וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבטחת מידע: כך תוכלו להגן על הסודות המסחריים של החברה שלכם

סער גרשוני

16.4.2018 / 8:00

סוד מסחרי הוא מידע סודי המקנה לבעליו יתרון עסקי. לכן על חברה המעסיקה עובדים להגן על המידע ולמנוע את הפצתו בשגגה או בזדון. כיצד צריך לפעול ואיך מסייע החוק? מדריך

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסה בתל אביב)

חברות ועסקים רבים מחזיקים בסוגים שונים של מידע - חלק ממנו מידע סודי. איזה מידע סודי נופל תחת הגדרה של "סוד מסחרי" וכיצד ניתן להגן עליו ולא לאפשר לעובדי החברה להפיץ אותו בשוגג או לגנוב אותו בזדון. מה ניתן לעשות במקרה של הפרת סודיות. לרשותכם המדריך המלא שיסייע לכם להגן על עצמכם ועל העסק שלכם.

מהו סוד מסחרי?

על פי סעיף 5 לחוק עוולות מסחריות סוד מסחרי הוא "מידע עסקי, מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו".

התנאי היסודי הראשון שמוכיח את קיומו של הסוד המסחרי הוא הגדרת הבעלות עליו. לפי החוק, הבעלים של הסוד המסחרי יכול להיות רק מי שהסוד פותח או הומצא על ידיו או ברשותו או שרכש אותו. במילים אחרות, "לרבות מי שסוד מסחרי נמצא בשליטתו כדין".

עוד באותו נושא

משרד הבריאות מזהיר: ריקול למשחת שיניים קולגייט ביבוא מקביל

לכתבה המלאה

איזה מידע יכול להיחשב כסוד מסחרי?

כדי שהמידע השייך לעסק שלכם יחשב לסוד מסחרי עליו לעמוד בשני תנאים עיקריים: עליו להיות בעל ערך כלכלי ועליו להיות כזה אשר מקנה לבעליו יתרון מסחרי על פני עסקים אחרים באותו תחום. על הסוד המסחרי להיות חסוי, כזה שלא ניתן לגלות אותו בקלות בצורה חוקית.

לדוגמא, הסוד המסחרי אינו יכול להיות רשום באינטרנט הוא יכול להיות נוסחה לייצור מוצר, כגון הנוסחה הידועה של משקה עלי הקוקה הידוע - קוקה קולה. כמו כן, הבעלים של הסוד המסחרי חייבים לנקוט באמצעים סבירים כדי לשמור על הסוד. אם המידע לא מוגן בצורה אקטיבית, הוא לא ייחשב לסוד מסחרי.

דוגמאות לאמצעים סבירים לשמירה על הסוד: החתמה על הסכם סודיות לעובדים החשופים לסוד, נעילת מחשב המכיל מידע על נוסחה כימית שפותחה על ידי חברה, מנגנוני הגנה אלקטרוניים בדרגות חומרה שונות (חומת אש או אמצעי הגנת סייבר אחר שלא מאפשרים פריצה לרשת הפנימית של החברה מבחוץ וממדרים את כל מי שלא צריך את הסוד לצורך מילוי תפקידו).

כיצד ניתן להגן על סוד מסחרי?

להבדיל מסוגי קניין רוחני אחרים הניתנים לרישום, סוד מסחרי אינו ניתן לרישום במאגרים המתנהלים על ידי משרד המשפטים (בדומה לפטנט, מדגם או סימן מסחר) כי מדובר במידע "חשוף" יותר מבחינה משפטית.

חובה ליידע ולהחתים את עובדי החברה ואת כל האנשים הקשורים לעניין על הסכמי סודיות ספציפיים, שיגנו על הסוד ויקבעו מנגנון פיצוי למקרה של הפרת הסוד ו/או שימוש לא חוקי בו.

אילוסטרציה סוד. ShutterStock
חייבים להגדיר מה נחשב מידע סודי/ShutterStock

מהן ההגנות על סוד מסחרי

מסמך הסודיות חייב לכלול הגדרות באשר למה נחשב "מידע סודי" ולקבוע שיש חובה לשמור עליו (במהלך ההתקשרות העסקית ואחריה). במידת הצורך על המסמך לקבוע כי יש להחזיר את כל המסמכים ואמצעי האחסון עליהם נמצא המידע הסודי על ידי מי שחתום על המסמך לבעלי הסוד המסחרי. כמו כן, חייב להיות מצוין הסעד למקרה של הפרת סודיות וגילוי הסוד המסחרי.

מה ניתן לעשות במקרה וסוד מסחרי נגנב?

במקרה וסוד מסחרי נגנב, מדובר בעוולה נזיקית ולכן הפרה זו נופלת תחת פקודת הנזיקין. מעבר לכך, חוק הפיצויים לבעל הסוד המסחרי קובע סעד עד לגובה של 100 אלף שקל ללא הוכחת נזק. בנוסף לענפי משפט נוספים יש נגיעה בגניבת סוד מסחרי: דיני חוזים, עשיית עושר ולא במשפט, דיני קניין וכו'.

ניתן לתבוע מספר עוולות אזרחיות במקביל, אך ההחלטה של בית המשפט לא תאפשר כפל פיצויים או אפשרות התעשרות על חשבון הצד המפר. צעדים נוספים בהם יכול בית המשפט לנקוט: צו להסרת גזל הסוד, תשלום תמלוגים, צו חיפוש ראיון או צו מניעה.

הכותב הוא עורך דין בעל משרד בוטיק בתחום דיני קניין רוחני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully