וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החברה פשטה את הרגל: מהן זכויות העובדים?

אסף מסדה

28.6.2018 / 8:09

חברות רבות הנקלעות לקשיים מוכרזות כפושטות רגל ונכסיהן נמכרים כדי להחזיר חובות שצברו. אבל יש גורם שעלול להישכח בתהליך - עובדי החברה. מה מגיע להם? מדריך

פשיטת רגל. ShutterStock
פשיטת רגל/ShutterStock

לאחרונה אנו שומעים על עוד ועוד חברות שנכנסות לקשיים כלכליים, עובדים שלא מקבלים שכר או שמגלים שלא מפרישים להם את הכספים לפנסיה וחברות המגיעות עד כדי פשיטת רגל.

מהם זכויות העובדים במקרים כאלה וכיצד עליהם לפעול כדי למצותן?

מה קורה אם לא משלמים לכם משכורות?

במקרה בו לא משולמת לעובד משכורת, רצוי להתחיל לבדוק בחשאיות האם הבעיה ממשיכה גם במקומות אחרים. למשל, כדאי לבדוק מול הביטוח הפנסיוני האם הסכומים הנדרשים הועברו אליו. אם מתגלה כי המעסיק אינו משלם את כל חובותיו, יש לפנות לעורך דין העוסק בתחם, על מנת שיבחן מהי הדרך הנכונה לגבות את הכספים המגיעים, והאם נכון יהיה לפרק את החברה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה זה פירוק והקפאת הליכים?

הקפאת הליכים ופירוק זמני הם הליכים שמשמעם שבית המשפט ממנה בעל תפקיד מטעמו - עורך דין או רו"ח - אשר תפקידו הוא להפעיל את החברה מתוך מטרה לנסות למכור את הנכסים שלה ולאפשר לעובדים להמשיך לעבוד. המטרה היא לא אחת להבריא את החברה או לחילופין למכור אותה לשם המשך הפעלתה. לנאמן יש את אותם סמכויות שהיו להנהלה טרם הקפאת ההליכים אך כל שינוי שהוא עורך בחברה מחייב את אישור בית המשפט.

פירוק הוא מצב בו ממנים מפרק קבוע לחברה שמטרתו לכנס את סך הנכסים והמשאבים של החברה על מנת לשלם את חובותיה. במקרה זה המטרה אינה להמשיך ולהפעיל את החברה אלא להביא לסיום חייה תוך כיסוי מקסימום מחובותיה.

במקרה של פירוק זמני, לא ניתן להגיש להגיש תביעות חוב לביטוח הלאומי. במקרה שניתן צו פירוק קבוע, ניתן להגיש תביעות חוב לביטוח הלאומי.

ממי ניתן לגבות את הכספים המגיעים לעובד?

הביטוח הלאומי אינו משלם את החובות לעובדים במקרה של הקפאת הליכים אלא בעל התפקיד שמונה על ידי בית המשפט. במקרה של פירוק זמני, לא ניתן להגיש תביעות חוב. בתנאים מסוימים, ניתן לבקש מבית המשפט לבצע הקדמת תשלומים על חשבון התשלום אותו ישלם בעתיד הביטוח הלאומי.

במקרה של פירוק נחשבים העובדים למפוטרים, כאשר הביטוח הלאומי מכסה להם סכום של עד 112 אלף שקל ולמעשה הם אינם כפופים לסדר הנשייה.

האם ניתן לתבוע חודש התראה והאם ניתן לתבוע פיצויים?

הביטוח הלאומי משלם לעובד את המשכורות שלא שולמו בשנה האחרונה, תקופת ההודעה המקודמת, פדיון חופשה, הפרשי הבראה והפרשי פיצויים. אם לעובד יש ביטוח פנסיוני פעיל, הביטוח הלאומי לא ישלם את לעובדים הפרשי תגמולי ביטוח פנסיוני, אלא לקופה בלבד, ובתנאי שיגיש תביעה.

תוך כמה זמן בדרך כלל מקבלים את הכסף ובמה זה תלוי?

את הכסף מהביטוח הלאומי ניתן לקבל בתוך כ-7 חודשים ממועד מתן צו הפירוק (לכל הפחות), כאשר המשתנים הם מועד הגשת תביעת החוב (ניתן להגיש את התביעה בתוך 6 חודשים ממועד מתן צו הפירוק), אחרי ההגשה יש לחכות לבדיקת המנהל המיוחד ולבדיקת הביטוח הלאומי.

תוך כמה זמן צריך להגיש את הבקשה?

גם לעיתוי הגשת הבקשה יש השלכות ולכן מאוד מומלץ להתייעץ עם עו"ד בנושא. בין היתר תפקידו של עורך הדין לאסוף כמה שיותר מידע שיאפשר להגיש את הבקשה במועד הנכון. לעיתים עובדים של חברה שנקלעה למשבר בוחרים להתפטר מעבודתם - חשוב לציין כי אין החלטה חד משמעית לגבי מעמדם האם הם מפוטרים או מתפטרים מה שגם משליך על זכויותיהם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully