וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורונה הוכיחה שצה"ל לא יעיל - כעונש הוא יקבל עוד כסף

3.7.2020 / 0:36

החיילים למדו אידיש ודאגו לתושבי בני ברק. זה מחמם את הלב אבל גם מראה עד כמה בזבזנית מערכת הביטחון. במקום להתייעל הפוליטיקאים, שמודאגים ממצב החירום, ככל הנראה יזרימו עוד כסף למערכת - על חשבון כולנו

צילום: שלומי גבאי, קובי ריכטר/TPS עריכה: שאול אדם

כשלמדתי מה זה יעילות, הסבירו לי שארגון הוא יעיל אם הוא לא יכול להקצות משאבים למטרה אחת בלי לוותר על מטרות אחרות. לפי ההגדרה הזאת, הקורונה הוכיחה שני דברים. אחד, צה"ל הוא אחד הגופים הכי לא יעילים במדינה. שניים, בישראל הפרס על חוסר יעילות הוא עוד תקציבים.

כולנו התפעלנו מהחיילים שקודם הלכו ללמוד אידיש, ואחר כך הלכו לחלק מזון בבני ברק. כולנו התפעלנו גם מהחיילים שהפעילו חמ"לים בבתי חולים. לפי הפרסומים, בין החיילים שנשלחו למבצעים בעורף הקורונה נכללו חיילים מיחידות מובחרות, אנשי מחשבים, ועוד. כמובן שאי אפשר לשכוח גם את טייסי חייל האוויר שטסו לאיטליה מוכת הקורונה כדי להביא חומרי הרדמה וציוד רפואי אחר.

מה שמדהים זה שכל הפעילות סביב הקורונה לא פגעה בפעילות המבצעית של צה"ל. חיילים לא הפסידו אימונים. כוחות צה"ל לא נסוגו מאיו"ש או מאזורים אחרים. ההכנות לאפשרות של סיפוח נמשכו כסידרן. אף אחד לא שמע על לחץ מיוחד אצל מש"קיות נייר וגריסה בבסיס שיזפון. לא גויסו כוחות מילואים בצו 8 כדי למלא את המקום של החיילים שנשלחו לחזית הקורונה (חבל, זה יכול היה לסדר משכורת להרבה אנשים שמצאו את עצמם בלי עבודה).

עוד בוואלה!

למה לצעוק: האם יש באמת סיבה להתמרמר על מחירים?

לכתבה המלאה

בכל חברה אחרת הקיצוצים היו מתחילים מלמעלה

ממשלת ישראל לא רק שלא הולכת לקצץ את התקציבים לצבא, היא כנראה תעביר למשרד הביטחון תקציבים נוספים

מה משאיר אותי עם המסקנה הבלתי נמנעת - לצה"ל יש הרבה מאוד חיילים שלא צריך אותם. זה אולי לא מפתיע מישהו ששירת אי-פעם בצה"ל. אבל מסתבר שמי שלא מבין את זה, זאת דווקא ממשלת ישראל.

הרי אם דירקטוריון של חברה היה נתקל במופע מביש כזה של חוסר יעילות, המנהלים היו מקבלים הוראה להתחיל בקיצוצים, ורצוי שהקיצוצים יתחילו ישר מלמעלה. אבל ממשלת ישראל לא רק שלא הולכת לקצץ את התקציבים לצבא, היא כנראה תעביר למשרד הביטחון תקציבים נוספים. אחרי הכל, הצבא עבד שעות נוספות כדי להתמודד עם משבר הקורונה, אז מגיע לו. מתברר שבישראל הפרס על בזבזנות, זה עוד בזבזנות.

אבל חוץ מהעובדה שתקציבים נוספים לצבא הם פרס על חוסר יעילות, יש אתם עוד בעיה. חבר אמר לי השבוע שהוא יאמין שיש לנו ממשלת חירום כשהוא יראה קיצוצים בתקציב הביטחון. מכיוון שאף אחד לא מתכוון לעשות את זה, יש רק מסקנה אחת: כשנתניהו וגנץ מדברים על "חירום," הם מתכוונים למצבם האישי ולא למצב של המדינה.

כי הסיבה להקים ממשלת חירום היא היכולת לקבל החלטות קשות. ממשלת החירום האחרונה שהייתה לנו, זאת שהוקמה ב- 1985, לא פחדה לקצץ בתקציב הבטחון, למרות שישראל הייתה בין מלחמת לבנון לאינתיפאדה הראשונה. הממשלה הנוכחית מדברת על חירום, ועל הצורך לעזור לאלו שנפגעו מהסגר, אבל היא לא מסוגלת לקצץ לא בתקציב הבטחון ומסתבר שגם לא במגזר הציבורי. אז מה שנשאר לה לעשות, זה לקצץ (קצת) במקומות שבהם תמיד מקצצים: חינוך ורווחה, ובעיקר לתת מעט מאוד למי שבאמת צריכים את הכסף. כי משכורת לאלופים בדימוס זה חירום, אבל עזרה למובטלים ולעסקים בסכנת קריסה זה מותרות. אז כנראה שלמרות ההצהרות, חירום יש אצל מי שנפגע מהשבתת המשק. אצל הממשלה יש עסקים כרגיל.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

לקורא.ת: אם הנושא של שינויי מחירים מעניין אותך, בקישור הבא תוכל.י להביע דעה. זהו סקר קצר, אנונימי, שמבוצע ע"י קבוצת מחקר אקדמאית בינלאומית, ומטרתה לבחון את עמדות הציבור הישראלי בנושאים הקשורים להתנהגות מחירים.

https://forms.gle/EMApeLML8mfCVxcC8

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully