וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתיחת מערכת החינוך עוד תעלה לנו הרבה כסף

23.10.2020 / 9:02

במשרד החינוך לוחצים לפתוח את המערכת כמה שיותר מהר (ואנחנו כבר בדרך לשם), בין היתר עקב העלות הגבוהה של סגירתה. אביחי שניר מזכיר שסגירת המשק עולה לנו הרבה יותר

בווידאו: לוי על הסכנה בפתיחת מערכת החינוך החרדית בניגוד להנחיות/מערכת וואלה! NEWS

מערכת החינוך בישובים החרדים מתחילה לעבוד. בינתיים זה עוד לא רשמי, והמשטרה, במידה כזאת או אחרת, פועלת כדי לקנוס תלמודי תורה. אבל זה די ברור לכולם שבתוך זמן לא ארוך מה שקורה בפועל יהפוך לעובדה. מהרגע שבתי הספר בישובים החרדים התחילו לעבוד, זאת רק שאלה של זמן - ולא הרבה עד שבתי הספר יחזרו לעבוד גם בישובים חילוניים. פשוט לא תהיה שום דרך לעצור את הדרישה לפתוח את בתי הספר כשכולם רואים שחלק מבתי הספר כבר פתוחים.

בכל מקרה גם שר החינוך יואב גלנט מאוד רוצה שבתי הספר יחזרו לעבוד. בין היתר, סיפרו לי שכשהתקבלה החלטה לסגור את בתי הספר הוא כתב בפייסבוק שאנחנו לא יכולים להאשים את הילדים בזה שהם מדבקים כי הילדים הם העתיד שלנו. אז סיפרתי את זה לחבר שבדיוק חיכה עם הבת שלו לבדיקת קורונה, כי הילדה נחשפה לחולה מאומת בבית-ספר. החבר ענה שהוא אכן לא כועס על הילדה, אבל הוא כן כועס על שר החינוך.

ואתם יודעים מה? החבר שלי צודק. תסתכלו על הגרף הבא. כל מה שעשיתי היה לקחת את הנתונים על מספר חולי הקורונה החדשים בכל יום מסוף אוגוסט ועד אמצע ספטמבר. אפשר לראות בו את הסיפור של התפרצות הקורונה. במהלך אוגוסט, מספר החולים היה די יציב - בערך 1500 עד 2000 ביום. זה מודגש בציור על ידי הקו האופקי הראשון, שמראה את הממוצע בתקופה הזאת.

אפשר לראות שבשבוע הראשון של ספטמבר, הממוצע קצת עולה. מי שיבדוק יראה ששבוע קודם נפתחו הלימודים בישיבות. זה הספיק כדי להעלות את מספר החולים הממוצע בערך ב- 500חולים ליום. בשבוע השני של ספטמבר, שבוע אחרי פתיחת הלימודים בכלל מערכת החינוך, המספרים כבר עלו למעל - 4000 בכל יום.

עוד בוואלה!

איך מודדים שלום? כלכלית, ההסכם עם האמירויות מינורי

לכתבה המלאה
מספר נדבקים. יח"צ,
מספר נדבקים בקורונה/יח"צ
: כל עוד לא מייצרים מתווה שבו בתי הספר נפתחים כשהתלמידים נמצאים בקפסולות עם מורה יחיד לכל קפסולה, הסיכון למשק הוא גבוה

אם מישהו חושב שזה מקרה, הוא מוזמן לחשוב כך. אבל אני חושב שהתזמון נראה קצת מוזר בשביל משהו מקרי. בערך שבוע אחרי שמתחילים ללמוד, יש קפיצה חדה במספר החולים החדשים שמתגלים בכל יום. אז אני ממש לא כועס על הילדים שמדביקים אותנו. ברור שלסגירת מערכת החינוך יש עלויות. יש את העלות של תלמידים שלא לומדים, ויש את העלות של ההורים שנשארים אתם בבית. אבל העלות של השבתה של המשק היא הרבה יותר גבוהה. שמעתי שמשרד החינוך טוען שהוא לא יכול להציע קפסולות כי זה יעלה שבעה מיליארד שקל. אז יש לי חדשות בשבילם: בהשוואה לעלות של סגירת המשק למספר שבועות, שבעה מיליארד שקל זה כסף קטן.

אבל משרד האוצר לא רוצה להוציא את הכסף הזה, כי יש לו שימושים יותר טובים בשבילו, כמו לשלוח כסף לכל אזרח. אז שיהיה ברור: כל עוד לא מייצרים מתווה שבו בתי הספר נפתחים כשהתלמידים נמצאים בקפסולות עם מורה יחיד לכל קפסולה, הסיכון למשק הוא גבוה. בתנאים הנוכחיים, או שבתי הספר יישארו סגורים, כולל בתי הספר באזורים חרדיים, או שבתוך כמה שבועות מהפתיחה מספר החולים יעלה משמעותית, ואנחנו שוב נעמוד בפני ברירה בין סגר נוסף למודל השוודי.

אם מישהו במשרדי הממשלה שכח, בתקופה הקרובה יתחילו הדיונים עם סוכנויות הדירוג על עדכון דירוג האשראי של ישראל. כפי שהסביר לי חבר שמבין בדברים האלו, מבחינת המצב של המשק, אין באמת סיבה טובה להוריד לישראל את הדירוג. הסיבה היחידה להוריד את הדירוג, הוא אמר, זה כי יש לנו ממשלה שלא מסוגלת להחליט מה היא מוכנה לסגור ומה חייב להישאר פתוח, ובסוף התוצאה שהיא סוגרת את כל המדינה.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully