וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את הבלוף של כחלון אנחנו רואים עכשיו בחובות של רמ"י

26.2.2021 / 2:10

בתקופתו כשר האוצר נרשמו הוצאות של האוצר כחובות של רשות מקרקעי ישראל - מה שמתבטא כעת בהיקף החובות הגדול של הרשות, המקשה על פעילותה ומבטיח שמחירי הדיור ימשיכו לעלות. אביחי שניר מסביר מה ניתן ללמוד מכך על התנהלותו של האוצר בתקופת כחלון - וגם כיום

משה כחלון  מכולנו ממריץ בוחרים להצביע להם, מטה המפלגה, 8 באפריל 2019. ראובן קסטרו
משה כחלון/ראובן קסטרו

לפני כמה ימים קיבלנו תזכורת לגבי דרכי ההתנהלות של שר האוצר לשעבר משה כחלון. לפי אגף התקציבים, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) נמצאת בגירעון של כ-40 מיליארד שקל. בהתחשב בעובדה שההכנסות השנתיות של רמ"י בשנה רגילה הן כ-8.5 מיליארד שקל, וששנת 2020 הייתה ממש לא שנה רגילה, יש חשש שרמ"י לא תוכל לעמוד בהתחייבויות שלה.

המקור של רוב ההתחייבויות האלו הוא מהתקופה שבה משה כחלון היה שר האוצר. השר כחלון האמין שאם הוא יקבל מספיק סמכויות, הוא יפתור הרבה מהבעיות בשוק הדיור. בפועל, להוציא תקופה קצרה, מחירי הדירות המשיכו לעלות גם בתקופתו. עכשיו המצב עוד יותר גרוע, מכיוון שההתמקדות של השר כחלון במחיר למשתכן הביאה לכך שהתחלות הבנייה במגמת ירידה עוד מ-2018, ולרמ"י אין תקציבים פנויים כדי לפנות קרקעות. בנוסף, כשרמ"י נמצאת בחובות כל-כך גדולים, אין לה גם עניין בהורדת מחירי הדירות. להיפך, מבחינת רמ"י (ומבחינת משרד האוצר שיצטרך לממן את ההתחייבויות של רמ"י אם היא לא תהיה מסוגלת לעשות את זה), עדיף שהמחירים יעלו כמה שיותר.

חוץ מההשלכות של החובות של רמ"י על שוק הדיור, יש עוד כמה דברים ללמוד מההודאה בכך שרמ"י נמצאת בקשיים. ראשית, אפשר ללמוד על הבלוף של שר האוצר כחלון. השר כחלון הרבה להתגאות בכך שברוב השנים שלו בתפקיד, הממשלה הצליחה לעמוד ביעדי הגירעון שהיא קבעה לעצמה. אבל החובות של רמ"י לא נוצרו בגלל פרויקטים שרמ"י הייתה מעוניינת לקדם. כפי שצויין בכלכליסט הם נוצרו בגלל שמשרד האוצר לא רצה לממן העברה של בסיסי צה"ל ותוכניות גג, אז הוא רשם אותם תחת רמ"י, בתקווה שאף אחד לא יגלה. למעשה, החובות שנרשמו תחת רמ"י הם בהיקף של כ-3.5 אחוזי תוצר, וזה לא מעט. תוסיפו לזה עוד כספים שמשרד האוצר לקח בהלוואה ממפעל הפיס, מהטוטו, ואולי גם מעוד כמה מקומות, ותקבלו שבתקופתו של כחלון, משרד האוצר לא דיווח על חובות בהיקף של כ-4 אחוזי תוצר. זה אומר שמשרד האוצר חרג מהגירעון המותר ברוב השנים של כחלון בתפקיד.

עוד בוואלה!

התוצר אמנם לא צנח - אבל כדאי לחכות עם השמפניה

לכתבה המלאה

מה אומרת פרישת מרידור?

שנית, אפשר ללמוד שלרכז את כל הסמכויות אצל שר האוצר זה לא רעיון טוב. מתברר שכשלשר יש את כל הסמכויות, אז במקום לנסות לפתור את הבעיות, דבר שייקח הרבה זמן והוא לא יקבל עליו קרדיט, הוא מנסה להשיג הכי הרבה שהוא יכול. בסוף, התוצאה היא שאנחנו גם צריכים לשלם יותר על דירות, וגם לשלם את החובות שהוא השאיר אחריו.

שלישית, כדאי לזכור שראש אגף תקציבים בזמנו של כחלון היה שאול מרידור. אותו שאול מרידור שהתפטר אחרי שהאשים את שר האוצר הנוכחי בניהול עקום של כספי המדינה והוצאת כספים ללא אחריות. כשמבינים שמרידור אפשר לכחלון להעלים חובות בצורה כזאת, זה מעורר כמה שאלות לגבי ההתפטרות שלו. עד כמה שאני רואה, יש שתי תשובות אפשריות לשאלות אלה. הראשונה היא שהשר כץ צודק כשהוא מאשים את מרידור בהתפטרות מסיבות לא מקצועיות. אם מרידור אפשר לשר כחלון להחביא חובות איך שהוא רצה, באיזה זכות הוא בא בטענות לשר האוצר הנוכחי?

השנייה היא שהחובות המיותרים שהשר הנוכחי עושה הם בממדים כל-כך גדולים, שאפילו ראש אגף תקציבים כנוע כמו מרידור לא יכל להישאר אדיש. אני לא יודע איזו משתי התשובות נכונה. אבל בהתחשב בעובדה שהשר הנוכחי כינה את עצמו הורדוס, יש לי ניחוש.

ד"ר אביחי שניר - האקדמית נתניה ואוניברסיטת בר-אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully