וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשורה לנהגים: רשות ההגבלים תפעל להוזלת חלקי חילוף לרכב

22.7.2018 / 8:30

שוק החלפים לרכב נחשב בעייתי עבור הצרכן, שסובל מהתנהגות מונופוליסטית של היבואנים הבלעדיים. כעת נודע לוואלה! עסקים כי בזכות החוק החדש, שמבקש להגדיל את התחרות באמצעות יבוא מקביל, מגובשת תוכנית שמבקשת להיטיב עם הנהג הישראלי

רכב שמן מנוע טיפול מוסך. Shutterstock, ShutterStock
חלקי חילוף/ShutterStock, Shutterstock

הרשות להגבלים עסקיים מגבשת תוכנית להוזלת חלקי החילוף לרכב - כך נודע לוואלה! עסקים. לדברי מקור בכיר ברשות ההגבלים, המהלך מקודם בעקבות אישור החוק המרחיב את סמכויות הרשות לפעול להרחבת התחרות בתחום היבוא. נזכיר כי לפני כשבועיים אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת לקדם את החוק של הרשות ומשרד הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית, במסגרתו יוסר החסם על יבוא מקביל וכוחם של היבואנים הבלעדיים יצטמצם. זאת במטרה לאפשר לצרכן הישראלי לרכוש מוצרים במחירים נמוכים יותר ממה שהיה נהוג עד כה.

למעשה, החוק מאפשר לראשונה לרשות ההגבלים לפעול נגד יבואן הפוגע בתחרות, גם אם לא הוכרז כמונופול בשוק. כמו כן מאפשר החוק לממונה על ההגבלים עסקיים לנקוט בצעדים אקטיביים ולתת ליבואנים הוראות כיצד עליהם לנהוג במטרה להרחיב את התחרות ולספק ללקוחות שירותים ומוצרים טובים וזולים יותר.

אמנם החוק נועד להוזיל את המוצרים המיובאים בכל התחומים, אולם ברשות רואים את שוק החלפים לרכב כאחד השווקים הבעייתיים שבו סובלים הצרכנים מהתנהגות מונופוליסטית של היבואנים. יבואני הרכב מחויבים במתן שירות ואחזקת מלאי חלפים גדול של הדגמים שהם מייבאים. בין היבואנים יש בדרך כלל תחרות עזה ומתח רווחים סביר בתחום מכירת המכוניות החדשות - כמעט בכל סוג דגם עומדים לפני הצרכן מספר מוצרים דומים.

לעומת זאת, לאחר שהלקוח רכש את המכונית הוא מחויב לרכוש רק את חלקי החילוף המקוריים, המיובאים בבלעדיות על ידי היבואן. ניסיונות לשבור את מונופול היבואנים, באמצעות ייצור מקומי של חלקי רכב או יבוא מקביל לא השפיעו על השוק. מחירם של חלקי חילוף בישראל הוא לרוב כפול ויותר ממחיר החלפים בחו"ל, ומהווה מרכיב משמעותי ביוקר המחייה הגבוה.

הנסיונות לאפשר יבוא מתחרה של חלפים נתקלו עד כה בהתנגדות מצד יבואני הרכב, שמכירת חלקים מהווה מקור עיקרי לרווחיהם. היבואנים טוענים שפתיחת השוק תגרום לתחרות בלתי הוגנת בינם לבין יבואנים שאינם מחויבים בתקנות משרד התחבורה ועלולה אף לסכן את הנהגים במקרים של יבוא חלפים מזויפים.

עוד באותו נושא

קונים ברשת? הכירו את מלכודות השיווק שמפילות את כולנו

לכתבה המלאה

קושי בקידום רפורמת הקולגייט

משרד הכלכלה ניסה בשנתיים האחרונות לשבור את שליטתם של מספר קטן של יבואנים בתחום מוצרי טיפוח והבריאות

במקביל נערכים מהלכים לעידוד התחרות גם בתחומים אחרים. ברשות להגבלים מתכוונים לפעול גם נגד בלעדיות של יבואנים בתחום מכשירי האלקטרוניקה ובתחומים נוספים. משרד הכלכלה ניסה בשנתיים האחרונות לשבור את שליטתם של מספר קטן של יבואנים בתחום מוצרי טיפוח והבריאות.

התנגדויות שהעלה משרד הבריאות וטעויות בניסוח החוק מעכבים מאד את יישומה של הרפורמה המכונה "רפורמת הקולגייט". למרות המאמצים הגדולים של משרד הכלכלה, לא הצליחו אנשיו להשלים את החקיקה הכרוכה ברפורמה במושב הכנסת הנוכחי. במושב החורף עשויה הכנסת להשלים את הצעת החוק הפרטית לפתיחת השוק לתחרות.

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר לוואלה! עסקים שהתחרות האמיתית בייבוא לא תיפתח כתוצאה מ"רפורמת הקולגייט" או יוזמות אחרות של משרד הכלכלה, אלא בעקבות רפורמת "היבוא האישי". הכוונה היא להתיר לכל אדם לייבא משלוח של מוצרי צריכה בהיקף של 1,000 דולר או 30 פריטים למשלוח. "הרפורמה אינה מגבילה את מספר המשלוחים ומשמעותה המעשית היא יבוא מסחרי חופשי ללא כל בקרה ודרישות לתקן החלה על היבוא המסחרי הקיים", הזהיר לין. לדבריו, "אנו לא מתנגדים ליבוא אישי אלא לצו במתכונתו הנוכחית, היוצר מערכת מקבילה ופרוצה של יבוא מסחרי במסווה של יבוא אישי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully