וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומת הקורונה: הממשלה לא מסייעת ובכל זאת הכסף נעלם

22.1.2021 / 0:16

ממשלת ישראל היא לא בדיוק המדינה הכי נדיבה כשמדובר בסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. הגירעון שלה לעומת זאת גבוה מזה של מדינות ששפכו על אזרחיהן הרבה יותר כסף. אביחי שניר ורונן בר-אל מנסים לפתור את החידה

מחאת בעלי הבאסטות. שוק הכרמל, ת"א 17 בנובמבר 2020. יותם רונן
מחאת בעלי הבאסטות. שוק הכרמל, ת"א 17 בנובמבר 2020/יותם רונן

לפני כשבוע חברי הטוב ד"ר רונן בר-אל שלח לי הודעה שבה הוא כתב כך: "תתכונן לחפש עוד עבודה". מתחת להודעה, הוא הוסיף קישור. כשלחצתי על הקישור, הגעתי למאמר שממנו למדתי שהגירעון הממשלתי הגיע ב- 2020 לכ-160 מיליארד שקל.

התקשרתי לרונן ועניתי לו שלממשלה שלנו יש סיבות טובות באמת להוציא כסף. בכל זאת, בגלל הקורונה אנשים לא עובדים, ולכן צריך לעזור גם לאנשים וגם לעסקים שקורסים בגלל שאסור לצאת מהבית. רונן ענה לי שאני צודק, נתן לי רגע להרגיש שניצחתי בוויכוח, ואז שאל: "אבל איך אני מסביר את הגרף הזה?" "איזה גרף?" שאלתי אותו. אז הוא הראה לי את תרשים 1, שמראה על ציר האופקי, את מספר מקרי המוות מקורונה למיליון תושבים בכל מדינה, ועל הציר האנכי את הגירעון של כל אחת מהממשלות.

מקרי מוות מקורונה לעומת גירעון במדינות שונות. ג'ון הופקינס, קרן המטבע הבינלאומית,
מקרי מוות מקורונה לעומת גירעון במדינות שונות/ג'ון הופקינס, קרן המטבע הבינלאומית

אחרי שהוא נתן לי הזדמנות להסתכל, הוא אמר לי כך: "נניח שמקרי המוות מקורונה מייצגים כמה קשה נפגעה כל מדינה מהקורונה, ועד כמה אנשים היו צריכים לחשוש לחייהם במקרה של הדבקות. אתה יכול לראות שישראל נמצאת במקום יחסית טוב - היא אחת המדינות שיש בה הכי פחות מקרי מוות ביחס לגודל האוכלוסייה. אז איך יכול להיות שבכל זאת הגירעון שלנו יותר גדול משל צרפת, שוויץ, בלגיה והולנד? אלו מדינות שגם נפגעו יותר קשה מאיתנו, וגם יש להן מדינת רווחה יותר נדיבה משלנו, מה שאומר שהן הוציאו יותר מאיתנו על סיוע לעובדים ולעסקים". עניתי לו שבזה הוא צודק, כי אפילו משרד האוצר הודה שבהשוואה למדינות אחרות, ההוצאות בישראל על סיוע לעסקים ולעובדים הן די ממוצעות.

עוד בוואלה!

אזהרה: כץ מתכוון לשבור את קופת החיסכון של כולנו?

לכתבה המלאה

טוב להוציא כסף לפני בחירות

"כנראה ששר האוצר שלנו הבין שאם הוא ירשום כל הוצאה שמתחשקת לו כהוצאה על קורונה, אז אף אחד לא יתלונן"

חשבתי על הסברים אפשריים, ואחרי רגע אמרתי: "יכול להיות שזה בגלל שאצלנו התוצר נפגע יותר, הרי אצלנו יש יותר סגרים." "הצחקת אותי," ענה רונן. "התוצר שלנו יקטן ב-2020 בערך ב-5%. התוצר של שוויץ יקטן בכ-6%. התוצר של הולנד, צרפת ובלגיה יפחת בכ-7%. מה לעשות, התוצר שלנו פחות רגיש לקורונה משלהן - גם בגלל שאצלנו יש הרבה עסקים שבהם העובדים יכולים לעבוד מהבית, וגם בגלל שלנו יש הרבה פחות תלות בתיירות. רק תחשוב איזה נזק נגרם לצרפתים ולשוויצרים מזה שהתיירים לא יכולים לבוא לסקי".

לא רציתי להודות שאין לי תשובות, אז שאלתי אותו איך זה באמת יכול להיות. "לא יודע," הוא ענה. "חלק מזה, זה כנראה בגלל שכחלון עשה כזה בלאגן, שעכשיו במשרד האוצר רושמים את כל ההפסדים שהוא גרם על חשבון הקורונה. החלק השני זה בגלל כל ההוצאות שלא קשורות לא לעובדים ולא לעסקים, ושהממשלה מוציאה כי זה טוב להוציא כסף לפני הבחירות. כנראה ששר האוצר שלנו הבין שאם הוא ירשום כל הוצאה שמתחשקת לו כהוצאה על קורונה, אז אף אחד לא יתלונן".

"אם אף אחד לא מתלונן, למה אתה מספר לי את כל זה?" שאלתי את רונן. "כי אתה אולי לא מתלונן," הוא ענה לי. "אבל אתה הולך לשלם את זה. אני חוזר למה שכתבתי לך בהודעה. לטובתך, במקום לדבר איתי, תתחיל כבר לחפש עוד משרה."


ד"ר רונן בר-אל, האוניברסיטה הפתוחה

ד"ר אביחי שניר, האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully