וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנובה עתרה לבג"ץ: לעדכן את מחירי החלב בפיקוח

3.7.2018 / 16:00

ענקית המזון מבקשת מבית המשפט העליון להורות לשר האוצר כחלון לחתום על הצו השנתי לעדכון המחירים, בטענה כי דחיית העדכון הסבה לה נזקים בהיקף של כ-150 מיליון שקל

חברת תנובה, ספטמבר 2011. נמרוד סונדרס
תנובה/נמרוד סונדרס

ענקית המזון תנובה עתרה היום (שלישי) לבג"ץ בבקשה שיורה לשר האוצר, משה כחלון, להעלות את המחירים של מוצרי החלב שפיקוח. החברה טוענת כי דחיית העדכון במחירי המוצרים שבפיקוח הסבו לחברה נזקים בהיקף של כ-150 מיליון שקל.

המחירים של מוצרי החלב שבפיקוח מתעדכנים אחת לשנה, על פי תחשיבים שעורכת ועדה מקצועית בראשות אנשי האוצר. העדכון נעשה בדרך כלל באופן אוטומטי: לאחר שהוועדה מחשבת את השינוי הנדרש במחירים, מוגשות המלצותיה לשר החקלאות ולשר האוצר - והם מאשרים בחתימתם את השינוי הנדרש במחירי המוצרים שבפיקוח.

בפברואר השנה החליטה הוועדה כי יש להעלות את מחירי המוצרים בפיקוח בשיעור קל יחסית של 3.4%. אחד הגורמים העיקריים לעליית המחיר הוא החלטת הממשלה להעלות את "מחיר המטרה" - המחיר שמשלמות המחלבות ליצרני החלב, הרפתנים.

מחיר המטרה מתעדכן מדי רבעון, בהתאם לשינויים בעלויות הייצור של הרפתנים. המחלבות, המעבדות את מוצרי החלב ומשווקות ללקוחות, אמורות לקבל פיצוי על ההתייקרות באמצעות היתר לעליית המחירים שבפיקוח.

ניסיון למנוע את ייקור המוצרים שבפיקוח

מנכ"ל תנובה, איל מליס: "צר לי שהמדינה פועלת בחוסר אחריות, באופן שפוגע בנו כתעשייה ישראלית, שכ-80% מחומרי הגלם שלה מושתתים על החקלאות הישראלית"

לפני כשבועיים עתרה חברת טרה לבג"ץ, בבקשה שיורה לשר האוצר לעכב גם את עדכון "מחיר המטרה", כל עוד הוא מסרב לעכב את עדכון המחירים של מוצרי החלב. בעקבות העתירה, מעכב האוצר את עדכון המחירים - וגורם בכך לתרעומת גם מצד בעלי הרפתות.

נזכיר כי שר החקלאות, אורי אריאל, חתם על הצו המורה להעלות את המחירים; אולם השר כחלון עיכב את חתימתו מזה 3 חודשים. בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הכספים של הכנסת, אמרו נציגי האוצר כי המלצת הצוות המקצועי במשרד היא לעדכן את המחירים.

גורמים במשרד מעריכים כי השר כחלון מעכב את החתימה, בניסיון למצוא דרך למנוע את ייקור המוצרים שבפיקוח. מאז היבחרו, עושה כחלון מאמצים ניכרים להפחתת יוקר המחייה ומחירים של מוצרי צריכה. בין היתר, ביקש לבדוק אפשרות להוזיל את עלויות הייצור של החלב, באופן שימנע את הצורך להעלות את "מחיר המטרה". בינתיים לא נמצא פתרון לבעיה - אבל כחלון מוסיף לעכב את חתימתו.

בעקבות הגשת העתירה, אמר מנכ"ל תנובה, איל מליס: "צר לי שהמדינה פועלת בחוסר אחריות, באופן שפוגע בנו כתעשייה ישראלית, שכ-80% מחומרי הגלם שלה מושתתים על החקלאות הישראלית. מהלך, בו המדינה אינה מכבדת את הכללים שהיא עצמה קבעה, הוא בלתי נתפס ומערער את היסודות עליהם נשען הענף כולו. נוצר מצב בלתי אפשרי שבו חברה עסקית מחויבת לקנות חומר גלם חקלאי בכמות נתונה, במחיר אותו קובעת הממשלה, ולמכור אותו במחירי הפסד תחת צו פיקוח ממשלתי. לצערנו, לא נותרה לנו ברירה אלא לפנות לבית המשפט בבקשה שיורה למשרד האוצר לאשר מיידית את המלצות הדרג המקצועי במשרדו".

את תנובה מייצגים עו"ד רועי בלכר, נוגה רובינשטיין ואנדרי ניקל ממשרד עו"ד קריספין, רובינשטיין, בלכר ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully