וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקנות החדשות שיבטיחו שתקבלו את כל הפנסיה שלכם

ירון הרן

23.5.2018 / 9:54

תקנות חדשות נועדו להבטיח העברה מסודרת של כספי הפנסיה של העובדים מהמעסיק לגופי החיסכון ושמירה על זכויותיהם הסוציאליות. מהם הכללים החדשים ועל מי הם חלים?

צילום:ניב אהרונסון עריכת וידאו:ניר חן

(בווידאו: דיווח למהדורה המרכזית של וואלה! NEWS מהמסחר בבורסת תל אביב)

בשנים האחרונות היו תקלות רבות בהעברת כספי ההפרשות הסוציאליות של העובדים על ידי המעסיק לגופים המוסדיים. נטיית העובדים שלא לקרוא, לבטח לא לעומק, את הדוח השנתי שנשלח אליהם על ידי הגוף בו נחסך עבורם הכסף היא בעיה גם עבור המעסיקים - לעיתים קרובות התקלה התגלתה רק לאחר מספר שנים ובמהלך הזמן נוצרה פגיעה כלכלית משמעותית ותיקונה הצריך ביצוע בדיקות מעמיקות וניתוב משאבי זמן אדירים, הן מצד העובד והן מצד המעסיק.

התקלות שבאו לידי ביטוי בהפרשה חלקית של הסכום או אי העברה כלל של הכסף על ידי המעסיק לגוף המוסדי, לא נבעו לרוב מכוונת זדון של המעסיק אלא בשל אי סדר קיצוני - לכל בית עסק נתנה הרשות לדווח על ההפקדות באופן שנראה לו. לא היה מבנה אחיד וכל אחד דיווח בפורמט אחר - מצב שהגביל משמעותית את היכולת לאתר בזמן אמת את הטעויות. תקנות חדשות נועדו לעשות סדר בבלגן.

זוג אצל יועץ פנסיוני. ShutterStock
לוודא שכל הכסף עבר/ShutterStock

על מי חלות התקנות החדשות?

החל מחודש פבואר 2018, כל בית עסק שמעסיק 20 עובדים ומעלה מחויב לפעול על פי תקנות חדשות בנושא. עד כה, התקנות חלו רק על בתי עסק שהעסיקו לכל הפחות 50 עובדים. התקנה הנוכחית מגדילה משמעותית את מספר בתי העסק שנדרשים לפעול על פיהן.

על מנת למנוע את התקלה, נקבע כי על המעסיק לדווח בפורמט. מה הכוונה וכיצד כלל הדבר מיטיב את מצבם של העובדים?

על פי התקנות, המעסיק נדרש לדווח על הפקדות לחיסכון הפנסיוני באמצעות מילוי קובץ שהפורמט שלו נקבע על ידי רשות שוק ההון, ביטוח והחיסכון במשרד האוצר. הקובץ כולל בין היתר שדות חובה לגבי פרטי מעסיק ופרטים מלאים על ההפרשות לתוכניות החיסכון השונות לכל עובד, את פרטי התשלום בפועל לגוף המוסדי (כמו למשל העברה בנקאית), ונתונים נוספים. בכך למעשה יצרה רשות שוק ההון שפה אחידה שמחייבת את כל הנוגעים בדבר וזאת על מנת למנוע מצב של חוסר התאמה בין הדיווח של המעסיק לבין שיוך הכספים בפועל על ידי הגוף המוסדי בתוכניות העובדים.

ובכל זאת, טעויות מתרחשות. כיצד המעסיק ידע על כך?

לא יאוחר מ-5 ימי עסקים מהמועד שבו דיווח המעסיק, יידע הגוף המוסדי את המעסיק האם כל הדיווחים בוצעו בהצלחה

קודם לכניסת התיקון לתוקף, החוק לא הטיל חובה על הגוף המוסדי ליידע את המעסיק על בעיות שהתגלו בהפרשת הכספים. אולם מחודש פברואר, נקבע כי לאחר שהקובץ מועבר, מחויב הגוף אליו הועבר הכסף לתת משוב באופן הבא: 3 שעות לאחר קליטת הקובץ, יועבר משוב ראשון שיבהיר האם הקובץ הועבר באופן תקין.

לאחר מכן, לא יאוחר מ-5 ימי עסקים מהמועד שבו דיווח המעסיק, יידע הגוף המוסדי את המעסיק האם כל הדיווחים בוצעו בהצלחה ואם לא, עליו לפרט את הסיבה לכך. בתום כל חודש ובסוף כל שנה, יצא דוח שכולל פירוט מלא על מכלול הכספים שהפורשו ונקלטו כמו גם על יתרת הכספים שטרם נקלטו באופן תקין.

על מי מוטלת החובה לטפל בתקלות?

אם המשוב העלה כי קיימות בעיות בקליטת הכספים, התיקון לחוק קובע כי על המעסיק לטפל בכלל הדיווחים השגויים והתקלות שנמצאים תחת אחריותו. חובת משלוח המשוב נועדה גם כדי למנוע מקרים רבים בהם המעסיקים הפרישו סכומים גבוהים מאלו שנדרשו היות ולא התאפשר להם לאתר את האסמכתאות שהעידו על הזרמה תקינה של מלוא הכסף.

אילוסטרציה. ShutterStock
העובדים יקבלו הודעה שהכסף הועבר/ShutterStock

האם המעסיק רשאי לקזז את הסכום העודף שהופרש?

ישנם גם מקרים בהם המעסיק מפריש לתוכנית החיסכון הפנסיוני סכום גבוה מהנדרש, בין אם בשל עדכון רטרואקטיבי שחל בגובה שכרו של העובד ובין בשל טעות. קודם לתיקון, המעסיק יכול היה לקזז את הסכום העודף שהופקד מגובה ההפרשה הבאה. אולם התקנות החדשות אסרו זאת. במקרה כזה, על המעסיק לשלוח קובץ ייעודי לגוף המוסדי שכולל בקשה להחזר הפקדת היתר וזה יבדוק האם ניתן להחזיר את הכסף.

מי אחראי לידע את העובד על קליטה מוצלחת של הכספים שהופרשו?

נקבע כי מדי חודש, תשלח הודעות SMS לעובד על ידי הגוף אליו הועברו הכספים, שכוללת מידע על קליטתם או על הפסקה בהפקדת תשלומים.

הכותב הוא מנכ"ל חברת עוקץ פנסיה שעוסקת בתפעול וסליקה פנסיונית


רוצים לקבל את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully