וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החגים בפתח: אילו זכויות מגיעות לכם במקום העבודה?

יעל דולב

26.8.2018 / 8:01

האם מותר להעסיק עובדים בערב חג, כמה משלמים למי שעובד במהלך ראש השנה ומה קורה בחול המועד סוכות? המדריך לזכויות העובדים במהלך חודש החגים

משרד אופן ספייס. ShutterStock
משרד/ShutterStock

לקראת תקופת החגים הבאה עלינו לטובה, כדאי להזכיר את כל מה שחשוב לדעת בנוגע לסדרי העבודה והזכות לשכר בתקופה זו. הכללים המפורטים כן הם בהתאם לחוק ולצווי ההרחבה הכלליים במשק. במקומות עבודה ספציפיים יתכנו זכויות שונות מכח הסכמים קיבוציים, צווי הרחבה ענפיים, או נהגים המקובלים במקום העבודה לאורך שנים.

המאמר הזה מתייחס לכל חגי תשרי, אולם האמור נכון בשינויים המתבקשים לכלל החגים בשנה.

המונח "חג" מוגדר בהתאם למצוות הדת, קרי ממועד כניסת החג ועד ליציאתו. בפקודת סדרי השלטון והמשפט מוכרים 9 ימי חג בשנה לעובדים יהודים: 2 ימי ראש השנה, יום כיפור, 2 ימי סוכות, 2 ימי פסח, חג השבועות ויום העצמאות.
מי שאינו יהודי זכאי לקבל במקומם ימי חג על פי דתו והיעדרותו בימי החג היהודיים תיזקף על חשבון ימי החופשה השנתית.

ימי החג למוסלמים הם הראשון במוחרם (ראש השנה), חג מולד הנביא, חג אל פיטר וחג אל אדחה. ימי החג לנוצרים הם חג המולד (יומיים), ראש השנה, התגלות, יום שישי לפני פסחא, יום שני לפסחא, עלייה שמימה, יום שני לשבועות. ימי החג לדרוזים הם חג אל אדחה, חג הנביא שואיב (יתרו).

מה קורה בערב החג?

על פי סעיף 2 לחוק שעות עבודה ומנוחה, יום העבודה בערב החג לא יעלה על 7 שעות. על שעות נוספות מעבר לכך תשולם תוספת.

עוד באותו נושא

אלפי שקלים במתנה: הרשימה הסודית של תקציבי השי לחג

לכתבה המלאה

ומה קורה בחג עצמו?

עובד בעל ותק של 3 חודשי עבודה ומעלה במקום העבודה, שעבד יום לפני ויום אחרי החג (למעט היעדרות המוסכמת על ההנהלה), יהיה זכאי לתשלום מלא בעבור ימי החג. עובד לא יהיה זכאי לתשלום בגין ימי חג החלים בשבת. עובד חודשי, קרי עובד שמשכורתו משולמת על בסיס חודש שלם, לא יהיה זכאי לתשלום נפרד עבור ימי החג.

לאחרונה נפסק כי גם עובד ששכרו משולם על פי עמלות לא זכאי לתשלום נוסף בגין חגים, שכן בהתאם לקביעת בית הדין לעבודה, עובד כאמור מקביל לעובד חודשי.

ואם העובד בחר לעבוד בחג?

ככלל, יש לשלם לעובד שכר עבודה בשיעור של 150% משכרו הרגיל, לכל הפחות. אם העובד הוא עובד במשכורת (על בסיס חודשי או יותר), המעסיק זכאי לתת לעובד במקום שכר בשיעור האמור, מנוחה של שעה וחצי לפחות על כל שעת עבודה שעבד בחג.

אם העובד עבד בחג שלא מתוך בחירה?

העובד יהיה זכאי לשכר עבודה רגיל + 150% משכרו הרגיל - בסך הכל 250% שכר. הגמול המפורט לעיל בגין עבודה בחג, בין מבחירה ובין שלא מבחירה, לא כולל גמול שעות נוספות שיתווסף לגמול האמור אם העובד עבד בחג שעות נוספות.

ומה דינו של חול המועד?

ככלל, דינו של חול המועד הוא כיום עבודה רגיל ואין התייחסות מיוחדת למספר שעות העבודה או לתמורה בגינן. לכן, אם העובד יצא לחופשה במהלך חול המועד פסח, המעסיק זכאי לנכות מיתרת החופשה ימי חופשה מלאים. למרות האמור לעיל, ימי החג (להבדיל מחול המועד) לא יבואו במנין ימי החופשה.

אם חל במקום העבודה מקור אחר (למשל, הסכם קיבוצי, צו הרחבה או נוהג) תחול ההוראה המיטיבה עם העובד.

חופשה מרוכזת בחגים

במקומות עבודה מסוימים נהוג לצאת לחופשה מרוכזת בתקופת החגים, על חשבון החופשה השנתית. אין מניעה להוציא עובדים לחופשה מרוכזת ובלבד שלחופשה בת שבוע ויותר ניתנה הודעה מוקדמת של לפחות שבועיים מראש.

ימי בחירה

בתיקון שבוצע בחוק חופשה שנתית במאי 2010 ניתנה לעובד אפשרות לנצל את ימי חופשתו באחד מימי הבחירה המפורטים בחוק. ביחס לחגי תשרי כוללים ימי הבחירה: את ערב ראש השנה, צום גדליה, ערב יום הכיפורים, ערב חג הסוכות והושענה רבה.

עובד שבחר לנצל יום בחירה צריך להודיע על כך למעסיקו 30 ימים בטרם יום הבחירה, וביחס לאותו יום המעסיק אינו רשאי לסרב. עם זאת, ככל שאצל המעסיק לא נהוג לעבוד ביום בחירה מסוים, לא תחשב היעדרות העובד כניצול יום בחירה.

הכותבת היא עורכת דין ממשרד גרוס (GKH)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully