וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזרים למשרד - הפעם נעשה את זה ירוק יותר

ליאור ממון, זווית

29.5.2020 / 1:45

היציאה מבידוד הקורונה החזירה רבים מאתנו לשגרת העבודה במשרד. הנה כמה רעיונות איך אפשר להפוך את סביבת העבודה החדשה/ישנה שלך לידידותית יותר לבריאות, לסביבה ולמצב הרוח שלך

זווית

07:00 בבוקר. השעון המעורר מצלצל. עכשיו, אחרי שחזרנו לשגרת העבודה והחיים, אחרי בידוד הקורונה, זה שוב הזמן להתעורר ולהתחיל את היום: בין אם אתם מזנקים מיד מהמיטה או לוחצים שוב ושוב על הנודניק בשעון המעורר, מארגנים ילדים לבית ספר או אחראים רק על עצמכם, שותים את הקפה הראשון של הבוקר או מכינים שייק בריאות ירוק, מקפידים על אימון יוגה או מדליקים סיגריה, שגרת הבוקר שלכם תוביל אתכם ככל הנראה מתישהו למקום העבודה שלכם.

כ-78 אחוז מהישראלים בגילאים 64-25 מועסקים בכוח העבודה (נכון לינואר 2020). הם אמורים לעבוד במשך כשמונה שעות וחצי, חמישה ימים בשבוע (42 שעות שבועיות), אך רבים מהם עובדים הרבה יותר. כלומר, אנחנו מבלים חלק ניכר מהיום (ומהחיים) שלנו בסביבת העבודה. השהות בחלל עבודה משפיעה על הבריאות שלנו, על מצב הרוח שלנו וגם על הסביבה והדרך שבה המשרד נבנה ומתפקד משפיעה גם על פריון העבודה של העובדים בו.

אמנם, דברים רבים שמאפיינים את חלל המשרדי אינם מצויים בשליטתנו - רוב הסיכויים שלא היינו מעורבים בבחירת המיקום, בתכנון המבנה, ברכישת הריהוט או אפילו בקניית המחשב האישי שלנו. אולם, גם אם הבניין שבו אנחנו עובדים לא תוכנן לפי עקרונות הבנייה הירוקה, המסייעים לצמצם את ההשפעות השליליות של המבנה על האדם והסביבה, יש כמה וכמה דברים שאפשר לעשות בשביל להפוך את סביבת העבודה שלנו לירוקה יותר, בלי לשבור קירות או לחרוג מהתקציב. למעשה, הטמעת עקרונות ירוקים בהתנהלות בחלל העבודה עשויה לא רק להשפיע לטובה על המצפון הסביבתי שלכם ושל חבריכם לעבודה, אלא גם להוביל לחיסכון מצטבר בהוצאות השוטפות של המשרד ואולי אפילו גם להעלות חיוך נדיר על הפנים של הבוס/ית שלכם.

הנה כמה צעדים שתוכלו ליישם ביום העבודה שלכם כבר ממחר, או מהרגע שתחזרו לעבודה סדירה במשרד:

08:00: אולי נישאר לעבוד מהבית?

תקופת משבר הקורונה לימדה רבים מאתנו שאפשר לעבוד בהצלחה מהבית גם מבלי להגיע למשרד. ימים יגידו באיזה היקף ימשיך מודל העבודה מרחוק לאחר החזרה לשגרה מלאה, אך דו"ח ועדת מומחים של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה שפורסם בסוף אפריל קובע שמעבר של חלק מכוח העבודה בישראל לעבודה מרחוק, ולו בחלק מימי השבוע, הוא בעל פוטנציאל למגוון תועלות סביבתיות, חברתיות, כלכליות ונוספות, וביניהן צמצום הגודש בכבישים או לפחות מתן אפשרות למשתמשים רבים יותר ליהנות מהתשתית הקיימת (כאשר חלקם מועסקים מרחוק), זאת לצד צמצום פליטות גזי חממה ופליטות מזהמי אוויר וכן הנגשת שוק העבודה לפריפריה, לבעלי מוגבלויות ולהורים צעירים שיום עבודה גמיש יאפשר להם להשלים שעות נוספות מהבית בערב. אז לפני היציאה למשרד, אולי שווה לבדוק אם אפשר להעביר את הפגישה שתוכננה להיום לזום.

עוד בוואלה!

גם בלי קורונה: היתרונות הכלכליים של עבודה מהבית

לכתבה המלאה
משרד ביתי מסודר. ShutterStock
להמשיך לעבוד מהבית?/ShutterStock

09:00: יד על המפסק

באמצעות חינוך ומודעות אפשר להפחית 70-30 אחוז מצריכת החשמל המשרדית", אומרת דקלה זיסמן, יועצת סביבתית ומנחת התכנית ללימודי סביבה וקיימות במכללת כרכור. את צריכת החשמל ניתן להפחית משמעותית. העיקרון הוא די פשוט: מכבים כשלא משתמשים. "יש לדאוג לכבות תאורה ומיזוג באופן ידני או אוטומטי במהלך הלילה או כאשר אין בהם שימוש. בנוסף, יש להקפיד על ניקוי מערכות מיזוג, מסננים ומכשירי החשמל, לוודא שהם תקינים ושהפילטרים שלהם נקיים - אחרת הם צורכים אנרגיה נוספת מיותרת. אם רוצים להשקיע, אפשר להחליף לתאורה חסכונית, ולרכוש ציוד חדש מדרג אנרגטי גבוה, שעשוי לעלות יותר במעמד הקניה, אבל הוא חסכוני ויעיל יותר לאורך זמן", מוסיפה זיסמן.

10:00: לשמור שני מטרים מהמדפסת

הדרך הפשוטה ביותר לחיסכון בנייר היא פשוט להפסיק עם ההדפסות. אף עובד לא נהנה לקבל ניירות שנועדו ללכת לאיבוד מהרגע בו הם הונחו על שולחנו. כשליש מההדפסות היומיות לעולם לא נאספות מהמדפסת, וכמחצית מהן יסיימו את חייהן הקצרים בפח האשפה עוד לפני סוף היום. שירותים חינמיים שונים מאפשרים לשלוח חשבוניות בדוא"ל או לחתום על מסמכי PDF מבלי להדפיס אותם.

גם אם יש מסמכים שפשוט חייבים להדפיס, יש דרכים לצמצם: מסמכים עם טעויות הדפסה יכולים לשמש להדפסה חוזרת או כטיוטה, אפשר להדפיס משני צדי הדף והדפסה על נייר ממוחזר היא בהחלט אפשרית.

11:00: תפתחו חלון

רמת הזיהום התוך-מבני עשויה להיות גבוהה יותר מרמת הזיהום שבחוץ. "חשוב מאוד לאוורר את המבנה כדי להימנע מתסמונת הבניין החולה ולפתוח, אם אפשר, חלונות מול חריצים, דלתות או חלונות אחרים בכדי לאפשר זרימת אוויר", אומרת זיסמן. "אם עובדים בחלל עבודה שבו בכל חדר יש מזגן, יש להקפיד לסגור את דלתות החדרים שבהם נמצאים על מנת להפחית את מאמץ הקירור או החימום של כל חלקי המבנה. בנוסף, כדאי להשתמש כמה שיותר באור טבעי ולשלוט בו על ידי הצללה".

12:00: פחות פלסטיק בארוחת הצהריים

ההשפעות השליליות הנרחבות של פסולת הפלסטיק הן נושא חם בשנים האחרונות. ב-2018 לבדה ייצור הפלסטיק העולמי השנתי הגיע ל-359 מיליון טון. הפלסטיק הזה לא נעלם גם אחרי השימוש החד-פעמי שלנו. הוא מצטבר במטמנות אשפה שם זולגים ממנו חומרים אל מי התהום, או מתפורר לחלקיקי מיקרופלסטיק ומזהם את הסביבה הטבעית. מומלץ להחליף את כלי הפלסטיק החד-פעמיים בקופסאות רב-פעמיות מאיכות גבוה עם אוכל שהבאנו מהבית (ולשטוף אותם במשרד לשימוש חוזר).

הכנת הארוחה במשרד ואכילה משותפת יכולה להביא לא רק לצמצום פסולת פלסטיק ומזון, אלא גם לחיזוק הקשרים הבין-אישיים, ליצירת אווירה טובה בין העובדים ולאכילה בריאה יותר שתאזן את השעות הרבות בהם אנחנו מבלים מול המחשב. "בימינו כמות הגירויים ושפע המזון המהיר מבלבלים אותנו. הנגישות והלחץ בו אנו נמצאים גורם לנו להתמודד יום יום מול תזונה שלא מתאימה לנו ושעלולה להוביל לאיכות חיים ירודה. לכן, כדאי להוסיף לארוחות שלנו עלים ירוקים מכל הסוגים, פירות וירקות בשפע", אומרת זיסמן.

14:00: חיסכון בפסולת

מלבד החיסכון בהדפסות ובכלי פלסטיק, אפשר להקפיד על שימוש מופחת, שימוש מחדש או מיחזור בחלל המשרדי. "כמות הפסולת שניתן להפוך לקומפוסט נעה בין 50-30 אחוז מכלל הפסולת המשרדית. את כל זה ניתן להניח במכל על האדמה ולייצר חומר דישון משובח, ובכך להפחית את כמות הפסולת שעוברת להטמנה", אומרת זיסמן. גם אם למשרד שלכם עוד אין קומפוסטר, אפשר להפריד את האשפה לפסולת נייר ופלסטיק לזרוק בפחים המיועדים לכך, במקום להשליך הכל בפח אחד, שתוכנו יגיע להטמנה במזבלה הקרובה.

עציץ סנסיווריה על רק קיר צהוב. ShutterStock
צמחים במשרד מסייעים לעבודה/ShutterStock

15:00: ירוק בעיניים

מחקרים מראים כי להימצאות צמחים בסביבת העבודה יש השפעה חיובית על רווחת ויעילות העובדים. "בנוסף, הטיפול בצמחים יכול להיות מעגלי, תוך שימוש בתוצרי לוואי להם לא נמצא שימוש אחר - את הצמחים ניתן לדשן בקומפוסט שמקורו בשאריות אורגניות של ארוחת צהריים, ולהשקות במי מזגנים", אומרת זיסמן.

16:00: חיסכון במים

למרות הגשמים והשטפונות שחווינו בשני החורפים האחרונים, מים עדיין הנם משאב במחסור וימשיכו להיות כאלה במזרח התיכון גם בעתיד, בשל הגידול באוכלוסייה והעליה המתמדת ברמת החיים בישראל לצד השפעות שינוי האקלים.. הקפדה על חיסכון מים במשרד יכולה להיות משמעותית, גם בחשבון המים וגם כשימוש דוגמה והשראה למספר גדול של עובדים. "חשוב לבדוק שאין נזילות ואיבוד מים בברזים, ואפשר להתקין חסכמים שמפחיתים צריכת מים. במי המזגנים ניתן להשתמש שנית, למשל להשקיה. ואם משתמשים במדיח (לצורך שטיפת הכלים הרב פעמיים מארוחת הצהריים, כמובן) חשוב להקפיד שהוא מלא ולא חצי ריק", מדגישה זיסמן.

17:00

היום שלכם במשרד הסתיים, אבל רק עד למחר, אז הכול מתחיל מההתחלה. רובנו לא באמת מותירים את החלק הזה של היום מאחור והוא נשאר אתנו גם אחרי שפיזית החתמנו את הכרטיס והעט נפל על השולחן. העבודה היא חלק בלתי-נפרד מחיינו, אז למה לא לעשות כמה צעדים כדי שסביבת העבודה שלנו תותיר עליהם חותם חיובי? הפכו את המשרד שלכם לידידותי יותר לסביבה, ותשאירו את כל המשרדים השכנים מסביב ירוקים מקנאה.

הכתבה הוכנה על ידי "זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully