וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היבואנים נגד שופינג אונליין: "ההקלות ימוטטו את המגזר העסקי"

1.7.2018 / 8:00

איגוד לשכות המסחר פנה למשרד הכלכלה בטענה כי צו יבוא אישי, המקנה הקלות על קניות ברשת, פוגע בכלכלה הישראלית. "פגיעה גם בהכנסות המדינה"

חבילת דואר בארה"ב. GettyImages
חבילה/GettyImages

איגוד לשכות המסחר הגיש ביום חמישי האחרון ליועצת המשפטית של משרד הכלכלה והתעשייה את התייחסותו המקיפה לתזכיר חוק צו יבוא אישי שפורסם לאחרונה. לדעת האיגוד, יישום תזכיר החוק הרסני למגזר העסקי הנורמטיבי - מסחר וייצור מקומי - ומהווה "התפרקות של המדינה מהחובה החלה עליה להגן על הציבור". בפנייה נכתב כי "המדינה, באופן יזום, מעודדת את הציבור בישראל לרכוש מוצרים מעסקים בחו"ל, כשהמשמעות היא פגיעה בכלכלת ישראל, בעסקים בישראל, בעובדים בישראל ובהכנסות המדינה".

בפנייה עליה חתום עו"ד דן כרמלי, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר, צוין כי כאשר מעודדים מתחרים מסוימים ומעניקים להם יתרון מובנה, לא ניתן לכנות עוד את המצב תחרות. "מדובר באפליה פסולה", נטען, "המסכנת בצורה מוחשית מאות אלפי מועסקים". בפנייה נכתב עוד כי "אנו מתנגדים לתזכיר הצו בנוסחו הנוכחי, ומבקשים שהסוגיות בהקשר של יבוא אישי הנוגעות לבטיחות הצרכן וסביבתו, כמו גם השפעת הסרת החסמים על הקמעונאות בישראל, ייבחנו מחדש...".

לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, "תזכיר צו יבוא אישי הוא אחד המהלכים הכי משמעותיים שאי פעם הועברו בישראל, ויש להצטער על כך שלא ניתנה תקופת זמן מתאימה כדי לבחון כראוי את כל ההשלכות שיש לשינוי היסטורי ומרחיק לכת זה על תפקוד המגזר הקמעונאי ופעילות היבוא הקשורה אליו. איגוד לשכות המסחר רואה בדאגה רבה מגמה זו של נחרצות ואף בהילות בהעברת מהלך כה מרכזי, המשפיע ישירות על המגזר שמייצר את מרבית מקומות התעסוקה במשק".

עוד הוסיף לין כי "התזכיר נראה שה תמים, אך למעשה הוא מזעזע מוסדות עולם. הוא מגדיר אפשרות לייבא 30 פריטים מאותו מוצר כייבוא אישי, ובאותו משלוח עצמו או משלוחים אחריו ניתן לייבא עוד 30 פריטים ממוצר אחר מאותו סוג. אישור התזכיר במתכונתו הנוכחית ייצור מערכת מסחרית מקבילה, קלוקלת ופסולה, הקרויה 'יבוא אישי', שתהרוס את כל היסודות על פיהם מבוצע היבוא המסחרי המוסדר והתקני לישראל".

באיגוד מתריעים: "לציבור הישראלי צפויות סכנות בטיחותיות"

"ביחס לתמרוקים, למשל, יש בישראל רגולציה מחמירה, שמגבילה יבוא של מוצרים המיוצרים במדינות שאינן מוכרות על ידי משרד הבריאות, ודורשת עמידה בתנאים נוספים לשם הגנה על בריאות הציבור",

במסמך מתריע איגוד לשכות המסחר כי "לציבור הישראלי צפויות סכנות בטיחותיות, כתוצאה מהגדלת החשיפה ליבוא אישי באופן שאינו מפוקח, תוך שהמדינה מתנערת בצורה מוחלטת מאחריותה לבטיחות הציבור". בפנייה למשרד הכלכלה נכתב כי "ההגדרות הרחבות ליבוא אישי, וההתייחסות החסרה לטענות שהעלינו, יעודדו יבוא מסחרי בתחפושת של 'יבוא אישי', תוך התחמקות מתשלום מיסים, התחמקות מ"חוקיות היבוא", ופגיעה באינטרסים ציבוריים של ביטחון, בטיחות ובריאות".

באיגוד מציעים "לתקן מחדש את חוק התקנים בצורה מידתית יותר, באופן שלא יפטור מוצרים מיבוא אישי מחובת עמידה בדרישות תקן רשמי, אלא יגדיר ביחס לחלקם תהליך אכיפה שונה מתהליך האכיפה הנדרש למוצרים מיבוא מסחרי". עוד ממליצים לקבוע בחקיקה מנגנון אכיפה מבוסס ניהול סיכונים, במסגרתו באופן אקראי מוצרים שמגיעים ארצה ביבוא אישי ייבדקו - על מנת לבחון עמידה שלהם בדרישות מהותיות שיוגדרו.

בנייר עמדה שפרסם האיגוד מוצגות דוגמאות למוצרים שנדרשים באישור ביבוא מסחרי ופטורים לפי התזכיר ביבוא אישי: תמרוקים, תכשירים רפואיים שונים, מלט, כלי טיס וחלקיהם, יסודות כימיים רדיואקטיביים ובכלל זה אורניום מועשר שאינו עבור כור גרעיני, אלמנטים של דלק לכורים אטומיים, ועוד.

"ביחס לתמרוקים, למשל, יש בישראל רגולציה מחמירה, שמגבילה יבוא של מוצרים המיוצרים במדינות שאינן מוכרות על ידי משרד הבריאות, ודורשת עמידה בתנאים נוספים לשם הגנה על בריאות הציבור", מסבירים שם, "רוב מדינות העולם הן מדינות שאינן מוכרות על ידי משרד הבריאות ליבוא תמרוקים - וכך יוצא שכל אותם מוצרים שאסורים ביבוא מסחרי, מותרים ביבוא אישי ובהיקפים משמעותיים. ככל שהמדינה סבורה שאין במוצרים אלו כדי להוות סכנה בשימוש הרי שיש לאפשר לייבא אותם גם ביבוא מסחרי", סיכמו באיגוד.

עוד באותו נושא

משרד הכלכלה מרחיב היתרים ליבוא אישי לשורת מוצרים

לכתבה המלאה
seperator

רוצים את חדשות העסקים ישירות לסמארטפון? עכשיו גם בטלגרם - הצטרפו כאן

יש לכם תלונה צרכנית? מוזמנים לפנות לוואלה! עסקים במייל yael_g@walla.net.il


או בקבוצת הפייסבוק "אכלו לי שתו לי"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully