וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטענות נגד האוצר על ניהול משבר הקורונה דווקא מחמיאות לו

21.8.2020 / 0:40

דוח שאמר שמשרד האוצר לא מזרים כסף כדי לסייע למשק כמו במדינות אחרות גרמו לאנשי המשרד לעמוד על רגליהם האחרות. למעשה, אם יסתבר כי הם אכן לא מעבירים כסף רב זה עובד דווקא לטובתם - הנקודה היא איך מחלקים ולא כמה

בווידאו: שר האוצר בתדרוך על התכנית הכלכלית/צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

(בווידאו: שר האוצר ישראל כץ על התוכנית הכלכלית)

לפני כשבוע בנק ישראל פרסם דוח ובו נטען, בין השאר, שמאז תחילת משבר הקורונה ישראל היא אחת המדינות שהוציאה הכי פחות על סיוע לעסקים ולאזרחים. משרד האוצר מיהר להגיב, והאשים את בנק ישראל בחוסר מקצועיות. לפי דוברי האוצר, מדינת ישראל היא דווקא אחת המדינות שהוציאה הכי הרבה על סיוע למשק.

אז אני ממליץ לחברים במשרד האוצר להירגע. מה שבנק ישראל פרסם זאת מחמאה למשרד האוצר, לא ביקורת. כי הירידה בתוצר בישראל היא די דומה למה שקרה במדינות אחרות, כולל כאלו שלפי בנק ישראל הוציאו הרבה יותר מאיתנו על "סיוע למשק". ומה שחשוב באמת זה לא כמה מוציאים, אלא איך עושים את זה.

אדגים: כשהייתי דוקטורנט, עבדתי כמה חודשים בבנק המרכזי הגרמני בפרנקפורט. אחד מהבונוסים בעבודה, היה הסמינר השבועי. כל יום חמישי, היינו מפסיקים את העבודה, ונוסעים לבנק המרכזי האירופאי (ECB) כדי לשמוע הרצאה, בכל פעם ממרצה אחר. שבוע אחד, המרצה היה חתן פרס נובל, אדמונד פלפס. בתחילת ההרצאה, פרופסור פלפס הציג נתונים על שעות עבודה ועל שעות פנאי במדינות שונות. על סמך הנתונים הללו, הוא טען שעם כמות הפנאי שצורכים באירופה, אין סיכוי שאירופה תצליח לצמוח בעולם שבו קיימות ארה"ב ומדינות דרום מזרח-אסיה, שבהן צריכת הפנאי נמוכה בהרבה. אירופה פשוט לא תוכל להישאר תחרותית, הוא טען.

שר החוץ ישראל כץ בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם. 27 בספטמבר 2019.. רויטרס
שר האוצר, ישראל כץ/רויטרס

האיטלקים רגועים - הגרמנים משלמים

איטליה הוציאה המון על סיוע למשק בזמן משבר הקורונה. כדי לאפשר לה (ולספרד) לעשות את זה, האיחוד האירופי הכריז על חבילת הסיוע הגדולה ביותר בהיסטוריה שלו

רגע אחר כך התרוממה איטלקייה אחת שישבה כמה שורות מתחתי וצעקה לכיוון הבמה: "לאנשים יש זכות לבחור מה הם מעדיפים, ומה רע בזה שאנחנו האיטלקים מעדיפים לעבוד קצת פחות ולנוח קצת יותר?! אז נצרוך קצת פחות, אבל נהנה יותר". האיטלקים בקהל, ויש הרבה איטלקים במחלקת המחקר של ה- ECB, מחאו כפיים, וההרצאה המסודרת הפכה לוויכוח בין פלפס לבינה. לקח לגרמנים בערך 5 דקות להרגיע את המהומה ולאפשר להרצאה להתנהל כסדרה.

בימים האלה, הוויכוח הזה רלוונטי מתמיד. כי איטליה הוציאה המון על סיוע למשק בזמן משבר הקורונה. כדי לאפשר לה (ולספרד) לעשות את זה, האיחוד האירופי הכריז על חבילת הסיוע הגדולה ביותר בהיסטוריה שלו. מה התוצאות? התוצר האיטלקי צפו לרדת ביותר מ- 9 אחוזים השנה, ולמרות זאת, האבטלה היא רק קצת מעל 8 אחוזים, שזה פחות מאשר לפני הקורונה! זה לא פחות ממדהים: הכלכלה האיטלקית חוזרת 15 שנים אחורה, ושיעור האבטלה יורד. כפי שאמר שר הכלכלה האיטלקי: "אף אחד לא חייב לאבד את המשרה שלו בגלל וירוס הקורונה."

לשיעור אבטלה כל-כך נמוך בזמן שהתוצר הולך אחורה יש רק הסבר אחד: הרבה איטלקים מקבלים משכורת, בלי לעבוד. האיטלקים פשוט יכולים לעשות מה שהאיטלקייה ההיא מה- ECB אמרה שהם הכי אוהבים לעשות: גם לא לעבוד, וגם לחיות לא רע. למזלם, האיטלקים יכולים להרשות את זה לעצמם, כי מי שישלמו את החובות יהיו הגרמנים.

אבל למדינת ישראל אין את גרמניה כדי שתשלם. אם זה לא מספיק, מדינת ישראל מתמודדת עם סיכונים אזוריים שרוב המדינות המפותחות לא צריכות להתמודד איתן, ולכן ישראל צריכה לשמור לעצמה יותר רזרבות ממדינות אחרות. אז עדיף לכולנו שבמשרד האוצר לא יתעסקו בלהראות כמה הם מוציאים יותר מאחרים. שיתעסקו בלהוציא את הכסף על מה שישיג את התוצאות הטובות ביותר. כי אם התוצר צנח בשמונה אחוזים, שיעור האבטלה בין 10 ל- 20 אחוזים, ומשרד האוצר שלנו הוא בין החסכנים ביותר, זה נראה לא רע מבחינת תמורה להשקעה. אבל אם התוצר צנח בשמונה אחוזים, שיעור האבטלה בין 10 ל- 20 אחוזים, ומשרד האוצר שלנו הוא בין הבזבזניים ביותר (כפי שהוא טוען), אז מצבנו ממש גרוע.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

לקורא/ת: אם הנושא של שינויי מחירים מעניין אותך, בקישורית הבאה תוכל/י להביע דעה. זהו סקר קצר, אנונימי, שמבוצע ע"י קבוצת מחקר אקדמאית בינלאומית, ומטרתה לבחון את עמדות הציבור הישראלי בנושאים הקשורים להתנהגות מחירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully