וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וסמוטריץ' או לפיד וליברמן: מי אשם בעליות המחירים?

עודכן לאחרונה: 11.12.2022 / 11:16

האזרח הישראלי כבר רגיל שהממשלה מפקירה אותו לגורלו - בביטחון, בכבישים, בדיור ובסופרמרקט. אלא שהפעם מפקירות אותנו שתי ממשלות: היוצאת שלא רוצה ולא מסוגלת לעצור את יוקר המחיה, והנכנסת - שרומזת לכל גורם אפשרי להעלות מחירים עכשיו, לפני שהאחריות תעבור אליה

זוג צעיר עם ילדה עושה קניות בסופרמרקט. ShutterStock
הביקור בסופרמרקט הפך מבילוי משפחתי לסיוט. מי אשם? גם לפיד וליברמן, אבל גם נתניהו וסמוטריץ'/ShutterStock

בזמן האחרון מדברים הרבה על משילות וחוסר משילות, אבל את הדוגמא הטובה ביותר לחוסר משילות לא רואים רק בכבישי הדרום, אלא גם בזירה שהפכה פרועה אפילו יותר, בין המדפים בסופרמרקט.

המשא ומתן הקואליציוני נכנס לישורת האחרונה שלו: עוד כמה תיקוני חקיקה, עוד פיצול של משרדים קיימים כדי לצמצם את רשימת המאוכזבים - ובעיקר, הרבה יללות על ריבוי השרים שכולו על חשבון הקופה הציבורית.

מבלי לגרוע מפגיעתם הרעה של כל אלה, שיותר מאשר הם משקפים פערים אידיאולוגיים בין ימין לשמאל, מסמלים את הקלות הרבה שבה נוהגת השלטון בכספי המיסים של כולנו (הממשלה הקודמת עשתה בדיוק את אותו הדבר ואנא נסו לזכור את זה בבקשה עת יספרו לנו על תרופות שנותרו מחוץ לסל, עובדים סוציאליים שמשתכרים פרוטות, סייעות שפורקות עוני על ילדים רכים ועוד), מדובר בהוצאות עודפות של מיליארדים. מיליארדים בלבד.

למה בלבד? כי הפיגוע הכלכלי האמיתי שמתרחש בימים אינו תולדה של פיצול משרד כזה או אחר והוא אפילו לא מחדל של ממשלה מנופחת, אלא תוצאה של תקופת הביניים שעוברת על המשק הישראלי, שפגיעתה בכיס של כולנו גדולה מבזבוז כספי הציבור בידי פוליטיקאים תאבי שלטון (משני הצדדים).

הכוונה היא לעליית המחירים המטורפת, שנדמה שלא פוסחת על שום מדף בסופרמרקט: תנובה, שטראוס, אסם, דיפלומט, שסטוביץ', סנו - נדמה שאין כמעט יצרן או יבואן, גדול כקטן, שלא העלה מחירים בשנה האחרונה - ואין זה מקרה שדווקא בשבועיים האחרונים הצטרפו לחגיגה אפילו מי שעד כה נותרו מחוץ למעגל הטירוף.

אביגדור ליברמן, אורלי ברביבאי. יונתן זינדל, פלאש 90
שר האוצר ושרת הכלכלה היוצאים. כשהיו בשיא כוחם, הספיק רמז מהם כדי לבלום את עליית המחירים. עכשיו הם כבר לא רוצים ולא מסוגלים/פלאש 90, יונתן זינדל

רגע לפני שננסה להבין מדוע זה קורה דווקא עתה, כמה מילים על התירוצים שאנו שומעים מכל מי שמנסה לנצל את השעה האפלה, בין שקיעת הממשלה היוצאת לזריחתה של הממשלה הבאה, כדי להעלות מחירים.

מספרים לנו על עליית מחירי חומרי הגלם, עלויות השינוע הימי ועליית שכר העובדים, טענות שניתן לסכם בראשי תיבות: להד"מ.

למה אין סיבה אמיתי לעליית מחירי המזון? https://finance.walla.co.il/item/3545058

אז למה בכל זאת המחירים עולים דווקא עכשיו? מכמה סיבות, נתחיל מהבנליות: חלק גדול מהיצרנים, היבואנים פועלים במסגרת חברות בורסאיות - ושם המצב קשה. עליות מחירים בסוף השנה האזרחית משרתות את כולם: המחזורים גדלים, הרווחיות עולה וכולם מרוויחים, כלומר - חוץ מהצרכן שמתבקש לממן את השיפור ברווחי היצרנים והקמעונאים.

בהקשר הזה צריך להבין שגם קמעונאים שמבקשים להצטייר כמגיני הצרכן מפני יוקר המחיה, עושים בעיקר יחסי ציבור לעצמם: עליות מחירים משרתות את שורת הרווח שלהם. איפה רואים את זה? בעיקר בעליות המחיר של המותג הפרטי, שגם אם נותר זול יותר, מחירו עלה בחדות גדולה יותר מכל מותג.

אלא שעד כאן מדובר בגופים מסחריים, שבין אם הם ציבוריים ובין אם לאו, מחויבים לדבר אחד בלבד: שורת הרווח שלהם. השאלה היא מדוע זה קורה דווקא עכשיו?

וכאן רשאי האזרח, שמביט בעיניים כלות בארנק שלו מתרוקן בכל פעם שהוא מנסה להעביר את העגלה עם הקנייה השבועית בקופה של הסופרמרקט, לכעוס על נבחריו, על כל ה-120 בלי יוצאים מן הכלל. למה? כי רק הם אשמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו. ראובן קסטרו
ראש הממשלה ושר האוצר הנכנסים. שמעתם מהם מילה על יוקר המחיה? לא ממש/ראובן קסטרו

השתיקה של נתניהו וסמוטריץ

הממשלה היוצאת כבר הפסיקה לתפקד, הלכה למעשה,.כשהייתה עדיין בשיא חוזקה היא יכלה לרמוז ליבואנים וליצרנים שאם ינסו לשפר את הרווחים שלהם על חשבוננו, היא תתערב: תיצור לחלקם תחרות על ידי הפחתת מכסי מגן על הייבוא, תפעיל את רשות התחרות כך שתבחן מהר וביסודיות רבה את מעמדם המשפטי - אולי יש כאן מונופול? אולי קרטל? רוצה לומר, גם בתנאי שוק חופשי יש משמעות לשוט שמחזיקה ממשלה מכהנת בידה.

אז הממשלה היוצאת כבר לא מסוגלת לאיים על אף אחד שרוצה לשלוח יד חמדנית אל הכיס של כולנו. מה עם הממשלה הבאה?

ובכן, הממשלה הנכנסת פועלת בציניות מרשימה לפי ההנחה שככל שיהיה לנו רע יותר, יהיה לה טוב יותר: נוח לה שעליות המחירים ימצו את עצמן דווקא בעת הזאת. זה מבטיח לה כהונה שבסיומה תוכל לטעון שבתקופתה לא עלו המחירים. העובדה שהיא קורצת עתה לכל גורם מסחרי שימהר להעלות מחירים, לא תירשם בשום נתון רשמי.

יהיה מי שישאל איך אני יודע - והרי אין עדיין ראש ממשלה חדש, לא כל שכן שר אוצר, אלא רק מועמדים - גם אם כמעט ודאיים. ובכן, זוכרים כמה רעש עשתה האמירה של נתניהו על הקפאת המשכנתאות (שהומרה מהר מאוד להקפאת תעריפי הארנונה)? ראיתם כמה כותרות משכה ההתבטאות של סמוטריץ' על ניהול משרד האוצר לפי חוקי התורה? לשניהם אין עדיין אחריות ביצועית, אבל יש להם בהחלט אחריות על האווירה הפרועה.

לו נתניהו היה רוצה, הוא היה משגר איום מרומז למי שמעלה עכשיו מחירים, שעוד שנייה הוא בא לסגור עמו חשבון על הפגיעה בציבור הצרכנים. אילו היה סמוטריץ' רוצה, הוא היה מאותת ליבואנים וליצרנים שממחר הם כולם על הכוונת של רשות התחרות. רק שנתניהו וסמוטריץ' מבקשים להיזכר כמי שבלמו את ההתייקרות, אין להם רצון לבזבז הון פוליטי על מניעת ההתייקרות.

ובאווירה הזאת חוגגים כולם, מעלים מחירים הרבה מעל למה שהתכוונו מלכתחילה, חוגגים על הכיס של כולנו, הצרכנים - שנותרנו מופקרים לגורלנו, בלי שום מבוגר אחראי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully