וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקל נחלש? כנראה שהמשקיעים חושבים כמו קומוניסטים

19.7.2019 / 0:00

בניגוד למה שלומדים בשעורי הכלכלה האינפלציה השלילית לא גררה אחריה התחזקות של השקל מול הדולר. המשקיעים הבריזו מהשיעור? מה גרם לזה? פרשנות

אקסלנס השקעות. ShutterStock
השקעות/ShutterStock

השבוע הלמ"ס הודיעה שהאינפלציה לחודש שעבר הייתה מינוס 0.6%. באופן טבעי ציפיתי לשמוע שהשקל התחזק. כי לפי הזיכרון המעומעם שלי מהשיעורים במקרו-כלכלה, ככל שבמדינה יש אינפלציה נמוכה יותר, כך המטבע שלה אמור להיות חזק יותר. אבל, כשפתחתי את עמודי הכלכלה, גיליתי שהשקל נחלש בצורה משמעותית. מה שאומר אחד משניים. או שהמשקיעים היו בים בזמן שאני הייתי בשיעור ולכן הם לא למדו את מה שאני למדתי, או שההיגיון שלהם הוא לא ההיגיון של מי שכתב את ספרי הלימוד.

האמת היא שכנראה שתי התשובות נכונות: לפחות בכיר אחד בבית השקעות גדול היה אתי גם בתיכון וגם באוניברסיטה, ואני יכול להעיד שהוא לא הגיע לכל השיעורים. דרך אגב, זה לא מפריע לו להיות כלכלן מצוין. אבל סטודנט אחד שהבריז מהלימודים לא קובע את המחיר של הדולר, אפילו אם היום הוא בכיר בבית השקעות. מה שכן קובע את המחיר של הדולר, זאת העובדה שהמשקיעים כנראה חושבים בהפוך על הפוך. הם עד כדי כך חושבים בהפוך, שהם חושבים כמו קומוניסטים. כי כמו שאמר קארל מארקס: ככל שיותר רע, כך יהיה יותר טוב.

במילים אחרות, ההיגיון של המשקיעים עובד בערך ככה: האינפלציה בארץ יותר נמוכה מהצפוי. זה חדשות רעות לתוצר, ולכן לחברות היצרניות בישראל. כי כשהאינפלציה כל-כך נמוכה והשקל כל-כך חזק, זה אומר שהביקושים למוצרים נמוכים, ושהתחרות מחו"ל עושה ליצרנים המקומיים את המוות. זה לא מקרה שאחד הסעיפים שמשכו את המדד למטה אלו מחירי ההלבשה וההנעלה: כשכולם קונים את הבגדים באסוס, לרשתות כמו פוקס וקסטרו קשה להרוויח.

מי יעזור? בנק ישראל

מהחדשות הרעות האלו המשקיעים מסיקים שמישהו יצטרך לעשות משהו כדי לסייע ליצרנים להתמודד עם המצב הקשה. והמישהו הזה הוא כמובן בנק ישראל. אם המצב קשה, אז המשקיעים מניחים שהסיכוי לעליית ריבית בזמן הקרוב שואף לאפס. וייתכן שבנק ישראל אפילו יחזור לקנות דולרים בקצב משמעותי.

ואם בנק ישראל הולך לשמור את הריבית נמוכה בזמן שהנגיד האמריקאי עדיין לא מוריד את הריבית שם, ואם ייתכן שבנק ישראל יחזור לקנות דולרים, זה אומר שהשקל ייחלש למרות שהאינפלציה הנמוכה הייתה אמורה לחזק אותו. כך שהסיבה שהשקל נחלש היא לא האינפלציה הנמוכה, אלא האמון של המשקיעים בבנק ישראל.

האמון בבנק ישראל הולך לעשות עוד משהו חוץ מלהחליש את השקל: ודאות שבנק ישראל הולך לשמור את הריבית נמוכה היא החלום הרטוב של כל מנכ"ל בית השקעות. כי כשהריבית מאד נמוכה, הכסף זורם למקומות שבהם יש סיכון. מה שאומר שהרבה מאד כסף הולך לזרום בחודשים הקרובים למניות ולאג"ח. ואם הרבה מאד כסף הולך לזרום למניות ולאג"ח, המחיר שלהם הולך לעלות. מה שאומר שמרקס צדק: מבחינת המשקיעים בבורסה, כל הודעה שמבשרת שהמצב רע, היא חדשות שאומרות שמבחינת המשקיעים, המצב מצוין.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully