור התיקון לחוק, רשאים בני המשפחה לחתום על מסמך הבעת רצון ולקבוע מי יהיה האפוטרופוס על בנם לאחר שהם לא יוכלו למלא אחריותם כלפיו. לכן, חשוב להסדיר את הגורמים האחראים מבעוד מועד.

הכותב הוא עו"ד מוסמך ייפוי כוח מתמשך, מנהל מחלקת סיעוד במשרד פייל ושות' עורכי דין המתמחה בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully