וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו טוען שמקשים עליו לסייע? הוא יכול להאשים רק את עצמו

29.1.2021 / 0:00

נתניהו מבקש לסייע לנפגעים ממשבר הקורונה על ידי הזרמת כסף ואומר שהייעוץ המשפטי מעכב אותו. אביחי שניר חושב כי לא כל מה שמתאים לארה"ב טוב גם לישראל ומזכיר מה המשמעות האמיתית של תלונותיו של נתניהו

בווידאו: בניגוד לעמדת היועמ"ש: נתניהו וכץ הציגו תכנית סיוע כלכלית/קונטקט

קיבלתי השבוע הודעה מחבר. הוא כתב כך: "ראיתי את התוכנית של נתניהו להמרצת הכלכלה. חשבתי שהיא טיפשית. אחר כך הלכתי להסתכל בדברים שאמרו הפרופסורים ג'נט ילן ופול קרוגמן, והתחלתי לחשוב שאולי אני טועה. בכל זאת יש כמה מומחים רציניים מאוד שתומכים בלחלק כסף".

מכיוון שלא הכרתי את התוכנית של נתניהו להמרצת הכלכלה, הלכתי לקרוא. אחרי שקראתי, עניתי לו שג'נט ילן ופול קרוגמן דיברו על ארה"ב ולא על ישראל. שם יש מדינות, כמו הוואי, שבהן הפרנסה ירדה לפחות או יותר אפס, ואז באמת אין ברירה חוץ מלתמוך באנשים באופן ישיר.

אבל ישראל היא לא הוואי, ומה שאולי מתאים שם, לא בהכרח מתאים פה. מה גם שנתניהו מתכוון לחלק כסף למשפחות לפי מספר הילדים - ככל שיש לך יותר ילדים, תקבל יותר כסף. זאת תוכנית שכדאית למי שיש לו הרבה ילדים והוא לא עובד, או עובד בשכר נמוך, כי הוא גם יקבל כסף וגם לא יצטרך לשלם מסים כדי להחזיר את החובות שייווצרו. היא לא כדאית למי שכן עובד, כי מי שעובד יצטרך להחזיר לא רק את מה שהוא יקבל, אלא גם את מה שיקבלו אלו שלא יחזירו. נתניהו אולי חושב שזאת תוכנית שהולכת לעזור לצמיחה. אבל אני חושב שתוכנית שפוגעת באנשים שעובדים ומסייעת לאנשים שלא עובדים, תעשה בדיוק את ההיפך.

מעבר לזה, נתניהו התלונן שהיועץ המשפטי לממשלה מפריע לו להעביר את התוכנית. נתניהו אפילו השווה את ישראל לארה"ב, וטען שבארה"ב אף פקיד לא הפריע לנשיא טראמפ להעביר כספים זמן קצר לפני הבחירות. נתניהו כנראה צודק כשהוא אומר שבארצות הברית הייעוץ המשפטי לא עצר את הנשיא. אבל בארה"ב יש בית נבחרים וסנאט, והם יכולים לעצור את הנשיא גם בלי עזרה מהייעוץ המשפטי. אם נתניהו יבדוק, הוא יגלה שבחודשים שלפני הבחירות, טראמפ לא הצליח להעביר שום תוכנית כלכלית. בכל פעם שהוא ניסה, המחוקקים בבית הנבחרים ובסנאט טירפדו את ההצעות שלו. בהתחלה, הדמוקרטים תקעו את התוכניות של טראמפ כי הם חשבו שהן לא נדיבות מספיק. אחר כך, הרפובליקנים עצרו אותן כי הם חשבו שהתוכניות נדיבות מדי.

עוד בוואלה!

תעלומת הקורונה: הממשלה לא מסייעת ובכל זאת הכסף נעלם

לכתבה המלאה

נתניהו מבקש שייסיעו לו לעבור על החוק

אבל גם בלי להשוות לארה"ב, הטענה של נתניהו בעייתית מאוד. יש סיבה שבגללה ממשלה נופלת ברגע שהיא לא מצליחה להעביר תקציב. תקציב המדינה הוא חוק שהכנסת מחוקקת בתחילת כל שנה, והממשלה חייבת לפעול לפיו. במצב שבו ממשלה לא מצליחה להעביר תקציב, החוק קובע שהיא מוגבלת לתקציב של השנה הקודמת. בגלל שממשלת נתניהו לא הצליחה להעביר תקציב, כל הוצאת כספים שהיא מבצעת שלא במסגרת התקציב האחרון שאושר, תקציב 2019, היא בניגוד לחוק. כדי לאפשר לממשלה בכל זאת לעשות משהו, הייעוץ המשפטי יצר מסגרת שמאפשרת לממשלה לתפקד, למרות שמה שהיא עושה הוא לא בדיוק חוקי. כשנתניהו מתלונן עכשיו שהיועץ המשפטי מפריע לו, הוא בעצם מתלונן על זה שהיועץ המשפטי לממשלה לא מסייע לו לעבור על החוק.

במקום שנתניהו יתלונן על הייעוץ המשפטי, שיכעס על ההחלטות הפוליטיות שהוא קיבל. כל מה שנתניהו היה צריך לעשות כדי לקבל אישור להעביר איזה תוכנית שהוא רוצה, זה לאשר את תקציב 2021. אם הוא לא הצליח לעשות את זה למרות שהייתה לו קואליציה עם 73 ח"כים, הוא יכול לבוא בתלונות רק לעצמו.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully