וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פושטים רגל? כך תוכלו בכל זאת לטוס לחו"ל

אורי גילת

24.6.2018 / 8:14

הליך פשיטת רגל נועד להגן על הנושים ולכן הוא מטיל על החייב מגבלות שאחת מהן היא איסור יציאה לחו"ל. מתי ישקול בית המשפט לאפשר את הטיסה בכל זאת? מדריך

שדה תעופה נתב"ג נוסעים טיסה. ShutterStock
הטיסה והשהות בחו"ל הפכו לזולים מאוד. נתב"ג/ShutterStock

עשרות אלפי ישראלים נמצאים ברגע נתון בהליכי פשיטת רגל. על פושטי רגל חלות מגבלות רבות, ביניהן גם איסור יציאה מגבולות הארץ. אך כדאי לדעת כי בנסיבות מסוימות ובתנאים מסוימים ניתן לקבל אישור מיוחד ולצאת מהארץ.

תפקידו של הליך פשיטת הרגל הוא להגן על חייבים שאינם מסוגלים לשלם את חובם ולאפשר למי שאינו יכול, באמת ובתמים, לשלם את חובותיו להתחיל פרק חדש ונקי מחובות. מצד שני, במסגרת ההליך מכונסים כל נכסיו של החייב, ככל ויש כאלו, על מנת לחלק אותם באופן מוסדר בין הנושים, ובכך, לשלם להם לפחות חלק מהחוב המוכח על ידם - שגם אושר על ידי הנאמן שהתמנה על ידי בית המשפט.

אחת מן המגבלות המפריעות ביותר לפושטי הרגל היא איסור היציאה לחו"ל. הפרעה זו בולטת בעיקר בשנים האחרונות, כאשר הטיסה והשהות בחו"ל הפכו זולות מאוד. חייבים רבים מסוגלים, מכספם הפרטי או באמצעות סיוע מבני משפחה, לממן טיול קצר לחו"ל - בעיקר כאשר מדובר בשהות קצרה של מס' ימים בקפריסין? רומניה או יעדים זולים אחרים.

נוהל ברור של הכונס הרשמי

חשוב לציין כי לא פעם היציאה לחו"ל אינה לצורך בילוי, אלא בגין טיפול רפואי מסוים, השתלמות בתחום מקצועי, או לצורך עבודה. במקרה בו קיימת חשיבות ליציאתו של החייב לחו"ל, ניתן להגיש בקשה מנומקת לבית המשפט ועל מנת לייעל את ההתנהלות, רצוי כי בקשה זו תגובה בעמדתו החיובית של הנאמן שהתמנה בתיק.

קיים נוהל ברור אותו מתווה הכונס הרשמי ולפיו הנאמן בודק ושוקל מספר דברים עיקריים וחשובים. ראשית, מה הסיבה בגינה מבקש החייב לצאת לחו"ל, מי מממן את הטיסה ואת שהותו של החייב בחו"ל, מהו יעד הנסיעה ולכמה זמן. הנאמן יבדוק את התנהלותו של החייב בהליך, האם צו התשלומים משולם כסדרו וללא כל פיגורים, האם הדוחות מוגשים באופן סדיר ובצירוף אסמכתאות. לבסוף יבקש הנאמן 2 ערבים טובים שהכנסתם נטו אינה נמוכה מ-7,000 שקל, ולא מתקיימים כנגדם הליכי הוצל"פ. כנגד ערבים אלו יוצא צו עיכוב יציאה מהארץ, עד לחזרתו של החייב ארצה. במקרים קיצוניים, הנאמן רשאי גם לבקש ערבות כספית.

בקשה לביטול צו עיכוב יציאה מהארץ במסגרת הליך פשיטת הרגל היא בקשה מורכבת ודורשת מעורך הדין דיוק בפרטים ונימוק משכנע באשר לשאלה מדוע החייב מבקש לצאת לחו"ל. הכנת בקשה זו, לרבות החתמתם של הערבים, אורכת זמן, ויש להיערך לכך מבעוד מועד. אסור לדחות ולהמתין סמוך למועד בו החייב מבקש לצאת מהארץ. לכך יש להוסיף את ההתנהלות מול הנאמן ולבסוף להמתין להחלטת בית המשפט - הגורם המכריע האם החייב יהיה רשאי לצאת או לא. מומלץ וחשוב להיוועץ עם עורך דין מיומן אשר בקיא ומכיר מקרוב את הפרוצדורה הנדרשת.

עוד באותו נושא

לא רק ענבל אור: מתי מותר לפושט רגל לפתוח ולנהל עסק?

לכתבה המלאה

הכותב הוא בעלי משרד עורכי דין אורי גילת ושות, המתמחה בהליכי חדלות פירעון, הליכי פשיטת רגל והוצאה לפועל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully