וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חליתם? כך תדעו כמה פטור מגיע לכם ממס הכנסה

לינוי אולניק

22.4.2018 / 8:32

מי שנפגע ממחלות ונקבעה לו נכות רפואית זכאי לא לשלם מס הכנסה או להחזרי מס. איך מחשבים את שיעור הפטור, האם הוא ניתן רטרואקטיבית ומי בדיוק זכאי לו? מדריך

חמש עובדות על כסף/מערכת "אסור לפספס"

(בווידאו: 5 עובדות על כסף)

אזרחים רבים במדינת ישראל לא מודעים שאחרי שעברו אירוע רפואי כלשהו, כגון מחלה קשה שפגעה ביכולת התפקוד היום יומי שלהם, הם זכאים לפטור ממס הכנסה או להחזרי מס, בהתאם למספר קריטריונים כמפורט בפקודת מס הכנסה. לרוב, מוסדות המדינה לא דואגים לעדכן את הציבור על זכויות אלה. מעבר לכך, תהליך הגשת הבקשה לפטור יכול להיראות מסובך לחלק מהאנשים שבתקופה זו של חייהם מודאגים קודם כל ממצבם הבריאותי שלהם או של קרובי משפחתם.

חשוב ומומלץ לנסות לממש את הזכות הזאת לפטור ממס. החזרי המס שאתם יכולים לקבל או הכספים שיכולים להיחסך, יקלו על חייכם ואף יתכן וכספים אלו יסיעו בהליך ההחלמה. באלו מקרים מתקיימת זכאות לפטור מתשלום מס הכנסה?

לזכאות לפטור ממס זכאי אדם שנכותו הרפואית נקבעה בשיעור העולה על 89% בגין מספר מחלות או ליקויים, או נכה בשיעור של 100% נכות רפואית עבור ליקוי אחד, או אדם עיוור בעל תעודת עיוור, לתקופה העולה על 184 ימים. אדם שנקבעו לו אחוזי נכות רפואית לתקופה קצרה יותר, לא זכאי לקבל פטור ממס. חשוב לשים לב שמדובר בנכות רפואית בלבד ולא בנכות תפקודית.

איך מחשבים את שיעור הנכות הרפואית?

במקרים בהם אדם סובל ממספר מחלות או ליקויים שלכל אחד מהם נקבעו אחוזי נכות בנפרד, שיעור הנכות הרפואית הכללית שלו יחושב באופן הבא:

● סעיף הליקוי או המחלה עם אחוזי הנכות הגבוהים ביותר יחושב במלואו.

● הסעיף השני מחושב מתוך האחוזים שנותרו, אחרי חיסור אחוזי הסעיף הליקוי הראשי.

● כל סעיף הבא (אם ישנו) מחושב מתוך האחוזים שנותרו אחרי חיסור שני הסעיפים הראשונים.

● האחוז הסופי יחושב על ידי חיבור התוצאות שהתקבלו (במידה והתקבל מספר לא שלם, יבוצע עיגול כלפי מעלה.

לדוגמא: חולה מחלה לבבית שסובל גם מבעיה אורתופדית וגם מבעיה גסטרולוגית, קיבל בוועדה רפואית את אחוזי הנכות הבאים: בגין מחלה לבבית - 40%, בגין בעיה אורתופדית - 20% ובגין בעיה גסטרולוגית - 10%. החישוב המשוקלל יבוצע בצורה הבאה:

● עבור מחלה לבבית - במלואם - 40%.

● עבור בעיה אורתופדית - 20% מתוך 60% שנותרו, כלומר 12%.

● עבור בעיה גסטרולוגית 10% מתוך 48% (100% פחות 40% פחות 12%) כלומר 4.8%

● התוצאה הסופית 40 ועוד 12 ועוד 4.8 היא 56.8, ואם נעגל מעלה - 60%.

עוד באותו נושא

משרד הבריאות מזהיר: ריקול למשחת שיניים קולגייט ביבוא מקביל

לכתבה המלאה

האם ניתן לקבל תשלום רטרואקטיבי והאם ניתן פטור לשנים הבאות?

במידה ונקבע במסגרות הועדות הרפואיות שאחוזי הנכות החלו בשנים שקדמו לשנת המס הנוכחית, ניתן להגיש בקשה להחזרי מס רטרואקטיביים. שכירים יכולים לבקש הכרה רטרואקטיבית עד 6 שנים אחורה ועצמאיים עד 3 שנים אחורה מיום הגשת הבקשה (בצירוף השנה הקלנדרית בה הוגשה התביעה).

הפטור יכול להיקבע לצמיתות ויכול שיהיה מוגבל ותחום בזמן בהתאם להחלטת הרופאים בוועדות הרפואיות.

המוסד לביטוח לאומי. ראובן קסטרו
הוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי קובעות את שיעור הנכות/ראובן קסטרו

האם קיימת תקרה לפטור?

פקודת מס ההכנסה מבחינה בין הכנסה מיגיעה אישית, כלומר שכר עבודה, לבין הכנסות שלא מיגיעה אישית, כמו לדוגמה ריבית על פיקדונות וחסכונות או שכר דירה מנכס שבבעלות מבקש הפטור. נכון לשנת 2017, יינתן פטור ממס עבור הכנסה של עד 606 אלף שקלים לשנה מיגיעה אישית, במידה ונקבעו לאותו אדם אחוזי נכות ליותר מ-365 ימים. במידה ומדובר בתקופה שבין 185 ל-365 ימים, תקרת הפטור מיגעה אישית היא 72,720 שקלים חדשים.

פטור ממס על הכנסה שלא מיגיעה אישית יינתן רק למי שהכנסתו מיגיעה האישית לא מגיעה לתקרת המינימום, כלומר עד 72,720 שקלים.

מי יכול לקבוע את הנכות?

אחוזי הנכות נקבעים על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי במקום מגוריו של המבקש. הקביעה מתבצעת לפי רשימת המבחנים הרפואיים שבתקנות הביטוח הלאומי. ברשימה מופיע אחוז נכות מוגדר לכל ליקוי רפואי.

הכותבת היא עורכת דין העוסקת במימוש זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה, משרד הבריאות, חברות הביטוח וגופים נוספים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully