וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה ההיסטורית במשק החשמל יוצאת לדרך

17.5.2018 / 14:30

אחרי 22 שנים של ניסיונות להגיע להסכמה, חתמו משרדי האוצר והאנרגיה, חברת החשמל, ארגון העובדים, ההסתדרות ורשות החשמל על ההסכם לפיתוח משק החשמל. הרפורמה אמורה לחזק את התחרות לטובת הצרכן ולאפשר התייעלות דרמטית בהוצאות חברת החשמל

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: משרד האוצר השיג מתווה לרפורמה במשק החשמל)

היסטוריה במשק החשמל: לאחר 22 שנים של ניסיונות להגיע להסכמה על רפורמה מקיפה, וחצי שנה לאחר שהוסכמו עקרונותיה, הוסכמו היום (חמישי) פרטיה של הרפורמה הגדולה והמקיפה ביותר שבוצעה אי פעם במשק הישראלי - הרפורמה במשק החשמל ובחברת החשמל. נוסח ההסכמות יובא לאישור הממשלה בשבוע הבא.

במסגרת הרפורמה, תוגבר התחרות בתחום ייצור החשמל, באמצעות מכירת חלק מאתרי הייצור של החברה והפיכת יחידת ניהול מערכת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת; תיפתח תחרות בתחום האספקה; ויתבצע שינוי מבני שישפר וייעל את פעילותה של חברת החשמל.

במסגרת זאת, החברה תמקד את השקעותיה ברשת ההולכה והחלוקה, באופן שיבטיח את אמינות אספקת החשמל לכלל הצרכנים בישראל; ותקים במקביל שני מחז"מים (תחנות כוח במחזור משולב) חדישים.

הרפורמה קובעת מתווה התייעלות, במסגרתו תקטן מצבת כ"א של חברת החשמל ב-25% ע"י פרישה מרצון של 1,800 עובדים, בנוסף ל-1,000 שכבר פרשו לאחרונה

במשרדי האוצר והאנרגיה מסבירים היום כי הרפורמה קובעת מתווה התייעלות חסר תקדים, במסגרתו תקטן מצבת כוח האדם של חברת החשמל בכ-25% על ידי פרישה מרצון של כ-1,800 עובדים, בנוסף ל-1,000 שכבר פרשו לאחרונה.

מעבר לזאת, ההסכמות ברפורמה יאפשרו עדכון משמעותי של יחסי העבודה בחברה, כולל מעבר של שכבת הניהול הבכירה לחוזים אישיים, בהתאם למקובל בחברות מובילות במשק.

עוד מציינים שם כי הרפורמה, אשר בהיגויה השתתפו כלל גורמי המדינה האחראיים לנושא, ואשר הושגה תוך הסכמה עם ההסתדרות והחברה בנושאים השונים, תבטיח את פיתוחו של משק החשמל בישראל, תחזק את איתנותה הפיננסית של חברת החשמל ותשמור על זכויות העובדים.

עוד באותו נושא

במהלך הלילה הושג הסכם קיבוצי חדש בחברת החשמל

לכתבה המלאה
תחנת הכוח אורות רבין – חדרה. רויטרס
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה/רויטרס

"צעד חשוב קדימה לקראת בניית משק חשמל תחרותי"

הרפורמה הובלה מצד המדינה על ידי מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ומנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי; מצד החברה על ידי יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, ומנכ"ל החברה, עופר בלוך, ומצד ארגון העובדים על ידי יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ויו"ר הוועד הארצי של עובדי חברת החשמל דוד (מיקו) צרפתי.

שר האוצר, משה כחלון, אמר: "לפני 23 שנים התקבלה החלטת ממשלה לעשות רפורמה בחברת החשמל. צריך להגיד את האמת - 7 ממשלות ישראל הקודמות כשלו באתגר. אני יודע שכולם עסוקים במי ניצח ומי הפסיד, אבל אני יכול כבר לגלות לכם מי המנצחים האמיתיים: אזרחי ישראל. במסגרת הרפורמה דרשנו כי יצרנים פרטיים יוכלו למכור חשמל מוזל ישירות לאזרחים. כי מגיע להם ליהנות מהתחרות ומירידות המחירים שיבואו בעקבותיה - לא פחות מלמגזר העסקי. אני מקווה שבמסגרת המהלך, כבר בקרוב תושבי עוטף עזה ייהנו מחשמל מוזל".

שר האוצר הוסיף כי "ההטבה של חשמל חינם לא מתאימה למציאות הציבורית של ימינו, ודרשנו לבטל אותה במסגרת הרפורמה. הרפורמה הזו מביאה למדינת ישראל בשורה כלכלית-חברתית עם פתיחת התחרות והשלכותיה, בשורה סביבתית עם צמצום השימוש בפחם ובשורה לאומית-אסטרטגית בשכלול ופיתוח משק החשמל הישראלי."

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הוסיף כי "מדובר ברפורמה היסטורית הטובה ביותר מכל הנוסחאות של השנים האחרונות, שתביא לתחרות במשק החשמל, למודרניזציה של מערכת החשמל ולהתייעלות חברת חשמל, באופן שישרת את מדינת ישראל ואזרחיה. אחרי 22 שנה של ניסיונות חוזרים ונשנים, הושגה רפורמה ראויה".

יו"ר חברת החשמל ציין כי "משק האנרגיה כולו, ובראש ובראשונה חברת החשמל, יוצאים לדרך חדשה. הרפורמה ההיסטורית לא רק מסדירה את מעמד החברה ביחס למשק ומייצרת תשתית בריאה לתחרות, אלא גם תביא לירידת יוקר המחייה, מיצוי מיטבי של מהפכות הגז והטכנולוגיה לטובת הציבור הישראלי, ותתרום תרומה מכרעת לקידום הצמיחה הכלכלית במדינת ישראל".

יו"ר ועד עובדי חברת חשמל אמר בהקשר זה כי "הרפורמה במשק החשמל הכרחית להמשך קיומה של חברת החשמל. יחד עם זאת, כמו בכל מו"מ, נדרשנו לעשות ויתורים כואבים מבחינתנו העובדים, מתוך תחושת אחריות כוועד להמשך עתידה של חברת החשמל ועתידם הכלכלי וביטחונם התעסוקתי של העובדים".

יו"ר רשות החשמל, אסף איילת, מסר: "הרפורמה, ובפרט הוצאת יחידת ניהול המערכת ואתרי הייצור מחברת החשמל, יסייעו במזעור ניגוד העניינים הקיים היום במשק החשמל ובהסדרת מבנה יעיל ואפקטיבי למשק. המהלך יסייע לשיפור התכנון ארוך הטווח במשק, לקידום חדשנות, לקידום מנגנוני סחר בחשמל ולמזעור עלויות לאורך זמן".

הממונה על ההגבלים העסקיים, מיכל הלפרין, אמרה: "הרפורמה המוצעת היא צעד חשוב קדימה לקראת בניית משק חשמל תחרותי. היא יוצרת תמריצים גבוהים להשקעה בתשתיות, ומרכזת את עיקר פעילותה של חברת החשמל בהולכת חשמל, תוך שהיא מקטינה את מעורבותה בייצור והספקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully