וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסעדנים שלא שילמו מס על העסקת זרים לא יקנסו

15.5.2018 / 21:34

אחרי מחלוקת ארוכה הגיעו ועדת הכספים ורשות המסים להסכמה לפיה יבוטלו הקנסות על החוב של המסעדנים והמלונאים. מומחה בענף המסעדנות: "ביטול הקנסות ופריסת החובות הם בלוף"

עריכה: תום זואילי

(בווידאו: בג"ץ הכריע - שוהים בלתי חוקיים ישתחררו מסהרונים)

ועדת הכספים הגיעה להבנות עם רשות המסים בעניין הסדרת חובם של מעסיקי מבקשי המקלט בגין היטל עובדים זרים שהיו אמורים לשלם. על פי ההסדר יבוטלו הריביות שהוטלו על החוב וכן הקנסות שהוטלו עליו. על פי ועדת הכספים סכום החוב הכולל יירד בעשרות אחוזים.

על פי הסיכום, העסקים יחולקו ל-3 סוגים: עסק עם מחזור של יותר מ-20 מיליון שקל ישלם עד סוף חודש יוני 45% מהחוב, עסקים בעלי מחזור של 5 עד 20 מיליון שקל ישלמו 30% מהחוב בשני תשלומים - בסוף חודש יוני ובסוף חודש יולי. עסקים בעלי מחזור של פחות מ-5 מיליון שקל ישלמו 15% מהחוב גם הם בשני תשלומים באותם מועדים. בנוסף, יתרת החוב תיפרס ל-36 תשלומים, כאשר 5% יוותרו לתשלום בחודש ה-37. לצד אלה תהייה אפשרות של סיוע נוסף במקרים של עסקים שיתקשו לעמוד במתווה.

לאחרונה נקבע כי על מעסיקים לשלם היטל של 20% למדינה גם על מבקשי מקלט בעלי רישיון שהייה זמני, המוגדרים כשוהים מוגנים ומנועי הרחקה. אלא שבקרב המתנגדים להחלטה טוענים שגבייה רטרואקטיבית של ההיטל מהווה, למעשה, גזר דין מוות על עסקים קטנים ובינוניים - שגם כך נאנקים תחת עומס המסים והרגולציה.

חלוקת מכתבי גירוש של רשות ההגירה למבקשי מקלט, לשכת ההגירה, בני ברק, 4 בפברואר 2018. יותם רונן
מבקשי מקלט/יותם רונן

"ביטול הקנסות הוא בלוף"

בספטמבר 2017 קבע בית המשפט העליון כי היטל עובדים זרים מוצדק ויש להטיל גבייה רטרואקטיבית על בעלי עסקם שלא שילמו לרשות המסים היטל זה או שרשות המסים לא גבתה את הסכום הזה שהצטבר. ברשות המסים החלו להוציא שומות בהיקפים של מאות אלפי עד מיליוני שקלים לבעלי עסקים. שומות אלה הביאו למחאה אליה הצטרפו המלונאים והמסעדנים. העניין הגיע לשולחן ועדת הכספים אשר קראה לצדדים לשבת ולחשוב כיצד פותרים את המחלוקת הזו.

בתחילה הצהירו ברשות המסים כי תתבצע הקטנת ריבית וקנסות ופריסת חוב ל-36 תשלומים, מה שנתפש בעיני המסעדנים כזריית חול בעיניהם. ועדת הכספים המשיכה להילחם ברשות המסים בשיבות סוערות, תוך כדי איום להגיע לכנסת ולחוקק חוק שיבטל את ההיטל הזה. היום התקיימה ישיבה נוספת והצדדים הגיעו להסכמות בוועדת הכספם שהחוב המקורי ישאר על כנו ורק יגבה בצורה מקלה יותר.

רו"ח תיקו פרנקו, הנחשב למומחה בתחום המסעדות, הברים והבתי הקפה טוען כי לא מדובר בבשורה משמעותית לבעלי העסקים והמסעדנים נוכח העובדה שניסתם הגולל על ציפיית המעסיקים לביטול רטרואקטיבי של היטל זה או לחלופין פריסת חוב הרבה יותר ארוכה מ-36 חודשים.

בשיחה עם וואלה! עסקים הסביר פרנקו כי "גם כאן מדובר בהרבה מלל אך פחות חסד. גם היום כשוועדת הכספים אולי מתהדרת בהגיעה להבנה עם רשות המסים גם כאן, החוב נשאר על כנו והוא עיקר העניין. בדרך כלל הקנסות מבוטלים, בטח ובטח באירוע שרשויות המס התמהמו במשך שנים מלאכוף את החוק הזה למה שיהיה קנס? העמימות הזאת יצרה רוח גבית למעסיקים להבין שיכול להיות שההיטל הזה לא נכון ולא מוצדק".

לדברי פרנקו, "ביטול הקנסות הוא בלוף, פריסת החוב ל-3 שנים היא בלוף משום שהיום בדרך כלל מאשרים בין 12 ל-18 תשלומים ממילא ולעיתים חריגות מאשרים גם 36 ולכן ההטבה של החלוקה ל-36 היא לא כזו יוצאת דופן. מה גם שכדי לקבל כזו הטבה אתה אמור לשלם שליש מראש. מדובר במקדמה לא מבוטלת בהקף של 30% או 45% של החוב במקרים של מעסיקים בהיקף מחזורים גדול. גם ביטול הריבית שזו ההטבה היחידה שיכולה להחשב לאפקטיבית - מדובר בהטבה שלא עולה על שיעור ריבית אפקטיבי של 18% ולא עשרות אחוזים כפי שכולם מתדהרים, מה גם שאם אתה משלם מראש שיעור הריבית האפקטיבי עולה עוד יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully