וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממשלה מתקשה להפחית בעול הרגולציה

6.5.2018 / 7:00

דוח שמפרסם משרד ראש הממשלה בנושא תוכנית החומש לקיצוץ הרגולציה בישראל ב-25% - מהלך שאמור להוביל לחיסכון של מיליארדי שקלים - מגלה שכל משרדי הממשלה שותפים למשימה, אבל לא כולם עושים משהו בעניין. בדיקת וואלה! עסקים

"יחסים חזקים מתמיד" - נתניהו: אדון עם שר החוץ האמריקני בתוקפנות האירנית הגוברת ובהסכם הגרעין עם איראן. רוני כנפו
ראש הממשלה בנימין נתניהו/רוני כנפו

4 שנים מאז הכריזה הממשלה על תוכנית חומש שנתית לקיצוץ הרגולציה ב-25%, ולחיסכון של מיליארדי שקלים למשק, מתקשים במשרד ראש הממשלה להציג תוצאות מרשימות. הבוקר (ראשון) יגיש ראש הממשלה בנימין נתניהו לכנסת את ספר התוכניות להפחתת הנטל הרגלוטורי. על פי הערכות משרד ראש הממשלה, הסתכם החיסכון בבירוקרטיה עד כה במיליארד שקלים.

את התוכנית מובילה יחידה שהוקמה במשרד ראש הממשלה, המנחה גופים פנימיים במשרדי הממשלה. תפקיד היחידה הוא לסרוק את התקנות ולזהות תקנות וחוקים מכבידים שלא לצורך על הציבור. על פי הערכות, גורמת הרגולציה המיותרת לנזקים של כ-100 מיליארד שקל לשנה.

התוכנית יצאה לדרך באיחור של שנתיים, במהלכן לא עצרה הבירוקרטיה והמשיכה לייצר במרץ עוד חוקים ותקנות. למעשה, ישראל שוברת שיאים - בכל המדדים המודדים את העול שמטילות התקנות הממשלתיות על עסקים ותושבי המדינה. הביצוע התמהמה בגלל הבחירות שהוכרזו זמן קצר לאחר אישור הממשלה. 2015 הוכרזה כשנת "פיילוט", ואנשי משרד ראש הממשלה, האחראי על הביצוע והמעקב אחרי התוכנית, מתחילים היום את הספירה משנת 2016.

מהדיווחים עולה שגם כאשר מצליחים משרדי הממשלה לגבש תוכנית להקלת נטל הרגולציה, מתמהמה הביצוע של התוכנית במשך שנים ארוכות. גם היום, מודים אנשי משרד ראש הממשלה, קשה לדעת במה הצליחה הממשלה יותר: חיסול חוקים ותקנות המכבידים על הציבור שלא לצורך, או ביצירת תקנות חדשות.

כולם שותפים למשימה - אבל לא כולם עושים משהו בעניין

רשות המסים גיבשה לאחרונה תוכניות צנועות להקלות בנהלי פתיחת תיק במע"מ ובמס הכנסה והנפקת אישורים. התוכניות אמורות לחסוך עשרות מיליוני שקלים, אך טרם יצאו לפועל

דוח מפורט שמפרסם היום המשרד, מגלה שכל משרדי הממשלה שותפים למשימת הפחתת הרגולציה - אבל לא כולם עושים משהו בעניין. הדוח עוקב אחר יישום ההחלטות להקטנת הרגולציה, עליהן הוחלט בשנים 2015-2016, וכן תוכניות נוספות שגובשו בשנה שעברה.

על פי הדוח, משרד הבינוי והשיכון מימש את מרבית התוכנית להפחתת הבירוקרטיה של רישום ברשם הקבלנים. עם זאת, המשרד לא גיבש בשנה שעברה תוכניות נוספות להפחתת הרגולציה. גיבוש תוכנית הקלות בתחום מכר דירות נדחה לשנה הנוכחית.

משרד האנרגיה גיבש 3 תוכניות, אך הצליח רק בביצוע חלקי מאוד (40%) של הקלות בפיקוח על יבוא מכשירי חשמל.

משרד הבריאות הצליח בביצוע חלקי של רפורמה בתחום הפיקוח על ענף התמרוקים (22%). הצלחה משמעותית יותר הייתה למשרד לביטחון פנים, שצמצם את חובת בתי העסק להעסיק מאבטחים, והקל בדרישות למתקני כיבוי בבתי עסק קיימים. החלטות אלה חסכו מאות מיליוני שקלים למגזר העסקי.

משרד הביטחון הצליח בביצוע של מרבית ההחלטות להקלה בתחום יבוא כלי ירייה ויצוא ביטחוני.

משרד הכלכלה הצליח לבצע במלואן 2 מתוך 4 תוכניות להקלת הנטל בתחום התקינה. ברשות להגבלים עסקיים, שהיא חלק מיחידות המשרד, גובשה בשנה שעברה תוכנית להקלה בטיפול בבקשות מיזוגים, אולם היא טרם בוצעה.

רשות המסים גיבשה לאחרונה תוכניות צנועות להקלות בנהלי פתיחת תיק במע"מ ובמס הכנסה והנפקת אישורים. התוכניות אמורות לחסוך עשרות מיליוני שקלים, אך טרם יצאו לפועל.

ליצרן העיקרי של תקנות וחוקים, משרד המשפטים, יש תוכניות להקלות משמעותיות בהוצאת צו ירושה והפחתה בצורך בחתימות נוטריונית. התוכניות גובשו בשנה שעברה, אבל במשרד לא ממהרים להוציא אותן לפועל. על פי התוכנית, תקוצץ הבירוקרטיה רק בשנת 2019-2020.

מהתאחדות נתעשיינים נמסר בתגובה לפרסום: "הנטל הרגולטורי ממשיך להוות משקולת כבדה על גב המגזר העסקי בישראל, רגולציות חדשות צצות חדשות לבקרים, ויש צורך בעבודה מאומצת יותר של כלל הגורמים על מנת ולהפסיק את הפגיעה המתמשכת בקטר שמניע את גלגלי המשק. גם אם הדרך נכונה עלינו להגיע ליעד של התאמת הרגולציה בהקדם האפשרי כדי לקדם השקעות ולפתח את התעשייה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully