וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוס משגע אתכם? מתי לחץ נפשי ייחשב כתאונת עבודה

לינוי אולניק

17.10.2018 / 9:29

לחצים הנגרמים במקום העבודה עלולים לגרום לנזקים נפשיים רבים ואף להתמוטטות. מתי יכיר הביטוח לאומי בפגיעה כזו כתאונת עבודה ומה צריך לעשות כדי לתבוע? מדריך

גבר מיואש. ShutterStock
עובד עצבני/ShutterStock

לא פעם מציב בפנינו מקום העבודה קשיים ואתגרים רבים. קשיים אלה באים לידי ביטוי לעיתים במתח נפשי גבוה ובלחצים העלולים, במקרי קיצון, להוביל אף להתמוטטות. במקרים מסוימים של התמוטטות נפשית יכיר בה הביטוח הלאומי כהתמוטטות אשר נבעה מלחץ חריג בעבודה - והדבר יחשב כתאונת עבודה.

תאונת עבודה היא מקרה חריג אותו חווה עובד במהלך עבודתו עקב ובמהלך העבודה. החלק החשוב בהוכחת תאונות עבודה הוא היכולת לנעוץ על ציר הזמן סיכה אשר מצביעה "כאן היה חריג". ולפיכך, עניין המתח הנפשי עשוי להיות מורכב שכן מתח נפשי מתמשך אינו מוכר על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה.

לעיתים, המתח הנפשי נלווה לתאונת עבודה אחרת. כך, למשל, אם התרחשה תאונה עבודה כגון: אירוע לבבי, אירוע מוחי או אפילו מצבים של נפילה ושבר ברגל או באגן, המתח הנפשי יכול להיות נלווה לאותו האירוע ולהיות מוכר כתאונת עבודה.

על מנת להגיש תביעה מול הביטוח הלאומי בגין לחץ נפשי יש לתת את הדעת למספר נקודות חשובות:

עילה - לחץ בעבודה אינו יכול לעמוד לבדו כעילה לתביעה מול הביטוח הלאומי ועל התובע להוכיח כי מדובר בלחץ חריג. את הקביעה האם מדובר בלחץ חריג או בלחץ שבשגרה יקבע בית המשפט. חשוב לציין שגם אם אתם חושבים כי מדובר בלחץ נפשי שבשגרה, חשוב להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום התביעות מול ביטוח לאומי וזאת על מנת שיבדוק את המקרה הספציפי בגינו נגרם הלחץ הנפשי ויבדוק האם ישנה עילה לתביעה.

מסמכים רפואיים - כבר מרגע שהעובד או בני משפחתו מזהים כי מדובר בהתמוטטות נפשית חשוב לתייק ולשמור כל מסמך רפואי וזאת על מנת שברגע האמת יוכלו להוסיף אותו לתביעה מול ביטוח לאומי. כמו כן, בכל פנייה לטיפול רפואי יש לציין את הלחץ החריג אותו עבר העובד בעבודה ולציין כי לטעמכם זהו הגורם לאותה התמוטטות נפשית. מסמכים אלו יסיעו לכם בהגשת התביעה ויגבירו את הסיכויים לקבל הכרה על ידי הביטוח הלאומי.

אחריות המעסיק - עובדים רבים טועים לחשוב כי בתביעתם מול הביטוח הלאומי הם עלולים "לדפוק את המעסיק" ולכן נמנעים מלתבוע. חשוב להבין כי המעסיקים אינם חשופים לשום סכנה מבחינתם. אין מדובר על חבות מעבידים או על אחריות מקצועית של המעסיק, אלא על תביעה מול המוסד לביטוח לאומי. יתרה מכך, כולנו מפרישים, במסגרת תלושי השכר או במסגרת עצמאית, כספים למחלקת נפגעי עבודה במוסד לביטוח לאומי ולשם התביעה מוגשת. חשוב לציין כי גם אם המעסיק מסרב לשתף פעולה הוא אינו יכול למנוע מהעובד להגיש את הבקשה.

ליווי עורך דין - ליווי עורך דין בתביעות נגד הביטוח הלאומי עשוי להיות קריטי ולהשפיע על ההחלטה האם להכיר במקרה כתאונת עבודה או לא. פעמים רבות שהאדם מן השורה אינו בקיא בפרטים, לא יודע מה עליו להגיד בפני הוועדה וכתוצאה מכך תידחה בקשתו. עורך דין העוסק במיצוי זכויות מול ביטוח לאומי יוכל לכוון ולהסביר על הדגשים אותם יש להציג בפני הוועדה, לבדוק את הטפסים שהוא מגיש ולהפנותו להמצאת המסמכים החסרים.

דחייה - אם הגשתם בקשה לביטוח לאומי להכרה בהתמוטטות נפשית כתאונת עבודה ובקשתכם נדחתה, אל תאמרו נואש. באפשרותכם לערער על החלטת הוועדה בפני בית הדין האזורי לעבודה, ובמקרה שגם הוא דוחה בקשתכם, באפשרותכם לערער לבית הדין הארצי לעבודה. זכרו כי הביטוח הלאומי שומר על עצמו בפני מתחזים ולכן עלול לפרש את פנייתכם כהתחזות.

עוד באותו נושא

"אחרי החגים": כך תוכלו לחזור לשגרה בצורה חלקה

לכתבה המלאה

הכותבת היא עורכת דין העוסקת במימוש זכויות רפואיות מול המוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה, משרד הבריאות, חברות הביטוח וגופים נוספים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully