וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מזהיר מקיצוצים? אולי דווקא הגיע הזמן שיעשה את זה

ד"ר אביחי שניר

7.8.2020 / 0:11

כשנתניהו היה שר אוצר הוא לא היסס לקצץ במגזר הציבורי אותו כינה "איש שמן". אז למה עכשיו, במקום לעשות את אותו דבר ולתקן את העיוותים שנוצרו כתוצאה מהקורונה הוא מעדיף פשוט לחלק כסף לכולם?

בווידאו: ראש הממשלה מתייחס למשבר סביב התקציב בפתח ישיבת סיעת הליכוד/צילום: ערוץ כנסת

קראתי שראש הממשלה מנמק את ההתנגדות שלו לתקציב דו-שנתי בכך שתקציב דו-שנתי יכריח את הממשלה לקצץ כבר עכשיו, בעוד שתקציב לחודשים שנותרו ל-2020 יאפשר לממשלה לדחות את הטיפול בקיצוצים עד מרץ 2021. יש לי שתי בעיות עם האמירה הזאת.

הבעיה הראשונה היא שראש הממשלה, והיועצים שלו, כל הזמן מדברים על כמה חשוב לתת לציבור ודאות. אבל איזו ודאות ראש הממשלה משדר כשהוא מודיע שבעוד פחות מחצי שנה הוא מתכוון להעביר תקציב מלא קיצוצים? למעשה, האמירה הזאת היא סוג של מבחן לאמון שיש לציבור בראש הממשלה. אם הציבור מאמין, כל העובדים שנמצאים בחל"ת יישארו בלי עבודה בחודשים הקרובים, ויהיו כנראה גם לא מעט שיקבלו בקרוב מכתב פיטורים. כי מה לעשות, מנהלים חכמים לא מחזירים את העסק שלהם לעבודה מלאה כשהם לא יודעים אילו הפתעות הממשלה מכינה. אם הציבור לא מאמין, זה חדשות מצוינות לתעסוקה במשק, וחדשות איומות למדינה.

הבעיה השנייה היא שבהחלט יש מקום לקיצוצים. שר האוצר אומנם טוען שאסור לפגוע במגזר הציבורי כי קיצוצים במגזר הציבורי רק יחמירו את מצבנו. אבל כשבנימין נתניהו היה שר אוצר, הוא ידע יותר טוב. הוא ניצל את המשברון שהחל בסוף שנת 2000 כדי לקצץ במגזר הציבורי בלי רחמים. אז, הוא לא דיבר על כך שקיצוצים במגזר הציבורי ירעו את מצבו של המשק. אז, הוא דיבר על כך שהמגזר הציבורי הוא האיש השמן שיושב על הגב של המגזר הפרטי.

הקיצוצים שלו תרמו לכך שהאבטלה עלתה ב-2003 מעל 10 אחוזים, אבל היה להם גם חלק גדול בכך שהמשק נהנה מצמיחה מאוד מהירה ב-2005 עד 2009. לצערו של נתניהו, זה קרה כשהוא היה באופוזיציה, ואת הקרדיט קיבלו אחרים. אולי בגלל זה הוא פחות מעוניין לבצע קיצוצים כאלה היום.

עוד בוואלה!

רוצים להוריד את המחירים? במקום למחות - תנו צאנס למותג הפרטי

לכתבה המלאה

הימנעות מקיצוצים תחמיר את המצב

אבל האמת, מה זה משנה אם התקציב יהיה למה שנשאר מ-2020 או שהוא יהיה כבר תקציב שיכלול גם את 2021. ממילא אין שום כוונה להעביר תקציב שיתמודד עם הבעיות האמיתיות

היום, המשבר הרבה יותר חמור מאשר ב- 2003, והצורך בקיצוצים אפילו יותר גדול. כי הבעיה הגדולה כיום היא שהנזקים הכלכליים מהקורונה מתחלקים בצורה מאוד לא שוויונית. מי שנפגע הכי קשה זה מעסיקים ועובדים בתחומים של מתן שירותים, ואלו מראש אנשים שקשה להם לגמור את החודש. התפקיד של הממשלה הוא לחלק את הנטל באופן יותר שוויוני - ולכן זה הזמן להטיל מסים ולקצץ לאנשים שנפגעו פחות קשה (זה כולל גם אותי, אבל גם את עובדי המדינה, וגם עוד לא מעט אחרים). את העודפים יש לתת לאנשים שזקוקים להם. זה לא מאוד מסובך, והרבה יותר יעיל מלחלק לכולם 750 שקל באופן חד פעמי.

התחמקות מקיצוצים לא תסייע למשק לצאת מהמשבר. היא רק תחמיר את המצב של אלה שבאמת זקוקים לעזרה, כי אין מאיפה לסייע להם. למעשה, ההתחמקות מקיצוצים במגזר הציבורי יוצרת עיוותים גדולים גם בתוך המגזר הציבורי עצמו. קחו למשל את המורים. שר האוצר הקודם חתם על הסכם מול הסתדרות המורים, אבל ההסכם לא נכנס לתוקף כי הוא נחתם בזמן ממשלת מעבר, והממשלה הנוכחית לא מאשרת אותו כי אין תקציב. אז כשלא מקצצים למגזר הציבורי, התוצאה היא שהעובדים במגזר הציבורי שצריכים לקבל תוספות (על התוספת המצחיקה לעו"סים כבר דיברנו?), לא מקבלים, בזמן שאלו שפחות נפגעו מהקורונה, ממשיכים כרגיל.

אבל האמת, מה זה משנה אם התקציב יהיה למה שנשאר מ-2020 או שהוא יהיה כבר תקציב שיכלול גם את 2021. ממילא אין שום כוונה להעביר תקציב שיתמודד עם הבעיות האמיתיות. אז שרק שיגידו לנו, בבקשה, האם מעבירים איזשהו תקציב, או האם אנחנו הולכים לבחירות חדשות.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully